Úvod do propagace aneb co je nutné vědět o nákupním rozhodování zákazníků

Důkladně prozkoumat trh by neměl opomenout žádný budoucí podnikatel. Nejenže vám umožní segmentaci trhu na ty okruhy zákazníků, kteří jsou pro vaše podnikání klíčoví, ale zprostředkuje také možnost porozumět motivům, které vedou zákazníka k nákupu a pomohou vám tak sestavit vhodnou komunikační strategii (tj. způsob, jak produkty propagovat).

Komunikace se zákazníkem je zásadní

Na trhu dochází ke komunikaci mezi zákazníky a podnikateli. Bezproblémovým výsledkem komunikace je koupě výrobku nebo zboží. Této bezproblémové komunikaci však často stojí v cestě mnoho překážek.

Překážky, které mohou bránit ve správné komunikaci

Chceme-li efektivně komunikovat, tak podobně jako v běžném občanském životě, musíme překážky odstraňovat, a to nejlépe tak, že odhalíme jejich podstatu a příčinu jejich vzniku. Například, pokud s hluchoněmým budete komunikovat běžným způsobem, tedy mluvenou řečí, k vzájemné funkční komunikaci nedojde a vy se od dotyčného nikdy nedozvíte ani prostou informaci, jako například kolik je právě hodin. Překážkou v komunikaci je jeho handicap, tedy v případě hluchoněmého fakt, že vás neslyší a nemůže mluvit.

 

V okamžiku, kdy si uděláte průzkum toho, s kým komunikujete a zjistíte (uvědomíte si), že se jedná o hluchoněmého člověka, můžete zvolit jiný způsob komunikace určený právě pro tento případ. Zvolíte-li s hluchoněmým formu psaní pro vaše sdělení, odstraníte rázem komunikační bariéru a následně bez problémů získáte potřebnou informaci. Se zákazníky je to úplně stejné.

Průzkum trhu je potřeba provádět co nejkomplexněji. I zdánlivé maličkosti, které se o svých zákaznících dozvíte, vám mohou umožnit lépe nastavit vaši komunikační strategii a zákazníka tak získat na svou stranu.

Co o zákaznících a jejich nákupním chování zjišťovat

Při průzkum trhu se zaměřte na následující oblasti, protože ty tvoří kritéria segmentace zákazníků

  • demografické znaky (pohlaví, stáří, velikost lokality z hlediska počtu potenciálních zákazníků, vzdělání, příjmy, povolání, atd.),
  • psychografické charakteristiky (životní styl a spotřební chování cílové skupiny, například co mají rádi,
  • psychologické osobnostní charakteristiky (potřeby, zájmy, koníčky, motivace, postoje atd.)
  • kulturní zvyklosti (jaké hodnoty jsou pro ně důležité, symboly, rituály, zvyky, historie, kdo jsou jejich „hrdinové“ apod.),
  • jazykové charakteristiky (jakým jazykem hovoří, užívané nářečí, časté slovní obraty).

Svými produkty a jejich propagací se snažte v co možná největší míře přizpůsobit potřebám zákazníků vycházejícím z těchto charakteristik.

Jaké nástroje je možné využít k propagaci vašich produktů zjistíte v rubrice Propagace.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.