Propagace – poznejte výhody a nevýhody prvků komunikačního mixu

Dokázali byste několika slovy říct, co je to propagace? Jednoduché, říkáte si asi. Možná, že jste použili jako ekvivalent pro propagaci slovo "reklama", ale už v tomto okamžiku jde vidět, že se tak zcela úplně v této problematice neorientujete. Reklama je sice laickou veřejností za propagaci zaměňována, neznamená to však, že i vy jako podnikatelé, pro které je propagace nezbytnou aktivitou, se můžete nechat svézt na proudu tohoto pomatení pojmů. V následujícím článku se dozvíte, že propagace zdaleka neznamená jen reklamu a poukážeme také na výhody a nevýhody jednotlivých forem propagace (prvků komunikačního mixu), které při plánování reklamní kampaně pro vaši firmu jistě oceníte.

Podpora prodeje

Podpora prodeje zahrnuje podněty, které na zákazníka působí a stimulují jeho potřebu koupit zboží. Nejčastěji má podobu cenových opatření (slevy, 3 plus 1 zdarma atd.)

Výhody

  • dokáže zákazníky podnítit k nákupu,
  • dostáváte rychlou zpětnou vazbu (zákazník koupil nebo nekoupil),
  • dělá výrobek atraktivnějším,
  • z hlediska časového nasazení je velmi flexibilní (slevy lze nasadit ze dne na den, sezoně apod.).

Nevýhody

  • výhody jsou jen krátkodobé.

Public relations

PR je neosobní forma komunikace, která má za cíl vyvolat kladné postoje veřejnosti k vašemu podniku a tím stimulovat prodej vašich výrobků či služeb.

Výhody

  • náklady jsou nižší než např. na reklamu, ale i tak je nutné s jistými náklady počítat,
  • aktivity v oblasti PR obecně vzbuzují větší důvěru než běžné formy placené komunikace (reklama), protože nejsou považovány za komerční,
  • udržují vaši firmu  povědomí vašich zákazníků.

Nevýhody

  • účinky PR se neprojeví hned, je třeba je vyhodnocovat z dlouhodobějšího hlediska,
  • protože informace, které pomocí PR sdělujete veřejnosti většinou plynou přes další zprostředkovatele (nejčastěji redakce časopisů a novin), nelze nad nimi mít absolutní kontrolu a musíte počítat s jejich možným zkreslením.

Přímý marketing

Přímý marketing zahrnuje adresou komunikaci mezi zákazníkem a prodávajícím, která je uskutečňována telefonicky, poštou, e-mailem apod.

Výhody

  • zaměření na smysluplnou, jasně vymezenou cílovou skupinu (kontakty můžete získat přímo od vašich zákazníků a být tak s nimi dále v kontaktu),
  • efektivní způsob budování dlouhodobých vztahů se zákazníky,
  • adresně zasílaná reklamní sdělení můžete snadno kontrolovat,
  • lze poměrně snadno měřit výsledky vašeho snažení,
  • můžete operativně reagovat na ohlasy od zákazníků,
  • přímý marketing lze výhodně propojit s nástroji podpory prodeje (vašim zákazníkům můžete nabídnout např. poukazy na slevu na další nákup apod.).

Nevýhody

  • nutnost mít technické zázemí a databázi kontaktů,
  • u e-mailové komunikace riziko spamu,
  • větší finanční a personální náklady (především u telefonické komunikace).

Internetová komunikace

Internetová komunikace není samostatným prvkem komunikačního mixu.

Protože se však v posledních několika letech dostala na výsluní propagace a jeho prostředí je natolik specifické, nastává tendence internet nechápat pouze jako komunikační kanál (médium pro přenesení reklamního sdělení k cílové skupině) ale jako speciální prvek komunikačního mixu.

 

Internetová komunikace má velké využití i těch výrobků a služeb, které se dají jeho prostřednictvím i distribuovat. Je to vhodná forma komunikace pro mladší, počítačově gramotné generace.

Výhody

  • globální dosah (nejste geograficky omezeni),
  • obousměrný komunikační kanál díky němuž můžete s vaší cílovou skupinou navázat přímou komunikaci,
  • náklady na komunikaci nejsou odvislé od vzdálenosti komunikujících osob,
  • zákazník musí vyvinout pouze minimální aktivitu, protože výrobek nebo službu si může koupit od svého stolu,
  • pomocí internetu lze zákazníka plynule provést celým nákupním procesem počínaje vzbuzením jeho zájmu až po vámi očekávanou akci v podobě provedení nákupu ze strany zákazníka.

Nevýhody

  • cílová skupina pro tuto formu marketingové komunikace je úzká, ale neustále se rozšiřuje.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.