Propagace – poznejte výhody a nevýhody prvků komunikačního mixu

Dokázali byste několika slovy říct, co je to propagace? Jednoduché, říkáte si asi. Možná, že jste použili jako ekvivalent pro propagaci slovo "reklama", ale už v tomto okamžiku jde vidět, že se tak zcela úplně v této problematice neorientujete. Reklama je sice laickou veřejností za propagaci zaměňována, neznamená to však, že i vy jako podnikatelé, pro které je propagace nezbytnou aktivitou, se můžete nechat svézt na proudu tohoto pomatení pojmů. V následujícím článku se dozvíte, že propagace zdaleka neznamená jen reklamu a poukážeme také na výhody a nevýhody jednotlivých forem propagace (prvků komunikačního mixu), které při plánování reklamní kampaně pro vaši firmu jistě oceníte.

Propagace  výhody a nevýhody prvků komunikačního mixu

Komunikační mix

Komunikační mix označuje prostředky (formy propagace), kterými podnik komunikuje se svými stávajícími nebo potenciálními zákazníky a ostatní, širokou veřejností.

Komunikační mix je synonymem pro propagační mix, což značí, že se jedná o základní prvky propagace, která je čtvrtým "P" marketingového mixu.

Komunikační mix představuje 5 základních způsobů, prostřednictvím kterých lze obeznámit vaši cílovou skupinu (popř. veřejnost) s existencí vašich produktů nebo služeb.

Jedná se o

  • reklamu,
  • podporu prodeje,
  • public relations,
  • osobní prodej,
  • direct marketing.

Každý z prvků propagačního mixu využívá jiných strategií, jak dostat výrobek či službu do povědomí zákazníků a z každého pak pro podnikatele a jeho produkt plynou konkrétní výhody a nevýhody.

 

Bez znalosti pozitiv a negativ by byl výběr způsobu propagace "vystřelením šípu se zavázanýma očima".

Reklama

Reklama je placená forma neosobní masové komunikace (informuje širokou veřejnost).

Výhody

  • reklama umožňuje zastihnout zákazníka v čase i prostoru, kde jej vy sami osobně zastihnout nemůžete,
  • co do formy zpracování, poskytuje nepřeberné množství možností (lze v ní uplatnit kreativitu, vtip apod.),
  • má schopnost vytvořit vaší firmě takovou image, kterou chcete,
  • náklady, které musíte vynaložit během přímého kontaktu reklamního sdělení s potenciálním zákazníkem jsou nízké (např. u plakátu platíte pouze za jeho výrobu a umístění, za to, že se u něj váš potenciální zákazník zastaví a přečte si jej, nic neplatíte).

Nevýhody

  • protože informuje širokou veřejnost, lze ie jen špatně zacílit na konkrétní skupinu zákazníků (cílit lze pouze v rovině jejího umístění, tzn. geograficky),
  • pomocí reklamy lze sdělit jen omezené množství informací,
  • lidé jsou přesyceni reklamou a přestávají ji vnímat,
  • poskytuje velmi omezené možnosti získat zpětnou vazbu od skupiny lidí, na níž reklamou cílíte,
  • lze obtížně změřit její efektivitu (nelze s přesností říci, zda-li vám konkrétné reklamní sdělení např. v novinách přinese tolik zákazníků, kolik od této reklamy čekáte),
  • vyšší náklady na výrobu reklamy (a to hlavně té televizní),
  • je třeba počítat nejen s výrobními náklady ale i náklady na veřejnou prezentaci (u TV reklamy koupě vysílacího času, u novinové reklamy pronájem reklamního prostoru, u plakátů cena ze výlep atd.).

Osobní prodej

Osobní prodej je osobní komunikace mezi vámi a jedním nebo několika zákazníky, jejíž cílem je uskutečnění prodeje (resp. uskutečnění nákupu ze strany zákazníka).

Výhody

  • umožňuje přizpůsobit styl komunikace každému zákazníkovi na tělo,
  • zacílení komunikace je přesné (komunikujete s člověkem, který přišel do vašeho obchodu – tj. zájem z jeho strany o vaše zboží už projevil a vy víte, že je to váš potenciální zákazník),
  • komunikace probíhá oběma směry a vy tak získáte okamžitou zpětnou vazbu,
  • můžete zákazníka snadno přesvědčit k nákupu dalšího zboží či služeb.

Nevýhody

  • vyžaduje si větší investice z hlediska času,
  • personální náklady (plat prodejce).

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.