Podpořte doporučování vašeho podniku

Kvalita se chválí sama – to je stará a stále platná pravda. Kdo pracuje dobře, s chutí a zároveň se ve své profesi stále vzdělává a zdokonaluje, toho výsledky jeho práce vychvalují samy o sobě a často lépe než velká a nákladná mediální kampaň. Ta nejlepší reklama jde od úst k ústům, od ucha k uchu a je úzce spojena s dobrým jménem podnikatele.

Jak podpořit doporučování vašeho podniku

Není malých ryb

Doporučení je jednoznačně jedním z nejlevnějších a zároveň neefektivnějších marketingových nástrojů.

Tajemství úspěchu na tomto poli spočívá v poctivé práci od samotného počátku a to včetně zakázek, které nejsou obzvlášť výnosné – nikdy totiž předem nevíte, jestli vás nějaký malý klient nedoporučí nějakému velkému.

 

Zkuste se v žít do role zákazníka. Například plánujete koupit svému dítěti nový, ale ne moc drahý notebook, a protože tomu moc nerozumíte, jdete se zeptat do obchodu s výpočetní technikou. Tam vám ochotná obsluha poradí a pomůže s výběrem, notebook vám objednají, přestože ho běžně skladem nemají, nainstalují do něj operační systém a ještě vám doporučí nejlepší antivir. Z nákupu máte skvělý pocit, cítili jste se jako vážení zákazníci. A možná, že až bude do vaší firmy potřeba nové IT vybavení, doporučíte svému nadřízeném právě tento obchod.

Doporučování je ideální a nejméně nákladný způsob, jak získávat kladné reference. Rozšiřování dobrého jména se ale dá i napomoci.

Nebuďte tajnůstkáři, dejte svému okolí vědět, co děláte

Můžete začít třeba tím, že zajistíte, aby vaši příbuzní, přátelé a známí věděli, čím se zabýváte. Nejde o to jim něco vnucovat, jako spíš je při vhodné příležitosti stručně informovat o vašem podnikání, aby vás případně mohli někomu osobně doporučit, což určitě rádi udělají, pokud vás znají jako spolehlivého a pracovitého člověka. To samé jistě můžete očekávat i od svých spokojených klientů.

Dávejte provize, dávejte provize, dávejte provize

Doporučování, jako způsob levné a přitom účinné propagace můžete ještě dále výrazně podpořit tím, že zavedete jednoduchý systém provizí. Pokud vám někdo dohodí nového klienta, proplatíte mu po odbavení celé zakázky provizi z jejího objemu nebo hrubého zisku.

Tento způsob se ale neobejde bez vaší iniciativy. Aby provizní systém fungoval, měli byste důsledně u každého nového klienta zjišťovat, kdo mu vás doporučil.

Provizi ale můžete vyplácet i bez ohledu na to, jestli o možnosti jejího získání referující osoba věděla či ne. Každého potěší, když za ním z ničeho nic přijdete s několika stokorunami či tisíci a poděkujete.

Vy na tom také neztratíte, protože jde o příjem, který byste bez doporučení vůbec neměli. Získáte nového klienta a s ním pravděpodobně i další zakázky. To ovšem ale pouze v tom případě, že budete skutečně prozákaznicky orientovaní.

Bez kvality to nepůjde

Orientace na zákazníky, snaha dělat pro ně, co je ve vašich silách, dát jim ty nejlepší produkty a služby – to je klíčový předpoklad pro to, aby váš podnik mohl díky doporučování vzkvétat.

Spoluautor článku: Ing. Vladimír Kuchař, poradce pro marketing a rozvoj firem, MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ – redakčně upraveno.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.