Jak napsat tiskovou zprávu

Napsat dobrou tiskovou zprávu a zaujmout novináře i čtenáře, není lehký úkol. V následujícím článku se dozvíte všechny důležité informace, které vám pomohou tiskovou zprávu zvládnout vlastními silami. S následujícími informacemi nebude sepsání atraktivní tiskové zprávy vůbec složité.

Rady pro psaní tiskových zpráv

Vyberte vhodné médium

Při výběru média většinou volíme z rozhlasu, televize, tisku a internetu. Podle předpokládaného rozsahu vlivu vaší tiskové zprávy a především podle působnosti vaší firmy, rozhodněte mezi regionální nebo celostátní úrovní.

Nastudujte tisk a ujasněte si obsah tiskové zprávy

Před samotným psaním tiskové zprávy je vhodné nastudovat sloupky popř. zprávy ve zvoleném médiu. Uděláte si tak představu o tom, jak novináři články píší. Pokud budete tvořit podobným způsobem, je větší šance, že bude vaše tisková zpráva otištěna.

Také je dobré si předem ujasnit obsah článku. Tisková zpráva by měla být krátká, jasná a k věci. Zaměřte se pouze na jedno sdělení, toho se držte a nesnažte se ho příliš komplikovat.

Struktura tiskové zprávy

Záhlaví stránky

V záhlaví stránky se označuje, že jde o tiskovou zprávu. Dáváte tak najevo, že je váš text volně šiřitelný a novináři s ním mohou pracovat.

Titulek

Titulek by měl být krátký, výstižný a především poutavý. Musí zaujmout novináře, aby ji vybral do svých novin nebo do jiných médií. Pod titulkem se uvádí datum a místo vydání tiskové zprávy.

První odstavec(úvodník)

První odstavec je hned po titulku nejdůležitější. Je to většinou jediná část článku, kterou si redaktor přečte. Proto v začátku textu uvádíme ta nejdůležitější sdělení, které tvoří hlavní prvky celé zprávy. Úvodník by měl odpovědět na základní otázky: "kdo", "co," "kdy", "kde", popřípadě také "proč" a "jak".

Další odstavce

V dalších odstavcích byste měli vhodným způsobem podrobněji rozvést informace, které uvádíte v první části textu. Velmi často se používají citáty, nejlépe ředitele, které text osvěží. Na konci můžete také představit vaši společnost.

Závěr

Délka tiskové zprávy by měla být maximálně 500 slov (nejlépe se však zkuste se svým sdělením vejít do jedné standardní strany formátu A4). Na závěr se vždy uvádí kontaktní osoba a její telefonní číslo, na kterém redakce může získat další podrobnosti a informace. Někdy se používají poznámky pod čarou, kde vysvětlíte některé použité pojmy, které nemusí být všeobecně známé, popř. odkazy na podrobnější informace.

Předání tiskové zprávy novinářům

Důležité je mít ty správné kontakty na redaktory ve vybraných médiích. Fluktuace zaměstnanců je ale v této oblasti velká, proto mějte vždy aktuální informace.

Než zprávu odešlete, zjistěte si požadovaný způsob dodání vašich informací – pošta, email, fax. Po odeslání tiskové zprávy je dobré zkontaktovat příslušného redaktora a ověřit si, zda byl text doručen, jestli mají o článek zájem a také jestli nepotřebují další doplňující informace.

 

Důležité je načasování odeslání tiskové zprávy. U deníků je to den před dnem, kdy předpokládáte její zveřejnění, vyhněte se ale pátku. U jiných periodik je vhodné zjistit si uzávěrku a tu za každou cenu stihnout.

Budujte vztahy s médii

Vztahům s médii a jejich zástupci (redaktory) se odborně říká media relations. Dobré vztahy s novináři jsou předpokladem pro dobrý obraz vašeho podniku v médiích (tzv. mediální image) a ten je zase předpokladem pro kvalitní vztahy v širokou veřejností, proto je důležité vztahy s vybranými novináři pěstovat.

Je však nutné nalézt optimální míru, protože ne každý novinář bude potěšen, pokud ho budete kontaktovat s otázkou, zda-li se mu vaše tisková zpráva líbí v době uzávěrky.

Tipy na závěr

  • Tisková zpráva vám pomůže zviditelnit vaši firmu v médiích.
  • Nezapomeňte ve finálním textu provést jazykovou korekturu, hrubky vám neudělají dobré jméno.
  • Titulek je první věc, na kterou se redaktor i čtenář soustředí, proto mu věnujte velkou pozornost.
  • Každá tisková zpráva by měla mít příběh, má upozornit na vaši společnost a zároveň by jste měli informacím dodat přidanou hodnotu.
  • Buďte aktuální – používejte slovo dnes a ne minulý týden.
  • Pište ve třetí osobě.
  • Grafická stránka tiskové zprávy je také důležitá, nepodceňujte ji ani nepřeceňujte.
  • Tisková zpráva není finální text, novinář s ní pracuje, nemáte právo na autorizaci.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.