Co je v reklamě důležitější – obrázek nebo slovo?

Na počátku bylo slovo. Vyplatí se tím řídit i při tvorbě reklamy? Ano a řekneme vám proč!

Důležitost slov v reklamě

Co je u reklamy důležitější – obrázek nebo slovo?

Kdykoliv přijdu do jakékoliv firmy a bavíme se o reklamě, je to o obrázcích. Firmy opravdu hodně intenzivně investují do obrazových sdělení – pořád dokola mění a vylepšují obaly, mazlí se se svými webovými stránkami, tisknou letáky s fotkami. Najímají si nejlepší možné grafiky a fotografy. Taky máte ten pocit, že když chcete být dobře vidět, musíte mít skvělou grafiku?

Na počátku ale bylo slovo – a my na to hodně zapomínáme. Krásný obrázek má obalovat silná slova. Jinak to bude bezduchý „plakát“ bez interakce. A tu my přece chceme – chceme zaujmout zákazníka. Grafiku může každý vnímat subjektivně, je to věc vkusu. Ale silné slovo umí zaujmout bezvýhradně. A to se z reklamy vytrácí. Noviny jsou plné obrázků výrobků a já nevím, proč by mě to mělo zajímat. Obal výrobku, který nevím, proč bych měla potřebovat. Jeho popis – složení, čísla, rozměry, gramy. Skvěle – ale když nevím, k čemu to je, k čemu mi to dopomůže, přecházím to. To nejsou reklamy – to jsou popisy.

Opravdová reklama prodává! A ty reklamy, co vidíme, ty neprodávají – většinou. Klesá tak účinnost inzerce a já se obávám, že to není problém klesajících nákladů tiskovin. Je to problém špatných inzerátů, které vlastně nejsou reklamou.

Jsou to jen nějaká informační sdělení – takto vypadám, tohle obsahuji, z toho se skládám, tolik stojím.

Přitom by  to mělo být alespoň tak:

„Máš problém? Já ti ho vyřeším, pomůžu ti s tím a s tím, protože umím to a to.“

A v lepším případě:

„Toužíš být takový a makový? Se mnou takový budeš!“

A to všechno zabaleno do slov, která jsou jednoduchá a plná emocí.

Jasná a emotivní slova jsou to pravé

Něco takového není jednoduché dát dohromady. Než ta jednoduchá emotivní slova najdete, musíte přemýšlet o zákazníkovi, o svých výrobcích a službách, hledat tu jednotící linii komunikace, vnímat duši vašeho zákazníka – po čem touží, čeho se bojí. A nabídnout mu pomoc. A když se vám toto podaří, je zcela lhostejné, jestli budete mít moderní špičkovou grafiku. Síla slov přerazí i nedokonalé obrázky. No, neříkám, že si nemáte dát záležet na hezkém grafickém zpracování. Jen říkám, že než zaplatíte drahého grafika, přemýšlejte o tom, CO chcete sdělit a JAK to chcete sdělit.

 

Vím, je to těžké. Reklamní agentury – vyjma těch opravdu špičkových – vám takovou službu nenabídnou. Vím to, protože mí klienti minulí i současní mi vyprávějí o svých zkušenostech. Udělají vám hezké obrázky na vysoké úrovni, ale s texty, které vy jim dodáte. A je jim jedno, kde ty texty vyhrabete a o čem jsou. Grafici nebo webmasteři prostě pracují s textem, který jim dodáte a častokrát ho ani nečtou – prostě to tam nasypou.

Když chcete o sobě dát vědět, musíte začít slovem! Nevyhnutelně a zásadně, jinak vyhazujete peníze oknem – za grafiky, za inzerci, za webmastery.

Protože lidi pořád čtou – noviny, časopisy. A nejen ty. Jistě vám neuniklo, jak populární jsou blogy, různé portály na internetu, diskusní fóra, lidi si posílají miliony mailů. To všechno jsou slova, která lidi baví. Neexistuje důvod, proč by si nepřečetli i vaše sdělení – na vašem webu, ve vašich inzerátech, ve vašich newsletterech, na vašem facebooku. Uvidíte, pak vám začne fungovat i inzerce, obchod se pohne.

Jen je třeba to všechno napsat tak, aby to lidi bavilo – tak jednoduché to je!

Na to, jakou mohou mít slova sílu, se můžete podívat na videu ze života Síla slov v podnikání (video).

Tento článek pro vás připravila: Eva Hrindová

Eva Hrindová více jak 15 let radí převážně malým a středním firmám. Má zkušenosti s prodejem internetové, tiskové i televizní reklamy. V současné době spolupracuje s několika firmami jako jejich marketingový poradce, nakupuje pro ně inzerci a vede jim profily na facebooku. Intenzivně se věnuje copywritingu. 

www.hrindova.cz

 

 

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.