Jak prodat podnik – příprava na prodej podniku

Odprodej části nebo celého podniku může být v krajních případech jediný způsob, jak zajistit jeho další fungování. Majitelé podniků na prodej často podceňují přípravu na tento krok a tak přicházejí o značnou část možné kupní ceny. Připravili jsem pro vás proto několik rad, kterými byste se měli při prodeji části nebo celku vašeho podniku řídit.

Prověřte si všechny potenciální kupce

Před tím než si začnete zvát různé zájemce o koupi vašeho podniku jako celku nebo jeho části do kanceláře, seznamte se s podmínkami, které nabízejí. Každého potencionální kupce, který není ochoten zaplatit požadovanou kupní cenu předem, byste si měli prověřit. Zájemce, který vám nabízí dobrou cenu a zároveň vykazuje velký potenciál do budoucna pro rozvoj podnikání, by měl mít vaše preference. Pokud o váš podnik stojí více zájemců, je dobré mezi nimi udržovat určitou míru konkurence, protože pak budete mít silnější vyjednávací pozici, než kdybyste jednali pouze s jedním kupcem.

Pravdivě zdůvodněte vaše motivy pro prodej podniku

Připravte se na to, že většina kupců či investorů se bude ptát na důvod, proč podnik prodáváte. Proto si připravte pravdivou a taktní odpověď. Řešením není zastírání pravých důvodů prodeje podniku - pokud má váš podnik problémy, je lepší je zájemci o koupi přednést již ze začátku, než aby je zjistil sám pozdějším prověřováním. Pokud budete nějaké problémy zatajovat, důvěru si tím nezískáte a k prodeji pravděpodobně nedojde. Nalomení důvěry je totiž pro kupujícího obvykle hůře akceptovatelné, než vypořádání se s otevřeně komunikovaným problémem.

Ukažte, že máte dobrý přehled a naznačte budoucnost

Před příchodem kupce či investora si připravte všechny podklady, které by jej mohly zajímat. Úroveň přípravy materiálů totiž odhalí, jak jste si na prodeji dali záležet. Zájemci o váš podnik musíte ukázat, že máte o podniku přehled a máte po ruce všechna data. Bude-li chtít zájemce vidět například prodeje za uplynulé období a vy číslo najdete jedním kliknutím, zapůsobíte důvěryhodně, zkrátí se tím celý prodejní proces a kupec ušetří své náklady a čas s prodejem spojený, což jistě ocení.

Nachystejte si také prognózu budoucího vývoje tržeb vašeho podniku i celého odvětví, v němž působíte. Může se stát, že investor není na vašem trhu zběhlý a bude očekávat od vás, že mu řeknete vše podstatné. Vypracování takového dokumentu vám navíc pomůže podívat se na váš podnik a jeho potenciál očima kupce či investora. Při sestavování obchodního plánu (prognózy) buďte realističtí a buďte připraveni na to, že po vás může zájemce o váš podnik chtít vše průkazně doložit. Pokud si nejste jisti, že to zvládnete svépomocí, najměte si na zpracování prognózy specializovanou firmu.

Věnujte přípravě na prodej podniku péči

Čím více péče přípravě na prodej podniku nebo vstup investora věnujete, tím lepší bude vaše vyjednávací pozice a tím větší zisk z prodeje budete mít. Cílem investora nebo kupce je uskutečnit obchod v co nejkratším čase s co nejmenšími náklady a za odpovídající cenu. Důkladnou přípravou vašeho podniku na prodej mu ušetříte mnoho námahy a minimalizujete jeho rizika z nákupu, a tím si otevřete cestu k bezproblémovému a rychlému prodeji vašeho podniku

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.