Jak prodat podnik – příprava na prodej podniku

Odprodej části nebo celého podniku může být v krajních případech jediný způsob, jak zajistit jeho další fungování. Majitelé podniků na prodej často podceňují přípravu na tento krok a tak přicházejí o značnou část možné kupní ceny. Připravili jsem pro vás proto několik rad, kterými byste se měli při prodeji části nebo celku vašeho podniku řídit.

Příprava na prodej podniku

Zvažte důvody prodeje podniku

Ujasnění si prodejního záměru a správné načasování je hlavním předpokladem k úspěšnému prodeji podniku. Prodej podniku by měl v ideálním případě být výsledkem dlouhodobého plánování, nikoliv unáhleným řešením aktuálního problému. Často  se stává, že úvaha o prodeji podniku přichází jako reakce na momentální problém nebo krizi v podniku. Zeptejte se sami sebe na důvody prodeje podniku. Možná, že zjistíte, že váš podnik vlastně ani prodat nechcete, jen si nevíte rady s krizovou situací, kterou právě podnik prochází.

Nejvýhodnější je prodávat podnik, který je na vzestupu. Podnik, kterému se přestává dařit sice také můžete úspěšně podat, otázkou je ale výše kupní ceny. Za podnik, jehož výkonnost roste, dostanete mnohem více, proto zvažte, zda-li pro vás nebude výhodnější se pokusit z recese dostat a až později uvažovat o prodeji.

Objektivně posuďte (třeba s pomocí vašich známých, ke kterým máte důvěru), co vás vede k tomu, že chcete podnik prodat - může vám to ušetřit řadu zbytečně vynaložených nákladů (na odhadce a auditory) či jiných nepříjemností, které by vznikly, pakliže byste od rozjednaného prodeje později odstoupili.

Informujte o svých plánech na prodej podniku zaměstnance

Otevřeně si promluvte svých plánech se všemi zaměstnanci. Pokud budete plány na prodej podniku před svými zaměstnanci tajit, dříve nebo později sami zaznamenají, že není něco v pořádku. Neinformovanost pak může u zaměstnanců vyvolat nejistotu a strach o svou budoucnost, což může vyvrcholit v jejich odchod z podniku a vy tak ztrátou klíčových zaměstnanců přijdete o část kupní ceny podniku.

Nechejte si udělat profesionální odhad kupní ceny podniku

Abyste si mohli říct o adekvátní částku za váš podnik, je nutné nechat si udělat kvalifikovaný odhad kupní ceny podniku od odborníka. Na trhu je spousta firem, které se oceňováním zabývají. Vyberte si takovou, která bude mít dobré reference a zkušenosti s odhady firem, které jsou přibližně velké jako ta vaše.

Pokud se do odhadu ceny vašeho podniku pustíte sami, pravděpodobně jeho cenu nadhodnotíte a podnik tak bude neprodejný. Vlastníci podniků, kteří je po dlouhá léta budovali svépomocí, mají často díky tomuto úzkému vztahu zkreslený pohled na reálnou cenu jejich podniků a zapomínají, že cena podniku musí být odpovídajíí i z pohledu kupujícícho, který oprávněně očekává její návratnost.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.