Zaměstnanci nebo brigádníci? Co je pro podnikatele výhodnější?

V tomto článku se podrobně změříme na zaměstnávání na dohody o provedení práce a o pracovní činnosti a na to, zda se zaměstnavateli vyplatí více, než zaměstnávání lidí na hlavní pracovní poměr.

 

Zaměstnanci vs. brigádníci

Když už podnikatel na své podnikání nestačí sám, nastane čas přemýšlet o rozšíření svého „byznysu“ o další pracovní síly. Kromě využití služeb externích firem, přes najímání brigádníků až po zaměstnávání lidí na plný pracovní úvazek.

 

Kdo je brigádník a kdy ho využít

Termíny jako brigádník a brigáda česká legislativa nezná, nepracuje s nimi. Pojmem brigáda se obecně označují pracovně-právní vztahy vznikající na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, popřípadě na krátkodobé pracovní poměry na dobu určitou. Brigádník je pak ten, kdo vykonává práci na základě takto nastaveného pracovně-právního vztahu.

Zákoník práce ukládá zaměstnavateli, aby plnění svých úkolů zajišťoval prostřednictvím zaměstnanců v pracovním poměru. Podnikat tak bez jediného zaměstnance v řádném pracovním poměru, zato s kupou brigádníků na dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr by tak bylo jednání, které by snadno mohlo být vyhodnoceno příslušnými úřady jako pokus o obcházení zákona. 

 

Brigádník je pro zaměstnavatele výhodnejší

V pomyslném „souboji“ zaměstnanci versus brigádníci jsou ale některé výhody na straně brigádníků. Brigádníci jsou z hlediska mzdových nákladů a příslušných odvodů obvykle podstatně levnější, lze se jich také snáze zbavit – dát výpověď brigádníkovi pracujícímu „na dohodu“ je dílem okamžiku. Dát výpověď zaměstnanci lze jen z přesně definovaných důvodů a i tak je to dost složité – navíc je s tím spojena povinnost vyplatit „vyhozenému“ zaměstnanci odstupné.

Využití brigádníků tak dává kromě nižších nákladů zaměstnavateli také mnohem větší flexibilitu v zacházení s pracovní silou – to všechno jsou argumenty, které mluví pro brigádníky. Na druhé straně lze těžko u brigádníka, který ví, že je ve firmě pouze dočasně, předpokládat nějakou přehnanou loajalitu. Tu lze čekat spíš u kmenových zaměstnanců. Bez nich to zkrátka nejde – pokud jde o podnikání, které už není „one man show“.

Není však nutné a nebylo by ani efektivní mít na vše, co s podnikáním souvisí, zaměstnance v pracovním poměru. Brigádníci mohou být využiti jednak na práce, které jsou svým charakterem nárazové a zaměstnavatel nechce zatěžovat své kmenové zaměstnance – například při jednorázových akcích typu stěhování firmy, rozdávání letáků na ulici v rámci propagační akce ale třeba i vytváření nového designu firemního webu – ale i v případě opakující se činnosti (obvykle takové, která svým rozsahem nevyžaduje někoho na plný úvazek), jako je třeba úklid prostor firmy nebo třeba i starost o firemní IT. Ve zmíněném druhém příkladu je však na zvážení, nakolik je vhodné svěřit přístup k cenným firemním datům a k péči o firemní informační systémy brigádníkovi.

Brigádníků lze také využít k dočasnému navýšení kapacit v oblasti lidských zdrojů v obdobích, kdy je práce víc, než je obvykle, zároveň je ale jasné, že jde o dočasný stav. Případně při rozjezdu realizace nových zakázek, kdy nelze ale odhadnout, jak se bude situace dál vyvíjet a zda se v realizaci projektu, kvůli kterému bylo aktuálně nutné přijmout např. pět lidí navíc, bude pokračovat i za měsíc či čtvrt roku.

 

Zaměstnavatelé také často využívají brigádníky jako dočasnou náhradu za své zaměstnance v období dovolených.

 

Není dohoda jako dohoda

„Brigádnické“ pracovně-právní vztahy jsou obvykle uzavírány na základě některého typu dohod o činnostech konaných mimo pracovní poměrdohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti. Název je podobný, ve skutečnosti se tyto dva typy dohod od sebe v podstatných rysech odlišují.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.