Kde a jak hledat správné lidi

Jako většina „start-upových“ firem jste se v určité fázi svého podnikání dostali do situace, že vlastními silami a ani za pomoci rodiny, kamarádů či známých nezvládáte množství práce, rozsah nebo určitou odbornost. Co teď? Kde a jak hledat lidi? Jak je správně vybírat? Kolik to bude stát? Další a další dotazy přibývají…

Říká se, že firma by měla mnohem více času a peněz věnovat získávání a přijímání zaměstnanců, než jejich odchodu – dát této činnosti řádnou porci úsilí a času.

V tomto článku najdete užitečné rady, jak poutavě napsat inzerát – nabídku práce, také se dozvíte, kde a jak dneska oslovovat zájemce o práci a jak a podle čeho třídit životopisy.

„Inzerát“ neboli nabídka práce

Na začátku byste si měli odpovědět na několik otázek

  1. Jakou pozici hledám a jak ji nazvat, aby to přilákalo ty správné lidi a zároveň již název říkal vše?
  2. Co bude náplní práce na této pozici? Co budou úkoly, činnosti a případně co úkoly nebudou?
  3. Co – jaké schopnosti, dovednosti, vzdělání, zkušenosti apod. by měli kandidáti mít?
  4. Kdo jsem já – moje firma – poutavé informace o společnosti a případně co nabízím či nikoliv

Pojďme se na jednotlivé otázky podívat za pomoci příkladu z praxe, kdy firma hledá například grafika.

Stačí při hledání grafika napsat název grafik nebo je nutné něco doplnit? Co třeba grafik pro start up/do rodinné firmy/pro příležitostné projekty – název může být i širší, měl by zaujmout a měl by něco říkat o vašem podnikání nebo firemní m prostředí. Vždy se na to zkuste podívat očima vašeho kandidáta, co ho asi zaujme. Využijte svoji znalost oboru a mentality lidí v něm k vytvoření trefného názvu. Pokud si v tom tolik nevěříte, zeptejte se na názor lidí okolo sebe. A samozřejmě i možnou cestou je, že si to vyzkoušíte v duchu pokus omyl, až si vytříbíte názvosloví :).

Ještě se setkáte s klasickými, přes kopírák psanými a místy nic neříkajícími popisy pozic (zkuste například zadat jobs.cz a vybrat pozici grafik a získáte inspiraci, jak to nedělat :). Dneska už moc nefrčí klasický popis v duchu „náplní práce bude dvojtečka“. Zkuste být tvořiví a zkuste využít opět znalost dané oblasti a lidí, které chcete nalákat. Volte jazyk a tykání/vykání podle cílové skupiny. U pozice grafika můžete určitě použít i tykání. Zajímavé je popisovat činnosti v přítomném čase. Někdy už samotný dobře připravený popis nahrazuje vypisování požadavků na vhodného adepta. Například pokud má uchazeč pracovat s nějakým softwarem na denní bázi, tak ho musí umět.

 

Jak by to třeba mohlo vypadat v našem příkladu? Zkuste porovnat s klasikou a sami pro sebe si řekněte, co by platilo na vás, kdybyste byli grafikem.

  • Komunikuješ s firmou i s klienty téměř pořád
  • Když zrovna nekomunikuješ, tak sedíš a tvoříš návrhy tak, jak si myslíš, že to klientovi sedne
  • Příležitostně se po tobě bude chtít navrhnout nějaký propagační materiál
  • Jsi zodpovědný za celý proces od návrhu přes úpravy až po finální grafiku v daném čase
  • Obratně pracuješ s programy Indesign a CorelDraw a jsi na ně expert

Pokud je tedy třeba nějaký požadavek na zkušenosti, dovednosti, osobnostní nastavení uvést, tak teď je příležitost. Takhle by to třeba mohlo vypadat.

  • Baví tě a jsi schopen udělat grafický návrh, když Ti klient sdělí svou představu?
  • Dokážeš pochopit potřeby klienta a odhadnout jeho vkus?
  • Jsi schopen pracovat i v šibeničních termínech?
  • Nevyhovuje ti stálý dohled šéfa?
  • Jsi rád pánem svého času?

Většinou se tímto představením začíná, ale někdy i končí.  Vzorově v našem případě by to mohlo být například, jsme malá začínající firma, která respektuje pravidla svobody a spolupráce. Naše vize je být spolehlivým parťákem v oblasti web designu a online marketingu. Nabízíme svobodu, prostor pro individualitu, férovost a svobodný systém odměny. Jak byste to za svoji firmu napsali vy?

Pokračování článku najdete ZDARMA v e-magu Starting Up

Autor: Ing. Kateřina Lžičařová, personalistka, lektorka a kariérová poradkyně. Více info zde.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.