Čeho se vyvarovat při náboru zaměstnanců

Vybrat do týmu toho správného člověka bývá těžký oříšek i pro zkušeného personalistu. Ještě náročnější to může být pro podnikatele, který si z uchazečů musí sám zvolit toho nejvhodnějšího. Špatná volba s sebou přináší řadu nepříjemností a ve výsledku se vám vždy prodraží. Proto je třeba vyvarovat se několika častých chyb v náborovém procesu.

Nejčastější chyby při náboru zaměstnanců

Chyba první: Nevíte přesně, koho hledáte

Ve chvíli, kdy se rozhodnete přijmout do firmy posilu, si dobře promyslete, co vše by měl nový zaměstnanec splňovat.

Sepište si seznam zahrnující požadavky jak na profesní kvalifikaci (vzdělání, předchozí zkušenosti), tak i osobnostní charakteristiky (komunikační, organizační a řídící dovednosti, schopnost pracovat ve stresu, ochota k týmové práci). Vezměte v potaz i situace, ve kterých se bude zaměstnanec nacházet jen příležitostně, například prezentaci firmy na veletrhu či jednorázový shon na vrcholu sezóny.

Nebojte se poradit například s ostatními zaměstnanci nebo s někým, kdo danou funkci vykonává v jiné společnosti. Výsledný seznam požadavků si přečtěte a zkuste si co nejjasněji představit ideálního uchazeče o danou pozici.

Chyba druhá: Nesdělíte, koho přesně hledáte

Požadavky na vašeho budoucího zaměstnance se pochopitelně musí dostat k možným uchazečům.

Inzerát na pracovní pozici by měl být napsán jednoduše, přehledně a konkrétně. Stručně tedy představte svoji firmu, sdělte název pozice, kterou chcete obsadit, a vytvořte 5 až 10 nejdůležitějších bodů představujících náplň práce. Taktéž v bodech (co nejkonkrétnějších) sdělte požadavky, které by měl uchazeč splňovat.

Chyba třetí: Pracovní pohovor zvládnete „zpatra“

Pakliže nemá být ztrátou času, vyžaduje setkání s uchazeči přípravu. Dobře si promyslete, jak představíte vaši firmu a danou pozici a především na co všechno se chcete uchazečů zeptat. Nejlepší je vytvořit si jakousi osnovu celého pohovoru a tu mít při setkání před sebou.

První otázky je dobré směrovat k pracovním zkušenostem uchazeče. „Tahákem“ pro ně je samozřejmě kandidátův životopis, dotazy si ale připravte s předstihem. Z uchazečovy praxe by vás totiž mohly zajímat detaily, které pět minut před pohovorem jednoduše „nevymyslíte“.

Pokuste se pídit po co nejkonkrétnějších výsledcích, kterých kandidát dosáhl. Ptejte se ho na situace, kdy například musel řešit nečekané problémy, dosáhl úspěchu, pracoval v týmu, veřejně vystupoval.

Na každý pohovor si vyšetřete dostatek času. Bude se vám hodit už z toho důvodu, že se nevyplácí sázet jen na první dojem. Nezapomínejte, že lidé si přikrášlují životopisy a mnohdy jsou zdatnými lháři. Čím déle s nimi budete mluvit, tím spíše odhalíte, že něco takzvaně nesedí. (rbl)

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.