6 nepostradatelných do start-upu

Start-up je ve svých začátcích běžně one (wo)man show. Jednoduše máte nápad a začnete mu vlastnoručně prošlapávat cestičku na trh. Asi nebude problém získat pár prvních zákazníků, ale k tomu, abyste to mohli posunout ze stavu „na koleni“ do profi byznysu, budete potřebovat pár rukou (a hlavně mozků) navíc. Jenže koho opravdu potřebujete, když jste doposud dělali všechno sami?

1Pan řídící

Víc hlav, víc ví. Má to ale i svou stinnou stránku, kterou je třeba potlačit. Pokud na start-upu začne pracovat 3 a více lidí, měl by mezi nimi figurovat jeden „pan řídící“ (politicky korektní čtenář odpustí genederovou nevyrovnanost tohoto pojmenování). Někdo, kdo bude mít na starosti dozor nad tím, jestli jdou všichni členové týmu stejnou cestou, jestli ta cesta vede k cílům, které jste si vytyčili, jestli se zbytečně neloudáte apod. Jednoduše koordinace všech lidí v týmu, a to jak časová, tak věcná.

Druhým aspektem, který není radno opomenout, je nutnost mít v start-upu někdo, kdo je tady šéf. Demokracie je fajn, ale ne v byznysu. Protože, co člověk, to názor, a rozkol nebo neschopnost dohodnout se co dělat, dobře nakročený start-up potřebuje ze všeho nejmíň.

Tento člověk musí mít skvělé komunikační dovednosti, hodit se můžou i předchozí zkušenosti s vedením týmu, ale podmínky si tady kladete vy :)

Je obvyklé, a je to zcela logické, že tuto pozici ve start-upu zastává sám jeho zakladatel, původce myšlenky (a dalších nových impulsů pro směřování start-upu). Takže sami sebe už jste si do role obsadili, ale koho dál?

2Zvíře přes obchod a marketing

Objevovat všechny cesty brand buildingu, content marketingu,  e-mailingu, search engine marketingu, link buidlingu a dalších líbezně znějících „ingů“ by vám samotným zabralo roky. Zbytečně, když byste mohli mít někoho, kdo se už vyzná.

Start-up musí vynaložit veliké úsilí, aby se vůbec dostal do povědomí správných lidí (rozuměj potenciálních zákazníků), často za výrazně omezených rozpočtových možností, takže není čas osahávat si marketingové strategie jednu po druhé, ale je třeba jít rovnou na bránu. A když zrovna nepadne gól, hodí se člověk, který umí vyhodnotit, proč to nedopadlo a udělat to příště lépe. Člověk, který dá pod mikroskop zákazníka a proskenuje konkurenci, dokáže vytáhnout na světlo světa vaši unique selling proposition (přidanou hodnotu/konkurenční výhodu), tak, aby to do sebe vše zapadalo.

 

Přiznejme si otevřeně, že člověk, který se v marketingu vyzná je stěžejní osobou start-upu. Nemusí to být zrovna Kotler (významný světový marketér, pozn. red.), ale detailní znalost moderních marketingových strategií by měla být jeho (nebo JEJÍM – čímž napravuji svou špatnou pověst co do politické korektnosti z úvodu článku) základním arzenálem. Měl/a by pro start-up dýchat stejně tak, jako pro něj dýcháte vy. Obloukem se vyhněte lidem s předchozí kariérou v korporátu – jsou rozmazlení možností utrácet velké peníze za neefektivní kampaně.

3Social media maniac, vládce slovem a reklamními nástroji

Jedním slovem ten, který to všechno, co vymyslelo zvíře přes obchod a marketing odedře. Možná se ptáte, proč krucipísek dva markeťáky? Pokud se vám podaří téměř nemožné, a to najít jednoho člověka na obě tyto pozice, bod a potlesk pro vás. Kdo ví, jestli by to ale bylo nakonec v reálnu přínosné. Pokud strategickému člověku, kterým člověk přes marketing je, nezbývá čas na vytváření strategií, protože zrovna musí budovat databázi odběratelů newsletteru, čekovat, jak si stojí PPCčko na Facebooku a druhou rukou dělat analýzu klíčových slov, bude spíš ke škodě, než u užitku. Minimálně hrozí jeho brzké vyhoření.

I tak se totiž budete shánět po hodně všestranném člověku, který bude vládnout slovem (kopík nebo-li copywriter) i všemožnými reklamními nástroji počínaje webovými technologiemi, aplikacemi pro e-mail marketing, Googlovskými nástroji (AdWords, Analytics, Webmater Tools aj.), Facebookem, různými analytickými nástroji atd.

Tato pozice si žádá kreativce se sklonem k systematičnosti a zálibou v online marketingu.

Pokračování článku s dalšími 3 nepostradatelnými najdete ZDARMA v e-magu Starting Up

Napsala: Barbora Šípková

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.