5 rad, jak se (s)právně připravit na Vánoce

Vánoční sezóna je pro většinu podnikatelů hektickým obdobím, na které je potřeba se připravit s dostatečným předstihem. Nárůst objednávek znamená vyšší tržby, ale také více potenciálních právních problémů.

Přečtěte si rady od právníka, na co si v této velice náročné části roku dát pozor.

1. Reklamace zboží zakoupeného v e-shopu

Již při prodeji zboží musíte svého zákazníka informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace zboží. Nejvhodnější je učinit tak reklamačním řádem, ve kterém budou všechny informace srozumitelně podány.

Zákon zakazuje ujednání, která vylučují či omezují spotřebitelova práva z vadného plnění, nicméně některá práva a povinnosti v rámci reklamačního řádu lze nastavit tak, aby byly pro prodávajícího co nejpříznivější. Proto je vhodné nechat si reklamační řád zpracovat advokátní kanceláří a zajistit si tak maximální možnou míru právní ochrany bez porušení zákonných práv spotřebitele.

O oprávněnosti reklamace musí být rozhodnuto nejpozději do tří pracovních dnů, na samotné vyřízení reklamace máte potom maximálně 30 dní. Pokud zákazník souhlasí, je možné dohodnout se na delší lhůtě.

Zákazníkům můžete také nabízet služby, související s reklamací, nad rámec zákona (například delší záruční lhůta, možnost výměny zboží atd.). Nezapomeňte však, že tato tzv. záruka za jakost je pro vás závazná.

2. Odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu

Spotřebitel má ze zákona právo odstoupit od smlouvy, uzavřené na dálku, do 14 dnů bez udání důvodu. V případě, že zákazníka o tomto právu neinformujete, lhůta se výrazně prodlužuje, a to o celý rok. Můžete však využít tzv. „dodatečného poučení“, díky kterému se tato roční lhůta zkrátí. Lhůta pro odstoupení v případě kupní smlouvy začíná běžet ode dne převzetí zboží zákazníkem.

Ode dne odstoupení od smlouvy ze strany kupujícího vám běží lhůta 14 dní na vrácení peněz za zboží a náklady spojené s dodáním zboží ke kupujícímu (poštovné). Pokud předem nesdělíte zákazníkovi (například v obchodních podmínkách), že ponese náklady spojené s navrácením zboží (tedy náklady na zaslání zboží zpět do e-shopu), tyto náklady ponesete vy.

Můžete také zákazníkům výše uvedenou lhůtu pro odstoupení od smlouvy dobrovolně prodloužit. Vůči zákazníkům je tento krok vstřícný a v období Vánoc velmi vítaný (zákazníci mohou např. vrátit nevyhovující dárek). V rámci takto prodloužené lhůty je zároveň možné zpřísnit podmínky pro vrácení zboží, například stanovit, že zboží musí být vráceno v původním obalu, s originálními visačkami apod. Takovéto podmínky však nikdy nesmějí ovlivnit zákonnou lhůtu pro odstoupení v délce 14 dnů.

3. Vracení dárků v případě odstoupení od smlouvy

Pokud zákazníkovi k objednávce poskytnete malý dárek, můžete mít problém s tím, že si zákazníci při odstoupení od smlouvy tyto dárky ponechají. Abyste podobným situacím předešli, je nutné, aby byl dárek uveden v objednávce. Dárek, který není v objednávce uvedený, zákazník vracet nemusí.

Zároveň doporučujeme do obchodních podmínek přidat větu, že odstoupením od smlouvy bez udání důvodu pozbývá účinnosti také smlouva v části, týkající se dárku.

4. Zákazník si odmítá převzít zboží

V tomto případě zákazník porušuje smlouvu a právo stojí na straně prodávajícího. Kupní smlouva totiž vzniká v okamžiku, kdy je zákazníkovi doručeno potvrzení objednávky prodávajícím. Podle zákona má kupující povinnost zboží převzít. Pokud tak neučiní, vzniká prodávajícímu právo na náhradu škody, která mu vznikla tímto porušením (tedy např. právo na náhradu poštovného, nákladů na uskladnění atd.). Aby zákazník postupoval správně, musí zboží nejprve převzít a až poté od smlouvy odstoupit.

5. Zboží poškodila přepravní společnost

Pokud bylo zboží zákazníkovi doručeno poškozené, přestože bylo odesláno v pořádku, chyba bude pravděpodobně na straně přepravní společnosti. Pokud zákazník odmítne poškozené zboží převzít, neporušuje tím své povinnosti. Pro tyto situace je vhodné především cenné zásilky před zasláním pojistit. O detailech se můžete informovat přímo u přepravní společnosti.

 

o autorovi SchejbalMichal Schejbal
Michal Schejbal je právníkem v advokátní kanceláři Kropáček LEGAL, advokátní kancelář, s.r.o. a je aktivně zapojen do projektu PrávoProPodnikatele.cz V advokátní kanceláři se zaměřuje na poskytování poradenství v oblasti práva informačních technologií (zejména softwarového práva), práva duševního vlastnictví a pracovního práva. V rámci projektu PrávoProPodnikatele.cz připravuje právní dokumentaci na míru pro internetové projekty a e-shopy, zejména smlouvy a obchodní či licenční podmínky. Klientům poskytuje komplexní právní poradenství pro oblast e-commerce a zpracovává stanoviska k otázkám souvisejícím s online podnikáním.

 

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.