Pohledávky nejen v začátcích podnikání

Každý začátek je těžký a každý úspěch vyžaduje značné úsilí. Zejména u nově vzniklého podniku by si každý podnikatel měl jasně uvědomit, s jakými riziky vstupuje do světa podnikání, s jakými partnery bude obchodovat a jak bude dbát na prevenci před vznikem nedobytných pohledávek.

Pohledávky

Právě pohledávky, které zůstávají dlouhou dobu neuhrazené, mohou mít zásadní dopad na likviditu věřitele a u mladých firem jsou často příčinou až existenčních potíží, které mohou skončit bankrotem. Navíc každá nedobytná pohledávka vyvolává potřebu kompenzace a tvorby nových obratů, neboť neuhrazená faktura znamená přímou finanční ztrátu.

Vytížený podnikatel se samozřejmě v první řadě stará o řádné dodání zboží, vystavení faktury, atd., ale už těžko si hledá čas pro dohled nad platební morálkou svých odběratelů, které si navíc chce udržet. Na konci měsíce (v horších případech dokonce až po několika měsících či na konci roku) pak s hrůzou zjistí, že několik zákazníků vůbec nezaplatilo a jsou se svou platbou řadu dní, týdnů, měsíců v prodlení.

 

Příklad pohledávek

Můžeme se nyní pokusit prokalkulovat ztráty z takových pohledávek, ačkoliv přesný odhad není s ohledem na řadu jiných faktorů možný.

Příklad první

Při ročním obratu CZK 10.000.000 a běžně dosahované rentabilitě (ziskovosti) 5% dosáhnete zisku 500.000 CZK. V případě, že vám zákazník nezaplatí pohledávku ve výši 1% z vašeho obratu, redukuje se okamžitě váš zisk na 400.000 CZK. A tuto ztrátu musíte dohnat navýšením obratu o CZK 2.000.000!

Příklad druhý

U stejného podniku v případě, že by neuhrazené pohledávky dosahovaly až 2% vašeho obratu, musíte pro pokrytí ztráty vytvořit dodatečný obrat 4 mil. CZK.

Příklad třetí

Pokud byste dosahovali nižší rentabilitu, např. okolo 3%, byli byste nuceni pro pokrytí ztráty z pohledávek ve výši 1% z obratu vytvořit stejný dodatečný obrat, jako v případě druhém, tedy 4 mil. CZK.

Tyto poměrně drastické příklady poukazují na nutnost dostatečné prevence před vznikem nedobytných pohledávek. Jistě je hospodárnější investovat přiměřené náklady do ochrany před vznikem pohledávek, nežli být následně donucen generovat další obraty nebo redukovat svůj zisk. Přirozeně však není smysluplné vydávat na prevenci více prostředků, než jaké nám mohou způsobit škody nezaplacené pohledávky. Zde musí každý podnikatel dobře kalkulovat a poučit se z minulosti nebo ze zkušeností jiných manažerů ze stejného odvětví.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.