Start-up: Bez obalu – nahota, za kterou není důvod se stydět

Myšlenka na prodej nahých potravin není „czech made“. Průkopníkem modelu nakupování potravin bez obalu byl jeden londýnský krámek biopotravinami už v roce 2006. Ten už sice zanikl, jeho myšlenka ale ne.  Chytili se jí letos i dvě mladé Němky, které rozjíždějí vlastní síť obchodů s názvem Unverpackt (Nezabaleno). Ale vraťme se zpět do naší české kotliny, kam sice ekologické trendy ze zahraniční přiházejí se zpožděním, ale buďme rádi, že vůbec.

Bez obalu

Začali si s myšlenkou prodeje nezabalených potravin vážně pohrávat a dali dohromady iniciativu s názvem Bezobalu, prostřednictvím které se snaží prosadit myšlenku na trhu. Budují totiž v Praze obchod, kde chtějí prodávat potraviny bez obalu. Jen tak na váhu a do nádob, které si do obchodu přinesou sami nakupující.

O myšlence, která byla oceněná i v mezinárodním finále soutěže Social Impact Award (o které si můžete přečíst o stránku dál), jsme si povídali s Petrem Hanzelem.

Proč jste se rozhodli podpořit právě myšlenku „nahých potravin“?

Jídlo je téma, které se týká každého z nás. A každý si také nemůže nevšimnout enormního množství obalů, které při jeho konzumaci produkujeme. Nejde však jen o environmentální problém. Za jednorázové obaly platíme všichni vysokou daň, každý den. Nejde jen o náklady na obalové materiály a balící linky. S každým jednorázovým obalem je spjata i značka a v ceně potravin jsou tak již započítány i miliardové investice firem do reklamy, marketingu a PR aktivit, které jsou nezbytné pro prosazení produktů mezi konkurenčními značkami v rámci širokého portfolia supermarketů.

 

Další peníze z kapes nás všech, co platíme daně, pak jdou na nákladnou a neefektivní likvidaci odpadu a recyklaci, která má stále velmi nízkou návratnost. Nemluvě o tom, že zdrojů ubývá a materiály na výrobu obalů jsou tak čím dál dražší.

Dalším problémem souvisejícím s jednorázovými baleními je i zakrývání nekvality potravin a klamání zákazníků, které se stalo oblíbenou disciplínou českých výrobců a prodejců. Bezobalová distribuce potravin je proto logickou odpovědí na tento vývoj. Zákazníci nejsou nuceni platit za skryté náklady, kupují jen jídlo a to přesně v množství, které potřebují a vidí přesně to, co kupují – žádného zajíce v pytli. Ušetří však i výrobci a prodejci. Výrobce totiž nemusí hradit výrobu obalů a provoz balících link a prodejce ušetří na nájmu, neboť nepotřebuje rozsáhlou prodejní plochu pro umístění všech konkurenčních výrobků.

Od každého produktu mu stačí mít jednu až dvě varianty (např. v bio a ne-bio kvalitě), přičemž namísto značky a obalu ručí za kvalitu a původ potravin sám prodejce – značkou svého obchodu, transparentností svých dodavatelů a umožněním zpětné vazby mezi nimi a zákazníky. Podle zahraničních výzkumů je tímtosrážením nákladů postupně v dlouhodobém horizontu možno dosáhnout úspor v rozsahu 30-50% z koncové ceny produktu. A konečně, všichni pak v důsledku ušetříme na poplatcích za likvidaci a recyklaci odpadu, jehož vzniku
předejdeme.

Určitě víte o tom, že londýnský projekt Unpackaged nedopadl podle představ a na začátku roku 2014 skončil. Nebojíte se, že dopadnete stejně?

Unpackaged byl naší původní inspirací. Šlo o velice přitažlivý a ambiciózní koncept, který však udělal několik zásadních chyb. Tou hlavní bylo, že se vrhl po hlavě na půdu, kterou předtím neprozkoumal. Rozjet bezobalový obchod neznamená jen otevřít potraviny s jiným sortimentem. Jde o velký risk a výzvu, při níž narazíte na mnoho překážek, které si na začátku neuvědomíte – chování zákazníků, hygienické normy, přístup dodavatelů, logistika, skladování, distribuční technologie atd. My jsme proto hledali dále v Evropě a rozhodli jsme se vydat cestou, kteru v Itálii vyšlapala bezobalovým obchodníkům nezisková organizace Ecologos. Ta provedla komplexní výzkum trhu, při němž postupně zmapovala všechny články potravinářského řetězce, včetně všech zmíněných překážek.

Testovala různé distribuční, skladovací a logistické technologie, ale také vhodnou komunikaci se zákazníky, dodavateli
a inspekčními orgány. Na základě získaných dat pak navrhla systém řešení optimalizovaný pro italský trh, který
umožnil zavést tento typ distribuce potravin ve velkém měřítku. Během několika let tak v Itálii vznikla komplexní síť distribuce bezobalových potravin - již na desítky obchodů, několik frančíz i násypové a rozlévací distributory v supermarketech, přičemž všichni tito obchodníci těží právě z poznatků výzkumu Ecologosu. Italský příklad je tak důkazem, že nestačí mít pouze mnoho peněz, ale především know-how, které je k nezaplacení a jehož získání nelze uspěchat. Každý trh je ale jiný, i ten český má svá specifika, proto nelze jen zkopírovat model úspěšný v zahraničí.

I Bezobalu proto nevzniká jako firma, ale jako nezisková organizace, která má za cíl prostřednictvím výzkumu a vývoje vyšlapat cestu budoucím bezobalových obchodníkům. Navazujeme spolupráci s výzkumnými ústavy, předními univerzitními odborníky, síťujeme se se zkušenými zahraničními partnery, otevíráme testovací prodejnu a sháníme pro ni dodavatele ochotné podílet se na testování distribuce v opakovatelně použitelných velkokapacitních nádobách, které by jim mohlo přinést již zmíněné sražení nákladů. Společně tak chceme vyvinout řešení optimalizovaná a lokalizovaná pro zdejší tržní prostředí a umožnit tak rozvoj tuzemské distribuční sítě bez jednorázových obalů. Pak už se ani u nás žádný obchodník nebude muset bát v současnosti tak riskantního tahu, jakým je otevření bezobalového obchodu.

Pokračování článku o Bez obalu čtěte ZDARMA
v e-magu Starting Up:

Další příběhy

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.