Rozhovor s Petrem Hradilem – BOXART

Mladé grafické studio z Přerova, Boxart, se zakrátko od svého vzniku dokázalo probojovat k mnoha desítkám klientů a dnes už jeho osazenstvo tvoří celkem 8 lidí. O cestě za svým podnikatelským snem si s námi podíval zakladatel studia, Petr Hradil.

Proč jste se rozhodl odejít „z volné nohy“ a založit vlastní grafické studio?

Už když jsem si zakládal živnostenský list na grafické služby, tak jsem věděl, že bych nechtěl pracovat dlouho sám na sebe. A potom při samotné práci mě ubíjelo, že příjem byl vždy závislý jen na tom, co jsem udělal já. Dělal jsem grafika a zároveň obchodníka sám sobě. V tom jsem měl výhodu, že jsem obchod uměl a v zásadě už první měsíc jsem si díky “navolávání” dokázal získat klienty, i když úspěšnost byla hodně malá. Takže jsem hned po 3 měsících vzal prvního zaměstnance a hned se snažil věci delegovat. Nebylo to snadné, vystřídalo se mi pod rukama hodně lidí, než jsem našel ty správné. Dnes to vnímám jako moudré rozhodnutí, i když jsem si na chvíli snížil příjmy. Tento krok hlavně dává smysl až z dlouhodobého hlediska.

Jak se podniká v tak konkurenčním prostředí, jakým grafický design je? A k tomu na relativně malém městě (BOXART sdílí ve 40 tisícovém Přerově v Olomouckém kraji)? Jaké výhody a nevýhody s tímto faktem spojené pociťujete?

Když jsem začínal sám, působil jsem jen v Přerově, kde podle mě není velká konkurence, ale zároveň ani nijak velký trh. Netrvalo dlouho a získaly se zakázky z celého Olomouckého kraje a dneska máme klienty například i z Brna a Prahy. Naše zaměření je na velké průmyslové firmy, které potřebují neustále inovovat propagační materiály, a těch v Přerově není mnoho. Výhoda je, že obchodníka můžete nasadit takřka do jakéhokoliv města a vyrábět můžete z Přerova. My jsme už od začátku šli cestou kvality, a ta se nám začala oplácet a lidi nás samovolně doporučovali dál a dál.

Začínali jste od nuly nebo jste měl už z předchozího působení v oboru nějaké stálé zákazníky? Jak jste na tom aktuálně a jak se vám toho podařilo docílit?

Začínali jsme úplně od nuly. Podařilo se mi vlastním úsilím získat 80 zákazníků za první rok spolupráce a vyšvihnout se na obrat 2,7 milionů, což považuji za úspěch. Ale byla to tvrdá dřina hlavně ze začátku. Nikdo o nás nevěděl, a tak jsem musel aktivním prodejem získat zákazníky. Neseděl jsem za telefonem a šel si pro to. I když to sebou neslo hodně odmítání a negativních postojů lidí, nakonec se to vyplatilo. Vím, že hodně lidí nad tím ohrnuje nos, že by touhle cestou nešli, že je hodně nekomfortní, ale já jinou možnost neměl.

 

Pokračování najdete v dubnovém e-magu Starting Up

Autorka Bara profilovka mala

Barbora Mazochová
šéfredaktorka portálu iPodnikatel.cz


Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.