Rozhovor: Filip Dřímalka pro Starting Up

Ten, kdo se jen trošku pohybuje v prostředí start-upů, nebude mu jméno Filip Dřímalka neznámé. Je to jedna z nejvýraznějších osobností české start-upové scény, alespoň co se poradenství a konzultací pro start-upy týče. Start-upy jsou jeho denní chléb, v Česku ho můžete potkat stejně tak jako třeba v Berlíně. Filip toho prostě ví hodně o začátku podnikání a nebojí se to naplno říct. Rozhovor s nálepkou “must read”.

Zpovídala: Barbora Šípková

Dáme si lehký rozjezd. Jak se dostane vystudovaný právník ke start-upům a byznys poradenství?

Moje cesta k byznysu a digitálním inovacím byla poměrně klikatá. Začal jsem pracovat už při studiu, a to ve firmě Symbol Technologies, která zakládala v Brně kontaktní centrum pro USA a Mexiko. Tam jsem měl na starost zákaznický servis, což byla skvělá zkušenost - rok a půl neřešíte nic jiného, než problémy vašich zákazníků. Potom jsem začal dělat zahraniční obchod, a to klasickou – a hodně náročnou – cestou, prodejem přes telefon a emaily. Odtud byl už kousek k marketingu, u kterého jsem zůstal. A protože jsem velký fanoušek inovací a technologií, nakonec se to všechno propojilo. Jsem typický blíženec, takže právě objevování digitálních inovací a propojování s byznysem je něco, co mě neskutečně baví.

Máte zkušenosti se začínajícími podnikateli za zahraničí (Filip je mentorem start-upů v berlínském hub:raumu a setkává se se start-upy i v dalších evropských městech). Jaké jsou slabiny těch českých?

Neřekl bych, že je to specialita českých startupů, ale obecně často vidím malý přehled nebo málo zkušeností s obchodem a marketingem, neschopnost navázat a dotáhnout partnerství s dalšími firmami a taky snaha o “vyrábění” problémů, než jejich řešení.

V rámci mé práce vidím neuvěřitelné množství příležitostí, zejména v oblasti B2B, ale pro startupy je často atraktivnější soustředit se na stále ty samé typy aplikací nebo služeb.

Jste propagátorem myšlenky „nevymýšlet již vymyšlené“, což je strategie, která se v českých luzích a hájích u začínajících podnikatelů bohužel zřídka kdy vidí. Kam se dá jít pro inspiraci?

Na internetu je velké množství zdrojů a služeb, které mohou podnikatelé využít – a to nejen ti začínající. Spousta z nich je navíc zcela zdarma. Chce to jen umět dobře hledat, nebo se nebát zeptat.

Můžete se podívat na některou z mých přednášek (na Youtube) nebo si koupit přímo můj online kurz na Know How Klubu, kde se těmto věcem věnuji. Stejně tak mohu doporučit přednášku Oldy Neubergera z iCollege, kde zmiňuje desítky zajímavých věcí pro začínající podnikatele.  

Pro pravidelný přísun inspirace pak doporučuji zaregistrovat se k odběru newsletterů jako Maqtoob nebo Product Hunt, kde dostanete každý týden přehled nejnovějších služeb a projektů až na váš mail.

 

A samozřejmě – ptát se. Lidí kolem sebe, na sociálních sítích, zkrátka tam, kde jsou zkušenější podnikatelé, kteří se dělí o své know how.

Měla jsem možnost být na několika vašich přednáškách a všemi se prolínalo jedno téma: příběhy. Zdá se, že je často a rád vyprávíte. Můžou být příběhy užitečné i pro start-upisty?

Já příběhy používám k tomu, abych názorně ukázal, jak mohou technologie pomoci lidem zjednodušit práci nebo dosahovat lepších výsledků v práci. Jak mohou firmám přinést obrovskou konkurenční výhodu, nové služby nebo zcela nový byznys – a snažím se to ukazovat na konkrétních příkladech.

Příběhy – i ty nejmenší – jsou odjakživa nejlepším způsobem, jak předat nějakou informaci či myšlenku. A také jsou určitě zábavnější na poslech, než holá fakta či informace :-)

Troufám si říct, že lidí, kteří si tajně pomýšlejí na podnikání, je dramaticky více, než těch, kteří doopravdy dokážou vystoupit ze své zóny komfortu a začnou. Čím to? Jak byste takové bázlivce motivoval?

Otázkou je, zda opravdu chtějí, nebo jsou jen ovlivněni okolím a současným trendem, kdy se masině podporuje podnikání, startupy a vše okolo. Pokud někdo opravdu chce, tak začně dělat cokoli – ať už je to podnikání, koníček nebo nějaký bláznivý neziskový projekt.

Na druhou stranu dokážu pochopit, že se lidé někdy bojí začít - bojí se kroku do neznáma, ale i neúspěchu nebo negativních reakcí z okolí. Internet a sociální sítě nejen že lidi propojily, ale také je vystavily daleko více na veřejnost. A ta dokáže být někdy hodně krutá. Je tedy potřeba mít silnější osobnost, aby případnou kritiku – která je u nás tak oblíbená – podnikatel ustál a nebral si ji moc osobně.

Pokračování rozhovoru najdete ZDARMA v e-magu Starting Up

Další příběhy

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.