Příběh zkušeného podnikatele: Rodinný pivovar Bernard

Když počátkem devadesátých let vydražil spolu se dvěma dalšími společníky zkrachovalý humpolecký pivovar, nikdo by na ně nevsadil ani pětník. „Těžko by si na nás tehdy někdo vsadil, spíše by si asi ťukal na čelo,“ potvrzuje Stanislav Bernard. Dnes patří mezi českými pivovary ke špičce a šlape na paty i podstatně větším hráčům.

Úspěšná resuscitace

Začínat prakticky od nuly ve vysloužilém pivovaru nebylo snadné. Firmu bylo nutné doslova vzkřísit z mrtvých. Tomu odpovídal i způsob řízení. „Ze začátku jsme to tu museli řídit možná až „diktátorským“, způsobem, kdy jsme skutečně měli absolutní kontrolu nad vším. Jinak to ani nešlo. Protože my jsme tu firmu museli nejprve postavit na nohy,“ vzpomíná Bernard. Vedení firmy si Stanislav Bernard a Josef Vávra rozdělili – on se stará o ekonomickou stránku fungování pivovaru a marketing, Josef Vávra o výrobu piva.

 

Součástí „kříšení mrtvoly“ byly i velké investice do technologického zázemí zchátralého pivovaru. Bylo také nutné vybudovat značku. Od začátku v Humpolci vsadili na to, že nebude vyrábět levné pivo, ale prorazí kvalitou a originalitou v podobě nepasterizovaného piva vyráběného tradičním způsobem. Když vymýšleli, pod jakým jménem své pivo na trh přivedou, padl nápad na jméno Bernard. „Několik dní padaly různé návrhy, ale pořád jsme měli pocit, že to není ono. Pak Ruda Šmejkal navrhl mé jméno a já si uvědomil, že jako značka piva zní i vypadá docela dobře. A ani se nemusí překládat do cizích jazyků,“ říká Bernard. Na marketingové výzkumy a analýzy, jak trh značku přijme, nebyl čas. „Když mě Josef Vávra ujistil, že budeme vařit poctivé české pivo, řekl jsem - fajn, tak teda Bernard,“ vzpomíná Stanislav Bernard, jak se stal „tváří“ své firmy i jejího produktu. Ochota jít s kůží na trh se vyplatila – dnes je Bernard pojem. Jak pivo tohoto jména, tak ten, kdo za ním stojí.

V konkurenci molochů

Proměna zkrachovalé ruiny v dobře fungující pivovar netrvala dlouho. Na českou pivní mapu však s Rodinným pivovarem Bernard nepřibyl jen další z mnoha malých pivovarů, které jen stěží konkurují velkým hráčům. Ambice humpoleckých byly mnohem větší. A Stanislav Bernard vždy rád zkoušel dělat věci jinak, než jak se mělo za to, že by se dělat měly. Od počátku například chtěl, aby Bernard nebyl jen lokální, ale celostátní značkou. „Jednou jsem viděl na mostě na dálnici reklamu a napadlo mě, že bychom to taky mohli zkusit. Tehdy jsme byli snad druzí nebo třetí, co začali s reklamou na dálnici D1. Během tří týdnů se nám zdvojnásobil prodej a pivo Bernard najednou znali lidé z celé republiky,“ popisuje.

Když se ale majitelům podařilo dát pivovar dohromady a vytvořit známou značku, vypukla v oboru drsná cenová válka. Velké pivovary disponující zahraničním kapitálem nebo vysokými úvěry od bank začaly snižovat ceny, aby vytlačily z trhu konkurenci. Přinesly na trh také další praktiky – hospodské motivovaly k odběru jejich piva štědrými finančními pobídkami, kterým menší pivovary nemohly konkurovat. Stanislav Bernard se pustil do boje – ale ne jen za prosperitu svého podniku. Začal bojovat za obecné zlepšení podmínek pro přežití malých pivovarů. Dva roky po vydražení pivovaru v Humpolci založil Svaz malých nezávislých pivovarů a byl šest let jeho prezidentem. V prosinci 2000 dostal titul Pivovarská osobnost století, a to za úspěšný lobbing pro malé nezávislé pivovary. Jedním z jeho nejobdivuhodnějších počinů bylo prosazení nižší sazby spotřební daně pro malé pivovary, která platí dodnes.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.