Příběh zkušeného podnikatele: Rodinný pivovar Bernard

Když počátkem devadesátých let vydražil spolu se dvěma dalšími společníky zkrachovalý humpolecký pivovar, nikdo by na ně nevsadil ani pětník. „Těžko by si na nás tehdy někdo vsadil, spíše by si asi ťukal na čelo,“ potvrzuje Stanislav Bernard. Dnes patří mezi českými pivovary ke špičce a šlape na paty i podstatně větším hráčům.

Smlouva s ďáblem? Spíš s andělem

Pivovar Bernard se úspěšně rozvíjel v roli malého, ale velmi výrazného a šikovného hráče. Až dospěl na důležitou křižovatku. Další rozvoj už nebylo možné financovat pouze z vlastních zdrojů, chtělo to nový kapitál.  Stanislav Bernard neváhal a našel strategického partnera, kterým se stal belgický pivovar Duvel Moortgat, jehož produkce se dodává do 40 zemí světa.

Duvell Moortgat získal v Rodinném pivovaru Bernard poloviční podíl. Humpolecký pivovar tak získal peníze k akceleraci dalšího rozvoje a kapitálově silného partnera, který Stanislavu Bernardovi a jeho společníkovi Josefu Vávrovi do řízení firmy v podstatě nemluví. Přestože Duvel ve vlámštině znamená „ďábel“, pivovar s ďáblem v názvu se ukázal spíš jako anděl. „Samozřejmě, zavedly se pravidelné reporty, a jednou za čtyři měsíce se schází představenstvo, kde si vzájemně sdělujeme důležité novinky a probíráme důležitá rozhodnutí. Zároveň nám ale zůstala velká volnost v rozhodování. Kdybych měl teď možnost se vrátit zpět v čase, tak bych ten krok stejně udělal znovu.

Peníze nám hodně pomohly a zároveň jsme narazili na skvělého investora, se kterým dobře vycházíme, a který nám neříká, co kdy a jak máme dělat, a nijak nás neomezuje v našem rozvoji ani směru, kterým jsme se vydali,“ říká Bernard. O tom, že by prodal svůj podíl ve firmě úplně a jen si užíval vydělaných peněz, neuvažuje. „Znám ze svého okolí případy lidí, kteří vybudovali úspěšnou firmu, pak ji prodali a teď se baví tím, že jezdí na ryby, lezou po horách... a stačí jim to. Mně by ale určitě chyběla nějaká výraznější aktivita,“ uvažuje. „Pořád ještě mám pocit, že se máme jako firma kam posouvat. Neříkám, že bych každé ráno vstával s pocitem nadšení z toho, že mohu jít do práce, ale pořád si myslím, že je před námi ještě mnoho, co můžeme dokázat, že tahle práce má smysl.“

Malý velký pivovar

Dnes patří Rodinný pivovar Bernard k významným hráčům na českém pivním trhu. Za dobu své existence od roku 1991 po současnost uvařil více než 300 miliónů půllitrů piva. Pivovar nepoužívá pasterizaci a dostatečné trvanlivosti piva dosahuje pomocí mikrobiologické filtrace. Vaří sedm druhů piva, své pivo distribuuje přibližně do 1500 restaurací po celé České republice, vyváží ho na Slovensko, do Švédska, Polska, Norska, Chorvatska a Ruska a dalších států, třeba Austrálie. Obrat pivovaru se počítá na stovky milionů, čistý zisk v desítkách milionů, pivovar dává práci 140 zaměstnancům, dalších 25 je ve sladovně Bernard v Rajhradě, dalších deset v dopravní firmě.

Vést, ale nechat volné ruce

S rozvojem pivovaru se měnila i role Stanislava Bernarda. Dnes už by nebylo dobré chtít mít vše pevně ve svých rukou. Na začátku to bylo nutné, dnes by to bylo na škodu věci. „Máme tu celou řadu vzdělaných, schopných, férových a motivovaných lidí, kteří ze všeho nejvíc potřebují, abychom je nechali dělat, co umí a nedirigovali je,“ vysvětluje Stanislav Bernard. „Mou rolí je dnes hlavně přinášet své postřehy a nápady, o kterých pak diskutujeme, a určovat celkovou strategii, krátkodobou, ale především dlouhodobou. Už neřeším prkotiny, takové to každodenní provozní řízení firmy už jde dnes zcela mimo mě,“ dodává.

 

Růstu firmy je nutné přizpůsobovat i styl řízení – pokud to podnikatel nedokáže, firma nedopadne dobře. „Stále více pravomocí musíte delegovat, protože pokud to neděláte, začne vám brzy hrozit, že se z toho všeho zblázníte a hlavně – jakmile se vám cokoli stane, firma okamžitě padne. Protože lidé pak najednou bez šéfa netuší, co mají dělat,“ říká Bernard. „Důležité je, když firma roste, nastavit pravidla hry - firemní kulturu, firemní poslání a hodnoty, které tu všichni sdílíme – a dbát na to, aby byly dodržovány. A jak už jsem řekl – delegovat. Protože jinak je ta firma strašně zranitelná a dlouhodobě to nemůže fungovat,“ radí Bernard.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.