Příběh podnikatele: „Zákazník našeho zákazníka je náš pán.“

Odešli ze svých zaměstnání, aby mohli začít pracovat na něčem vlastním, a říkají, že jim chybí už jen pobočka v Londýně a v Tokyu. O kom je řeč? O Janu Tomášovi a Aleši Rubášovi a jejich UX agentuře CIRCUS DESIGN.

Jan Tomáš: CIRCUS DESIGN

Nejprve je třeba vysvětlit, co  to „UX“ vlastně znamená, abyste v tom neměli cirkus. Tato zkratka pochází z anglického User eXperience. „Našim úkolem je vymyslet, jakým způsobem mají aplikace našich klientů vypadat a komunikovat s uživateli,“ vysvětluje Jan Tomáš. „V praxi to znamená hodně zkoumání a analyzování, a následného vytváření prototypů uživatelských rozhraní a uživatelská testování“, doplňuje.

Na své práci mají nejradši nezávislost. „Jelikož nejsme dodavatelem finálního programu, ale jen jeho konceptu, nejsme motivováni vymýšlet taková řešení, abychom je v další fázi dokázali levně implementovat. To nám otevírá možnost přicházet s inovativními nápady, místo recyklování již dříve použitých. Při realizaci našich návrhů dohlížíme, aby vše opravdu fungovalo tak, jak má.“

Kdo se jen trochu orientuje v nabídce firem vyvíjejících webová nebo mobilní rozhraní, je mu už teď asi jasné, že to Jan a Aleš nemají jednoduché. „Ano, komunikovat naší myšlenku je někdy složité. Firmy často uživatele neřeší a vyvíjejí naslepo. Když zjistí, že mají problém s uživatelským rozhraním, řeší ho tak, že najmou designera, po kterém chtějí stejný způsob práce, jakým pracují samy. Tak my ovšem nepracujeme. Nevytváříme řešení naslepo a často nemůžeme přijít se skvělým řešením na první pokus. Naše práce v mnohém připomíná výzkum a hledání správné cesty. Na začátku je mnoho analyzování, pak teprve vymýšlíme řešení. Když si myslíme, že máme dobré řešení, musíme testováním ověřit, že je to to pravé. Pokud není, vracíme se na začátek. Našim klientům se snažíme tento designový proces vysvětlit, ale ne vždy se to daří,“ popisuje těžkosti v podnikání Jan.

A jak se k vymýšlení uživatelských rozhraní vůbec dostali? Jan s Alešem jsou bývalí spolužáci z gymnázia v Hradci Králové, které tvorba webů přivedla společně do Prahy na ČVUT.  Aleš u webů zůstal a pracoval v několika webových agenturách, zatímco Jan nabíral zkušenosti s vývojem korporátních aplikací. „To, že bychom mohli pracovat společně, nás poprvé napadlo na pivě po pražské konferenci Webexpo zhruba před dvěma lety. Líbilo se nám, jak se naše zkušenosti vzájemně doplňují,“ prozrazuje pozadí vzniku myšlenky Jan Tomáš.

 

V té době se oba vrátili ze světa zpět do Hradce Králové, chtěli se profesně posunout dál a hlavně ve své vlastní režii. Když zjistili, že se společně můžou pustit do větších projektů a nabídnout lepší služby zákazníkům, než každý sám, založili CIRCUS DESIGN.

Odchod ze zaměstnání ale ani pro jednoho z nich nebyl úplně bezbolestný. „Nejtěžší byl první krok, odhodlat se opustit pohodlí jistého zaměstnání a začít se starat sami o sebe. Občas jsme se kvůli tomu setkali s nepochopením u našich kolegů i přátel, ale drtivá většina našich blízkých nás v našem snažení podporuje“, vzpomíná Jan.

Pro většinu podnikatelů platí (anebo by alespoň mělo platit) pravidlo „náš zákazník, náš pán“. V jejich práci je ale na prvním místě koncový uživatel aplikace nebo služby: „Jejich zájmy prosazujeme u našich klientů. Proto platí, že zákazník našeho zákazníka je náš pán.“ Jejich snahu protlačit nový přístup do tvorby uživatelských rozhraní ocenila i porota v Královéhradeckém kole Rozjezdů roku.

Agentura CIRCUS DESIGN je i zářnou ukázkou toho, že nemusí být vždycky výhodné nasednout na módní vlnu a nechat se jí unášet jen proto, že teď je to přece „in“. V jejich případě šlo o coworking, který jejich byznysu zas až tak moc neprospíval. „Teprve s vlastní kanceláří jsme si uvědomili, že se nám začíná dařit a to, co jsme si naplánovali, funguje“, říká na vysvětlenou Jan.

Neznamená to ale, že by se zavřeli do kanceláře a nevystrčili z ní nos. Pracují tam, kde je jich potřeba. „Kancelář máme v centru Hradce Králové, ale jezdíme za klienty po celé republice. Potkat se s námi můžete i na konferencích, nebo komunitních akcích, jako jsou barcampy. Sami pořádáme pravidelná setkání UX komunitu s názevm UX Circus Show, se kterou objíždíme města po celé republice.“

Míří ale mnohem výš. Respektive dál za hranice naší české kotliny. „Našim cílem je, aby Aleš vedl pobočku v Londýně a já v Tokyu,“ prozrazuje Jan a dodává „je to samozřejmě myšlené s nadsázkou, ale není to žádný vtip, já jsem v Tokyu studoval a Aleš má kladný vztah k Londýnu.“  

Ani naše poslední otázka, kdy nás zajímalo, jak se vypořádávají s nejistotou a riziky spojenými s podnikáním, nezůstala v úplně vážném tónu. A Janova odpověď? „S tím se vyrovnáváme stejně, jako s každým jiným stresem. Hodně sportujeme. Naposledy jsme se společnězúčastnili hradecké části běžeckého seriálu Run Tour a nutno přiznat, že Aleš byl o 4 minuty rychlejší než já.“

Na závěr zbývá snad jen dodat, že jim přejeme, ať se vše daří podle představ – v byznysu i spotu.

Další inspirativní příběhy

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.