Příběh podnikatele na volné noze: Designér Martin Hrdina

Když Martin Hrdina dokončil vysokoškolská studia, ani v duchu by ho jako čerstvého inženýra architektury nenapadlo, že by se ve své budoucí profesi nevěnoval realizování návrhů staveb. Přesto se v Amsterdamu, kde studoval a nějakou dobu i bydlel, postupně dostal od práce architekta v architektonickému studiu ke grafickému designu a samostatnému podnikání, podle jeho slov tomu prostě nechal volný průběh.

Příběh o podnikání na volné noze

Martin Hrdina vystudoval obor architektury na Technické univerzitě v Liberci. Po dokončení studia se přestěhoval se do Holandska, kde tříletým studiem designu rozšířil své vzdělání. V Holandsku se rozhodl několik let žít a začal tu podnikat na volné noze v oboru grafiky pod vlastním jménem.

Začátky podnikání

Zahájit podnikání v Holandsku nebylo těžké a prakticky bez nutnosti investice do techniky. Stačil počítač, který už grafik vlastnil. První zakázky přicházely na doporučení přátel a prezentace na webových stránkách. Zanedlouho se reference na jeho práce rozkřikly a v průběhu roku se Martinovo podnikání dostalo do stádia, kdy zakázky začaly chodit samy od sebe i od neznámých zadavatelů. Když se mladý podnikatel rozhodl před 3 roky vrátit do Česka, měl už v kapse mnoho referencí a zkušeností, které mu stačily k úspěšnému pracovnímu navázání na podnikatelskou činnost v Holandsku.

Rozvoj podnikání

S první velkou zakázkou v česku, což byla celá vizuální stránka festivalu Mezipatra (která přišla už na základě referencí práce v Holandsku) se Martinovi otevřely dveře k jiným významným zakázkám a kontaktům. A protože se Martin rozhodl usadit v Brně, které je dost malé na to, aby se tu věci rozkřikly a zároveň poskytuje dostatečně velký trh pro práci tohoto druhu, má o zakázky postaráno.

Další zlom v tvorbě Martina hrdiny přišel s prací pro majitele kavárny Tungsram v Brně. Ten  Martina požádal o zhotovení interiérového návrhu kavárenského prostoru, což byla výzva, protože se Martin i coby vystudovaný architekt návrhům interiérů nikdy nevěnoval. I když práci přijal, nebyl si na začátku výsledkem úplně jistý. Nakonec si ale ze zakázkou poradil, také díky radám zkušenějších kolegů a samostudiu ohledně interiérových prací. Povedený návrh tak posunul Martinovu tvorbu zcela novým směrem. Postupně začaly přicházet i další podobné nabídky návrhů kaváren.

Nyní Martin zakládá jedinečnost své tvorby na konceptu propojení grafických a architektonických prací, které se jak se brzy ukázalo dokonale propojují, protože se zakázkami interiérového charakteru přichází v potaz i celkový návrh vizuálu firmy a další grafické práce. Spojení těchto dvou přístupů v konečném důsledku vytváří produkt, který je mnohem uchopitelnějsí než jen samostatná grafická práce a samostatný návrh interiéru (každé od jiného autora).

 

Rozvoj podnikání

Martin je zatím s množstvím příchozích zakázek spokojený a momentálně ho netíží nic, co by chtěl na své činnosti změnit. Základním předpokladem úspěchu v podnikání je podle něj schopnost komunikace se zákazníkem a chápání zákazníka jako součást zadaného projektu. Tvůrčí krizi zatím neprožil, ale podle vlastních slov je někdy těžké a vyčerpávající s některými zákazníky jednat a spolupracovat, přesto by jako řádný zaměstnanec už nastoupit nechtěl. Když si člověk vypěstuje své postupy práce a způsoby jednání s klientem, je prakticky nemožné znovu nastoupit do práce a vzdát se samostatnosti při výběru zakázek i při jejich řešení.

Rozdíly v přítupu k podnikání u nás a v Holandsku

Podle Martina hrdiny podnikatelskému prostředí v České republice někdy chybí profesionálnější nádech, na jaký byl zvyklý v Holandsku. V Holandsku není zvykem, aby zadavatel zakázky kvůli práci volal v neděli odpoledne, což je v Česku běžné. Také se musí vyrovnávat s tím, že mnoho lidí není zvyklých za kvalitní design platit adekvátní honorář , což je důsledek neznalosti. Mnozí podnikatelé si neuvědomují, že správně zpracovaný vizuál firmy přinese v konečném důsledku zákazníky a lepší místo na trhu.

Foto: Martin Hrdina

Další inspirativní příběhy

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.