Příběh podnikatele, jehož koníček se stal podnikáním: Automobilka Kaipan

Malá Česká republika je známá jako velký výrobce aut – v přepočtu na jednoho obyvatele dokonce největším v Evropě. Své výrobní závody tu má hned několik velkých automobilek – kromě tradiční Škodovky v Mladé Boleslavi...

Unikátní podnikatelský koncept

V nových prostorách ve Smržovce začal v roce 2004 utajovaný vývoj nového modelu, který trval dva roky. Pak byl představen veřejnosti pod jménem Kaipan 14. Šlo o cenově dostupnější alternativu ke Kaipanu 57. „Když jsme jezdili s padesát sedmičkou po výstavách, lidé nám často říkali – je to pěkné, ale neměli byste něco levnějšího,“ říká Michal Hradský. Kaipan 57 totiž stojí 1 190 000 korun. Už u padesát sedmičky však přišla továrna na auta Kaipan s možností, kterou pak dokonale zužitkovala u Kaipanu 14.

Kaipany je totiž možné koupit nejen v hotovém stavu, jako se běžně nová auta kupují, ale také jako stavebnici, ze které si motorista sestaví svůj vůz sám. Když je auto hotovo, musí ještě absolvovat v Kaipanu závěrečnou prohlídku, na základě které pak obdrží technický průkaz. Kaipan 14 je pak dalším rozvedením této základní strategie. Ve skutečnosti nejde o výrobu nového vozidla, ale o přestavbu Škody Favorit. Funguje to asi takto: zákazník dodá Favorita, ze kterého bude použit motor, převodovka a některé podvozkové části. Vše je pak osazeno do nového prostorového rámu z ocelových nosníků a pokryto kompozitovou nenosnou karoserií. K dispozici jsou dva typy stavebnic, za 157 000 korun a 235 000 korun. „Za těch 235 000 korun dostane zákazník ke stavbě auta v podstatě úplně všechno, co potřebuje, kromě toho svého Favorita,“ říká Hradský. Méně zruční si mohou nechat svého favorita přestavět na roadster i přímo v Kaipanu, drtivá většina zákazníků však dává přednost svépomoci. „Češi jsou hravý národ, národ kutilů. I v té nejzapadlejší vísce najdete někoho, kdo si postavil svůj vlastní zahradní traktor nebo něco podobného a všem těmhle lidem hlodá někde v hlavě červíček v podobě snu o tom, že si postaví své vlastní auto,“ uvažuje Hradský.

Úspěch v podnikání

Kaipan 14 byl pro kutily a automobilové nadšence skutečným zjevením – od jeho uvedení na trh začal jít doslova „na dračku“. „Za první dva měsíce jsme měli 29 objednávek, což bylo mnohem víc, než jsme čekali“ říká Michal Hradský. Během roku 2007 bylo vyrobeno a formou stavebnic rozpracováno 80 kusů vozidel Kaipan 14. Zájem o ně byl i za hranicemi – některé kusy mířily na Slovensko, jiné do Německa, Holandska, Srbska nebo Černé Hory. Rok 2007 tak pro továrnu Kaipan znamenal rok velkých změn. Tlak na výrobní kapacity znamenal nutnost rozšířit výrobní prostory, firma přijala a vyškolila řadu nových spolupracovníků. Zároveň v továrně pilně přemýšleli nad novým modelem. V srpnu 2008 byl představen nástupce „čtrnáctky“ Kaipan 15 – na rozdíl od Kaipanu 14, který je přestavbou Škody Favorit, byla „patnáctka“ vyvinuta jako kompletně nový vůz, který využívá prvky z „novodobých“ Škodovek. První „patnáctky“ měly motor a  převodovku ze Škody Fabia 1,4, v  dubnu 2009 přibyla další verze motoru o stejném obsahu, ale s vyšším výkonem - 74kW. Od roku 2009 navíc Kaipan ve spolupráci s Vysokou školou báňskou v Ostravě pracuje na novém modelu, který by využíval k pohonu i elektrickou energii. Továrně se podařilo přežít i hospodářskou krizi a s ní související pokles automobilové výroby. Paradoxně s ním měli méně potíží, než velké automobilky, které chrlí auta po tisících. Za loňský rok vyrobili 54 kusů aut.

Podnikání jako zábava

úspěchu Kaipanu vedla dlouhá cesta. Zpočátku tvořili klientelu miniautomobilky známí a známí známých. „Trvalo tři roky od chvíle, kdy byl Kaipan na světě a začali jsme ho nějak prezentovat na veřejnosti tím, že jsme jezdili po výstavách a tuning srazech, než přišla objednávka od prvního člověka, který se o nás nedozvěděl přes někoho, ale viděl nás někde na výstavě,“ říká Michal Hradský.

 

Od té doby se mnohé změnilo a Kaipanům se na českém trhu docela dobře daří, boháče z Michala Hradského však jeho podnikání neudělalo. Obrat firmy se v současnosti pohybuje v řádu několika milionů korun ročně. „Kdejaká autoopravna má větší obrat, než my,“ říká Hradský. „Uživíme se z toho, ale na nějaké zbohatnutí to určitě není. Navíc veškeré případné zisky jsou ihned investovány zpět do firmy, hodně peněz spolyká vývoj nových modelů,“ říká. „Peníze však podle něj nejsou tím hlavním hnacím motorem jeho podnikání. „Štěstí není v tom, že je člověk bohatý, ale že je spokojený a dělá věci, které se mu líbí. Peníze jsou jen částí svobody – když jich je dost, není člověk nucen dělat otrockou práci, aby se uživil. Ale když máte to štěstí, že se pro vás práce, kterou děláte, stane zábavou, za kterou navíc dostáváte zaplaceno, jste šťastný člověk,“ vysvětluje.

Foto: Kaipan

Další inspirativní příběhy

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.