Příběh kávového giganta Starbucks

Starbucks dnes patří mezi nejznámější firmy na světě a přitom jeho začátky nebyly zrovna růžové. To je hlavní výhoda franchisingu – prvotní komplikace už někdo překonal za vás a životaschopnost podnikatelského nápadu již také prošla zkoušku ohněm.

Howard Schultz, výkonný ředitel firmy Starbucks, která v současnosti zaměstnává přes 170 tisíc lidí, se nenarodil do bohaté rodiny a ani mu nespadl podnikatelský nápad jen tak do klína. Musel se s osudem poprat, aby dnes mohl nabídnout svou franšízu lidem po celém světě.

Lidé se často vymlouvají na to, že nemají takové štěstí jak někdo jiný, že za jejich neúspěch může prostředí ve kterém vyrůstali, že nedokážou to co, jiní.

Howard vyrůstal v chudých poměrech, ale ani to ho neodradilo od touhy dokázat něco víc. Jeho sportovní nadání mu umožnilo díky získanému stipendiu – jako úplně prvnímu členovi Schultzovy rodiny – vystudovat vysokou školu. Školu v roce 1975 dokončil také díky tomu, že chodil darovat krev, aby měl peníze na studijní výdaje.

Jeho první zaměstnání bylo ve firmě Xerox a v roce 1981 nastoupil jako obchodník pro švédskou firmu dodávající kávu. Při pracovní schůzce objevil malý obchod s kávou v Seattlu, který se jmenoval Starbucks Coffe Company.

Objednal si na zkoušku kávu Sumatra a po prvním doušku měl jasno – Starbucks jednoho dne koupí. Zamiloval se do kávy. Láska k práci, kterou se živíte, je dalším dílkem do skládačky úspěchu.

 

Rok mu trvalo, než přesvědčil majitele Starbucks změnit názor na jeho obchodní plány a ten mu svolil odkoupit podíl v podniku. Začal pracovat jako ředitel pro provoz a marketing.

Když v roce 1983 poznal na služební cestě kavárny v Itálii, chtěl aby podobná atmosféra vládla i v kavárnách v jeho rodné zemi. Základní esencí měl být osobní kontakt s každou kávou, romantika a upřímná starost o zákazníka. Ostatní majitelé ale s jeho koncepcí nesouhlasili a plánovali pro Starbucks úplně jinou budoucnost.

Howard proto v roce 1985 odchází z firmy a zakládá svou vlastní společnost II Giornale. Aby uspěl, musel vydržet a nevzdát se, to je totiž vlastnost, která dělá z neúspěšných uspěšné. 200 bank mu odmítlo poskytnout úvěr a on přesto vytrval.Kdo z nás by se zachoval stejně? Ne nadarmo se říká, že trpělivost růže přináší. Za 2 roky působení II Giornale si vydělal dostatek financí na odkoupení společnosti Starbucks a sloučil s ní II Giornale.

Jeho vize o kavárně, která vyplňuje prostor mezi domovem a zaměstnáním, panuje zde přátelská atmosféra, zaměstnanci se snaží vzdělávat zákazníky o kávě, jejím správném podávání i pití, si získala srdce nejednoho milovníka kávy a je dnes kávovým gigantem, který jen tak někdo nenahradí.

Koncept Starbucks je jedinečný v mnoha směrech – osobně z něj mám dojem, že se snaží být nejlepší ve všem co dělají. Jsou to drobnosti, které se snaží zlepšovat a neustále mají čím překvapovat.

Poodhalme si střípky úspěchu společnosti Starbucks.

Necílí na nové zákazníky, ale hýčkají ty stávající

Starbucks se snaží vycházet zákazníkům vstříc, odpovídá na dotazy, přizpůsobuje sortiment požadavkům svých zákazníků, pořádá soutěže a díky věrnostní kartě mohou zákazníci čerpat výhody za svoji oddanost značce.

Přátelský a ochotný personál

Z každého zaměstnance Starbucks vyzařuje pohoda, jsou ochotní, přátelští a vždy dobře naladění. Podobně jako jde cítit vůně kávy, jde cítit ze zaměstnanců Starbucks hrdost na to, že jsou součástí této nadnárodní společnosti.

Nákupy jsou personalizované

Zákazník si může vybrat své oblíbené mléko a jinak si doladit nápoj. Stačí říct baristovi.

Víc než jen káva

U Starbucks nenajdete jen kávu. Můžete se osvěžit různými ovocnými nápoji, užít si chvilku klidu při čaji o páté a nebo si osladit život výborným sladkým dezertem. V zahraničí Starbucks otevírá i restaurace.

Pokračování článku najdete ZDARMA v e-magu Starting Up

Napsala: Petra Tabarová

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.