Inspirace: AirBnB

Podnikání na internetu je trend, který v současné době “hýbe světem”. V online prostředí se pohybuje tolik vašich potencionálních zákazníků, že kdybyste je měli zaujmout osobně, nezvládli byste za celý svůj život ani desetinu toho, co za vás zvládne za den všemocný internet. Pěkným příkladem toho, jak dokáže jednoduchý nápad vydělat díky internetu miliardy dolarů, je projekt AirBnB.

AirBnB zprostředkovává ubytování po celém světě. Na tom ale není nic světoborného. Oni ale postavili svůj koncept na faktu, že existuje množství lidí, kteří mají volný pokoj, byt či dům a nechtějí, aby zůstal nevyužitý. Zákazníky přetahuje zavedeným hotelům i penzionům, protože se přes něj dá sehnat ubytování až 3x levnější, ale o nic méně kvalitní.

Platforma AirBnB je založena na principu sharing economy - sdíleného vlastnictví.

Sharing economy je trend současnosti, který se rozrůstá do stále více oblastí lidského života. V současné době si tak můžete půjčit auto, kolo nebo dokonce výpočetní techniku. Toto půjčování však nefunguje jako v klasické půjčovně. Na jeho atraktivitě se podílí hlavně dostupnost. Nemusíte jít do konkrétní půjčovny na určité adrese, ale najdete si místo, které je vám nejblíže nebo vám produkt dodají až domů. Moderní půjčování má ještě jednu výhodu. Téměř všechny platformy sdíleného vlastnictví jsou propojené s mobilní aplikací, takže svůj cíl můžete hledat i když jste v pohybu. AirBnB nezůstává pozadu a tak si můžete stáhnout do svého chytrého mobilu s Androidem či iOS.

Jak to začalo

AirBnB je příběhem tří absolventů massachusettské univerzity Rhode Island School of Design, kteří v roce 2008 založili webovou platformu pro pronájem nemovitostí.

V současnosti patří AirBnB mezi nejhodnotnější firmy v Silicon Valley. Najdete na něm přes 800 tisích nabídek z 35 tisíc měst 192 zemí světa a využilo ho už přes 25 milionů hostů. Kolem AirBnB vzniká rozsáhlá komunita cestovatelů a hostitelů, kteří mezi spolu sdílejí zkušenosti a rady.

 

Ptáte se jak vzniká takový miliardový nápad? Jednoduše. Brian a Joe, spolužáci z vysoké, spolu bydleli v bytě a v roce 2008 řešili otázku, kde vzít peníze na podnájem. Napadlo je, že budou pronajímat nafukovací matrace na přespání a jako bonus k nim nabídnou i snídani.

Za své úplně první klienty utržili slibných 240 dolarů a tak si Brian s Joem řekli, že to je nápad na podnikání, který by jim mohl pasivně vydělávat hezkou sumičku peněz. Zavolali svému bývalému spolužákovi Nathanovi, aby jim pomohl vytvořit webové stránky. Ty jim ale získaly jen 2 objednávky a jejich nadšení rázem opadlo.

Za každým fungujícím podnikáním se totiž skrývají roky práce a úsilí. Nic nejde samo, jak by si mnozí přáli. Ani u AirBnB vše nešlo “po másle”. Přestože v roce 2009 získali prvního investora s vkladem 20 000 dolarů, v té době vydělávali 200 dolarů týdně a nijak závratnou vzrůstající tendenci jejich křivka tržeb neměla.

Napadlo je, že některá pronajímaná místa mají špatné fotografie a tak začali obcházet všechna místa v New Yorku uveřejněná na jejich stránkách a fotografovali je. O týden později už vydělávali 400 dolarů týdně. Stále se jim, ale nedařilo k investici přesvědčit “velké ryby”.

Jednoho dne dostali nabídku k pronájmu celého domu bubeníka kapely Barryho Manilowa a záhy poté se vše změnilo. Přišla investice od kapitálové společnosti Sequoia Cap. na 600 000 dolarů. Jejich obrat začal strmě růst. V roce 2010 na 7,2 milionu dolarů a o rok později to bylo už 112 milionů dolarů. Získali spoustu investorů, mezi nimiž byl například i herec Ashton Kutcher. Letos se jejich obrat vyšplhal na úctyhodných 10 miliard dolarů, které posbírali díky 3% provizi, kterou pronajímatelům za zprostředkování pronájmu účtují. V čem jejich masivní úspěch vězí?

Pokračování článku, kde se dozvíte o důvodech masivního úspěchu AirBnB, čtěte ZDARMA v e-magu Starting Up:

Autor: Petra Tabarová

Další příběhy

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.