Do hlubin podnikání s Jiřím Jemelkou

Když jsem požádala Jiřího Jemelku, člověka, který se dlouhá léta zabývá poradenstvím pro podnikatele a firmy, o rozhovor, netušila jsem, s jakou zaníceností pro věc se setkám a že jeden rozhovor vydá na celé téma e-magu. Je to tak. Pan Jiří Jemelka toho ví hodně o podnikání a nebojí se se svými rozsáhlými zkušenostmi bez tajností podělit. S kým? S kýmkoliv z vás, kdo stojí o pořádnou dávku podnikatelského know-how. Dámy a pánové, před vámi je nejhlubší rozhovor v dějinách Starting Upu. Užijte si ho a načerpejte z něj pro své podnikání, co se jen dá.

Ing. Jiří Jemelka

Jiří JemelkaIng. Bc. Jiří Jemelka je obchodník, marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance. 

Je zakladatelem společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách. Poradenství se věnuje přes 10 let.

 

1. Jaká byla vaše cesta k podnikání?

Rád bych řekl, že jednoduchá a přímočará, ale nebyla by to pravda. Ještě ve 20 letech jsem měl úplně jiné představy o životě. Hrál jsem vrcholově hokej, zahrál jsem si pár zápasů v extralize za Zlín. Jenže pak přišly zdravotní problémy a hokejová kariéra byla téměř ze dne na den „v kýblu“. Zažíval jsem obrovskou prázdnotu a nevěděl jsem, jak ji zacelit. Přestože jsem v té době studoval vysokou školu ekonomickou v Ostravě, přišlo mi, že následující dva roky jsem probloumal chozením od ničeho k ničemu.

Do té doby jsem mimochodem nebyl žádný velký čtenář, což sehrálo mimochodem velmi důležitou roli v dalších letech. Jestli jsem všehovšudy přečetl jednu knihu, bylo to hodně. Zhruba ve věku 22 let se mi dostala pod ruku kniha, kde jsem se dočetl, že kdo se chce naučit komunikovat a obstát v životě, měl by si zkusit práci v obchodě. Přijal jsem tuto myšlenku za svou a začal hledat práci obchodníka. Nikdo mě nechtěl. Vysokoškolský student bez praxe, bez brigád, bez zkušeností.
Po dlouhých měsících zasílání životopisů, pohovorů atd. se shodou okolností objevily na stole dvě konkrétní nabídky práce. Jedna byla pro softwarovou firmu, která mi nabízela auto, příjemný základní plat plus bonusy a prémie, samozřejmě notebook, telefon. Druhá firma, která se zabývala vzděláváním manažerů, obchodníků, podnikatelů, mi nenabízela de facto po materiální stránce nic. Pouze provize. A velice přesvědčivý příslib, že mě naučí obchodovat. Přirozenost mě táhla k tomu, abych kývl na první nabídku. Intuice velela jinak. I selský rozum, který mi říkal, že jsem se přece chtěl v obchodě naučit komunikovat a dozvědět se něco o tom, jak zvládat život, mě vedl k tomu, abych kývl na druhou nabídku. Šel jsem do té vzdělávací firmy. Považuji to za jeden z okamžiků v mém životě, kdy se tak říkajíc láme chleba.

Začal jsem se „pulírovat“ v obchodě opravdu od píky a naprosto nic jsem neměl zadarmo. Celou tuto zkušenost zrání jsem později popsal v knize, kterou jsem pojmenoval „Prodej, dřina nebo hra“. Řekl bych, že zbytek je historie. Ale i ta je velmi bohatá a hrbolatá. Zejména ta část, kdy jsem hodně dlouho hledal odvahu skutečně naplno začít sám podnikat.

Pokusy byly už ve 24 letech, ale vždy jsem se po nějakém období stáhl a hledal bezpečnější cestu. V mých 27 letech se událo několik velmi zásadních věcí. Jednak jsem zažil vnitřní obrácení a stal jsem se praktikujícím katolíkem. A jednak jsem se setkal s mladou podnikatelkou, která měla cca. 23 let, moc ji to nešlo, ale byla mi sympatická svou odvahou pustit se do podnikatelských vod. Taky mi nešlo na mužské ego, že ona jako mladá a křehká (což opravdu byla) žena má víc odvahy než já. Svým způsobem mě to zahanbovalo. Teprve ve svých 29 letech jsem se rozhodl definitivně spálit všechny mosty bezpečí a jistoty.

 

Skočil jsem rovnýma nohama do podnikání s tím, že jsem si v hlavě říkal, že není cesta zpět. Pouze jeden směr, možná dramaticky řečeno, „jednosměrná jízdenka“. V té době jsem měl už hodně zkušeností s prací v byznysu pro jiné – jako obchodník, manažer, školitel. Přemýšlel jsem, co nabídnout a komu, kde je mezera na trhu a kde se toto vše prolíná s mými zkušenostmi a „hřivnami“. Rozhodl jsem se pro ne příliš známý obor v našich krajích – revitalizace firem.

Velké poradenské firmy sice nabízejí revitalizace a restrukturalizace podniků, ale řekl bych, že to je tak říkajíc „vyšší liga“, za úplně jiné peníze. Naše společnost se soustředí na malé a střední podniky s českým kapitálem, tj. zaměřujeme se na české podnikatele. Těm se snažíme pomáhat uspět v jejich byznysu. A bez ohledu na náš úspěch důsledně držím cenovou politiku tak, aby naše služby byly stále malým a středním podnikům cenově dostupné.

Začínal jsem s menším dluhem do 100 tis.Kč. První dva měsíce jsem den co den intenzivně piloval marketingové materiály, webové stránky. Další dva měsíce jsem chodil po schůzkách, které jsem si sjednával. Čtyři měsíce práce do prázdna, relativně bezvýsledného úsilí. V pátém měsíci přišel průlom, první dva klienti.

Pokud se však vrátím k otázce, která padla, a měl bych to říct jednoduše… do podnikání mě to od skončení hokejové kariéry strašně táhlo, ale neměl jsem odvahu „praštit“ do toho naplno. Trvalo to víc jak 8 let, než jsem tu odvahu definitivně našel. Říká se, že zkušenost je sdělitelná, ne však přenositelná. Rád bych svou zkušenost sdělil a povzbudil tak tímto sdělením alespoň některé. Zejména ty, koho to do podnikání táhne, aby se nebáli začít. Zvlášť když jsou mladí. Někdy je to velmi důležitý moment – překonat ten strach ze skoku do neznáma.

Pokračování rozhovoru najdete v dubnovém e-magu Starting Up

Autorka Bara profilovka mala

Barbora Mazochová
šéfredaktorka portálu iPodnikatel.cz


Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.