10 otázek pro… Pavla Kotyzu – marketingového odborníka a autora projektu Nosím Vaše Triko

Připravili jsme pro vás zcela novou rubriku 10 otázek pro …, ve které se budete moci pravidelně setkávat se zajímavými osobnostmi českého businessu. Můžete díky ní nahlédnout do světa podnikání očima těch, kteří stojí za zajímavými podnikatelskými projekty. Sérii rozhovorů 10 otázek pro … otevírá Pavel Kotyza – marketingový odborník a autor projektu Nosím Vaše Triko.

10 otázek pro ... Pavla Kotyzu

Pavel Kotyza, 33 letý podnikatel se zkušenostmi z podnikání nejen v ČR, ale také v USA. Studoval na Centrall College v Sydney a nyní dokončuje studia Marketingových Komunikací na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně.

Během svého podnikání spustil desítky projektů, z niž většina již zanikla nebo je prodal a několik služeb vlastní dodnes. Byl místopředsedou České Asociace Mobilního Marketingu a nyní se kromě konzultací v online, mobilním a sociálním marketingu živí tvorbou krátkých videí a sociálního obsahu pro malé a střední firmy.

 

Za své projekty získal některá ocenění a byl i úspěšným účastníkem pořadu Den D, kde dostal investici na jeden z projektů. Nyní nosí na plný úvazek trička a stál i u zrodu Corrupt Tour, první cestovky na světe, která vás vezme na místa spojená s korupcí.

1 Proč a kdy jste se rozhodl pro vlastní podnikání?

Podnikám s přestávkami již od roku 1999 a rozhodl jsem se hlavně proto, že první docela zajímavá pracovní příležitost byla tehdy dostupná jen na – dnes tak slavný – “švarc systém”. Navíc se ukázalo, že se vlastní podnikání hodí, obzvlášť v případech, kdy “melouchy” je potřeba vyfakturovat a nejde je barterovat či jen prostě “investovat”.

U pracovních poměrů mám problem s tím, že stereotypy mě nebaví a raději zkouším nové věci a rozjíždím nové projekty a pokud se udrží, tak je předám, prodám, ukončím, transformuji – to mě na podnikání baví.

2 Co byl váš první podnikatelský nápad a kde jste se nechal inspirovat?

Když pominu jako první podnikání překupování sběratelských kartiček za účelem zisku, které jsem provozoval v deseti letech, tak jako první vlastní podnikání bylo rozjetí zastoupení amerického prodejce webových návrhů Templatemonster a prodej jejich produktů na české doméně. Tento web mám dodnes a dokonce v několika jazykových mutacích.

Jako prvotní zdroj inspirace mi byl časopis Wired a pak možnosti podnikání, které jsem viděl během studií na Cetral College v australském Sydney, kde jsem pochopil, jak jednoduché je dělat to, co vás baví.

Je fakt, že jsem zkusil kde co, ale jako klíčové vnímám to, že se prostě jen dívám na svět kolem sebe a inspiraci hledám i mimo naší republiku a někdy i kontinent. Díky internetu můžete sledovat novinky klidně na druhé straně světa. Čtu české i zahraniční magazíny (Inc, Fast Company, Wired, Harvard Business Review) a sleduji trendy i na internetu (Mashable, CNet, Živě, Lupa, iPodnikatel).

3 Vzpomeňte si na začátky – šlo vždy podnikání lehce?

Začátky byly jednoduché, protože člověk do toho šel naplno a nějaký úřad vás přece nemůže zastavit. Spíše člověka trápilo zjištění, že bez reklamy, prodeje a marketingu to nepůjde. Jelikož jsem neměl moc peněz do začátku, naučilo mě to sledovat náklady a návratnost peněz, které do podnikání dávám.

Případně jsem některé projekty stavěl jako “zero opex”. Prostě “beznákladové”. Třeba u podnikání online je dobré, že to může někdy stát jen doménu, hosting a samozřejmě váš čas. A ten je nejlevnější zdroj energie, který můžete sehnat.

4 Měl jste nějaký plán nebo jste do podnikání „skočil po hlavě“?

Podle plánu nejde většinou nic. Jak píší autoři skvělé knihy Restart z 37Signals “Planning is guessing!” Já chápu, že je nutné si dělat nějaké předpoklady, ale zaměření jen na tržby a počet prodejů kvalitu nezlepšuje. Dnes je nutné mít i dobrý vztah s klientem. Klienti mají dnes daleko větší možnosti výběru, takže nelze podceňovat ani takové věci, jako je obal, výzdoba prodejny a podobně.

Díky tomu, že mám také zkušenosti ze zaměstnání, získal jsem dobré základy managementu a velký dík patří i lidem se kterými jsem pracoval. Člověka hodně ovlivní například cizinci, kteří věci vidí s jiným kulturním zázemím a mohou poskytnout jiný, nečekaný pohled na produkt, službu nebo značku. Naučil jsem se na projekty dívat jinýma očima, hodně to pomáhá.

5 Dnes máte za sebou spoustu zajímavých projektů. Jedním z nich je i Nosím Vaše Triko Jak jste se k tomuto netradičnímu záměru dostal?

Poprvé jsem na tento nápad narazil úplně náhodou v době, kdy jsem rozjel firmu v USA. Velice mě tehdy ten projekt zaujal tím, že lze netradičně propagovat malé firmy, služby a projekty a postavit tam zajímavou komunitu, kde se mohou prezentovat služby opravdu různého druhu. Hned jsem si koupil domény a čekal na příležitost, kdy to rozjedu. Příležitostí se ukázala možnost využít tento projekt jako zdroj dat do mé diplomové práce na Fakultě Multimediální Komunikace na UTB ve Zlíně, kde dálkově studuji.

6 Co si myslíte, že bylo hlavní příčinou vašeho úspěchu a co se vám naopak nepodařilo?

Mám za sebou desítky malých i středních projektů a musím říci, že za těmi úspěšnými stojí vždy vysoké nasazení, nadšení a trocha toho štěstí při volbě komunikační strategie a marketingového mixu. Můžete mít dvě stejné služby nebo produkty, ale každý bude jinak úspěšný právě díky tomu, jak se podnikatel o ně stará. Je několik věcí, které bych dělal dnes jinak, ale za svá rozhodnutí si stojím, protože vznikala v určité době za určité situace. Samozřejmě, že některých rozhodnutí je mi líto, ale takový je život. Alespoň budu příště chytřejší!

7 Co vám podnikání dalo a vzalo?

Podnikání dává každému možnost volby, zábavy, inspirace. Tím, že jsem podnikal v mnoha různých oborech s mnoha zajímavými lidmi, mám dnes vhled do několika různých oborů a větší všeobecný přehled. Co podnikání bere? Čas, možnost věnovat se rodině, kamarádům,

8 Jakou největší zkušenost jste díky vlastnímu podnikání udělal?

Že člověk musí koukat kolem sebe, stále hledat možnosti inovace, odlišení a že je důležité dělat to, co vás baví a nebo v čem si najdete alespoň zájem. Podnikání je prostě o tom mít v některých věcech pořádek a pak samozřejmě nedlužit, platit vždy včas a podnikat tak, aby to bylo vždy WIN-WIN.

9 Co je podle vás klíčové pro to, aby se z člověka stal podnikatel?

Neexistuje ideální podnikatel, ale každý, kdo pracuje na sebe, tedy pokud si mohu dovolit toto zjednodušení, by měl rozhodně dělat věci, které ho baví a na zbytek si najít někoho, kdo mu pomůže. Domnívám se, že archetyp podnikatele je ovlivněn prostředím. Znám naprosto hrozné manažery a až lehce asociální typy, ale jsou úspěšní podnikatelé. Každopádně podnikatel by měl mít vždy jasnou vizi a cíl, kam chce firmu směřovat. Je jedno zda se jedná o rozvoj firmy nebo jen exit (prodej) společnosti.

10 Jak dát o své firmě vědět – to je asi nejčastější problém začínajících podnikatelů. Vy se v oblasti marketingu pohybujete, poradil byste jim, s jakou reklamou začít a na co se soustředit?

Je to individuální produkt od produktu. V případech, kdy máte například kamenný obchod je nejlepší reklama přímo v místě, kde podnikáte, například v místních novinách, ochutnávky na ulici apod. Pro jiné produkty a služby se hodí spíše cílená placená reklama na vyhledávačích a některé služby prostě fungují skvěle přes slevové servery.

Pokud bych měl vybrat jednu věc, tak pak bych doporučil zaměřit se na reklamy placené za proklik (PPC) s možností geografického a demografického cílení. No a určitě také využívat netradičních metod propagace, třeba nákupem trika a tvorby sociálního obsahu Nosím Vaše Triko :-)

Další inspirativní příběhy

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.