10 otázek pro … Jaroslava Tučka a Jardu Hrstku – zakladatele české pražírny výběrové kávy doubleshot s.r.o.

Kolik myslíte, že je v České republice odvážlivců, kteří se vrhli do zcela neprozkoumaných vod a začali se živit pražením výběrové kávy? Jedny takové vám nyní představujeme. Nechejte se inspirovat jejich odvahou a přístupem k práci...

10 otázek pro … Jaroslava Tučka a Jardu Hrstku

Jaroslav Tuček vystudoval obor Anglistika-amerikanistika na Filosofické fakultě UK. Společně s Jardou Hrstkou, který je absolventem dvou pražských potravinářských škol v oboru biochemie a fermentačních technologií, byl u zrodu první pražírny výběrové kávy v ČR La Bohème Café.

Jaroslav Tuček - Doubleshot

V roce 2009 se Jaroslav Tuček rozhodl přestěhovat do horského městečka Boquete v Panamě, kde začal spolupracovat s Gracianem Cruzem na jeho kávových projektech. Během necelého roku navštívil přes sto různých kávových farem v rámci celé Střední Ameriky, aktivně se účastnil revolučního programu společnosti HiQ Coffee v El Salvadoru a získali tak možnost „nahlédnout do kuchyně“ jednoho z nejuznávanějších farmářů na světě.

Jaroslav je také autorizovaným školitelem mezinárodní asociace výběrové kávy SCAE a držitelem degustátorských zkoušek Q Grader. O svých kávových zážitcích pravidelně píše na blogu a v časopisu Bar Life.

Jarda Hrstka - Doubleshot

Jarda Hrstka umění pražení kávy studoval pod vedením uznávaných profesionálů a odborníků - amerického pražiče a Q cuppera Jeremyho Rathse a kanadské legendy a Master Roastera Mika Piccola. Svým osobitým stylem pražení pomohl definovat kvalitu kávy první pražírny výběrové kávy v České republice La Bohème Café. Své schopnosti a know-how rozvinul na roční stáži v pražírnách 49th Parallel Coffee Roasters, které patří dlouhodobě ke světové špičce.

Jarda je navíc držitelem prestižních degustátorských zkoušek Q Grader.

1 Proč a kdy jste se rozhodli pro vlastní podnikání?

JH: Na podzim 2009. Bylo jasné, že náš kávový doubleshot blog, nebude náš poslední kávový projekt, oba jsme cítili, že chceme něco víc. Že lepší je o kávě nejen psát, ale s kávou i pracovat.

JT: Během pobytu v Panamě a El Salvadoru jsme se rozhodli, že založit vlastní kávovou firmu je ta jediná správná cesta. V té době jsme již měli dostatečné know-how ze všech oblastí našeho podnikání – pražení, nákupu zelené kávy, přípravy kávy, marketingu a managementu. Firmu jsme založili de facto po cestě z letiště domů.

2 Co byl váš první podnikatelský nápad a kde jste se nechali inspirovat?

JH: Po celém světě zažívá tzv. Specialty Coffee obrovský boom. Nebylo nač čekat, úkol zněl jasně: pražírna a kavárna nabízející kvalitní kávu bez kompromisů.

JT: Po několik let jsem měl možnost navštěvovat ty nejlepší kavárny a pražírny po celém světě. Inspirací bylo mnoho, ale koncept byl veskrze identický: za cenu odpovídající kvalitě zakoupit čerstvý produkt od producenta, kterého znáte osobně a jehož farmu jste navštívili, upražit zrna do jejich maximálního chuťového potenciálu a nakonec kávu precizně připravit a prodat zákazníkům s informacemi, na které jsou zvyklí třeba u vína.

3 Vzpomeňte si na začátky – šlo vždy podnikání lehce?

JH: Na začátku je vždy hodně nápadů a idejí, které jsme se později více či méně bolestně museli měnit. Ale to důležité se vždy povedlo.

JT: S pomocí mnoha dalších lidí šlo podnikání určitě mnohem jednodušeji, než kdybychom byli na všechno sami. Velkou výhodou také byla poměrně malá konkurence v tomto velmi mladém oboru.

4 Měli jste nějaký plán nebo jste do podnikání „skočili po hlavě“?

JH: Plán jsme měli, dohromady jsme ho dávali po mailech a Skypu přes půl roku. Domů z cest jsme se vraceli s plánem již vytištěným, natěšení na nový začátek.

JT: Podnikatelský plán jsme dávali dohromady přes půl roku a dali jsme si záležet opravdu na každé maličkosti. Samozřejmě ne všechno se odehrálo podle něj, ale když se zpětně podíváme na všechna čísla, nebyli jsme daleko od reality.

5 V doubleshot s.r.o. prodáváte výběrovou kávu, vaše práce ale spočívá už v osobním výběru pěstitele kávy a pražení kávových zrn. Proč jste se rozhodli jít právě touto, nevyšlapanou, cestou?

JH: Přímý nákup kávy, tzv. Direct Trade, je v kontextu Specialty Coffee velice oblíbeným trendem. Přímý obchodní vztah mezi farmářem a pražírnou bez jakéhokoliv prostředníka má pro všechny strany jen výhody. Koncového zákazníka především. Byla by škoda touto cestou nejít.

JT: Pro malou pražírnu je to jediná do budoucna udržitelná cesta. Každá firma zabývající se pražením kávy umí poslat email nebo zavolat evropskému importérovi. Nákup kávy je tak de facto srovnatelný s nákupem rohlíků v supermarketu a ve výsledku mají všichni to samé.

My jsme se od začátku rozhodli jít cestou sezonní nabídky pouze několika káv od producentů, s kterými máme dlouhodobé vztahy. Platíme jim cenu, která se odvíjí od chuťové kvality jejich produktů a ve většině případů několikanásobně převyšuje cenu na komoditním trhu. Výhodou pro nás je konzistentně špičková kvalita kávy, exkluzivita a také plně transparentní produkt.

6 Co si myslíte, že bylo hlavní příčinou vašeho úspěchu a co se vám naopak nepodařilo?

JH: Naším největším úspěchem je zejména to, že se nám podařilo vytvořit si dostatečný a stále rostoucí okruh zákazníků a fanoušků, kteří věří tomu, co děláme a milují náš produkt, tedy kvalitní výběrovou kávu. Velký zklamáním byla naopak velká absence ideálních prostorů pro kavárnu, kdy se nám přes rok nedařilo nic nalézt.

JT: Pro mě je jednoznačný úspěch, že čím dál tím víc lidí v ČR může vyzkoušet, jak chutná opravdu kvalitní výběrová káva. Neúspěch vidím především v gastronomickém sektoru restaurací a hotelů, jejichž F&B manažeři (pozn. red.: food and beverage manažeři mají na starosti jídlo a nápoje) stále nepochopili, že degustační menu za tisíce korun od známé kuchařské hvězdy nemůže být zakončeno spálenou, starou a defektní kávou.

 

7 Co vám podnikání dalo a vzalo?

JH: Jak by řekl klasik „Dělám, co mě baví a ještě mě to živí“. Mám přímý vliv na svou budoucnost, mohu se denně setkávat se zajímavými lidmi, cestovat a pracovat na svém osobním růstu. Vím, že se to nepovede každému a o to víc si toho vážím.

Říká se, že pravou hodnotu věcí člověk zjistí, až když je ztratí. Mou největší ztrátou je vlastní volný čas. Člověk se sice naučí volný čas beze zbytku využít a naplánovat, aby viděl i rodinu a kamarády, i tak to ale je citelná ztráta.

JT: Především si na život podnikatele stále zvykám. Vše je o managementu a maximálním využití volného času. To mi zatím příliš nejde, ale pracuji na tom.

8 Jakou největší zkušenost jste díky vlastnímu podnikání udělali?

JH: Spolehnout se ve finále může člověk, vždy jen na sebe a na to co umí.

9 Co je podle vás klíčové pro to, aby se z člověka stal podnikatel?

JH: Vůle a chuť stát si za svým, víra ve vlastní schopnosti a dobrý nápad.

JT: … a rozumný investor.

10 Přesvědčit české kavárníky a prodejce kávy o tom, aby začali prodávat kávu z vaší pražírny, asi nebylo úplně jednoduché. Jak se vám daří obsazovat trh, který je přeplněný levnou kávou nevalné kvality, případně italskými espresso směsmi? Jaké reklamní nástroje pro to používáte?

JH: Jediným naším obchodním nástrojem je naše kvalitní káva. Naše společnost nemá obchodního zástupce. V pražírně 49th Parallel v Kanadě, která produkcí 10tinásobně převyšuje naší, pracuje jen jeden jediný „obchoďák“ na celou firmu. A celý den se strašně nudí.

Dobrá káva, nekompromisní a konzistentní kvalita, transparentní původ a přístup k zákazníkům jsou zatím jediné nástroje, s kterými pracujeme. U výběrové kávy to prostě funguje všude na světě.

Foto: Doubleshot.cz

Další inspirativní příběhy

Diskuze k článku

Přidat komentář
Mário-káva Zaujímavý príbeh. Držím vám palce nech bussines ide stále. Kávu som od vás síce ešte nepil, ale určite niekedy vyskúšam. Počujem o vás prvý krát. Zaoberáte sa aj o rôzne druhy kávy? alebo o klasiku. Ja objednávam väčšinou zo slovenskej stránky coffeein.sk . Máte niekde e-shop alebo len priamy predaj?
21.8.2015 20:53 | Odpovědět

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.