Vyplatí se maloobchodníkům s kamennou prodejnou pořízení e-shopu?

Ani ekonomická krize nakupování na internetu nezpomalila, na druhou ale stranu platí, že se nakupování stává promyšlenějším (především, co se týká ceny) a cílenějším. Každý obchodník, který vlastní kamennou prodejnu, by proto rozhodně neměl podcenit možnosti, které skýtá internetový prodej prostřednictvím e-shopu. Pokud právě stojíte před otázkou, jestli se vám vyplatí pořídit si e-shop, čtěte tento článek.

Vyplatí se "kamenným" obchodníkům pořízení e-shopu?

Pokud podnikatel ignoruje možnost prodávat své zboží na internetu, připravuje se o poměrně významný podíl potenciálních klientů – v celosvětovém měřítku jde zhruba o třetinu populace, v českých podmínkách dokonce o polovinu.

S jistou nadsázkou lze tedy říct, že obchodník, který neprodává na internetu, jako by ani neexistoval.

Proč začít prodávat na internetu

Důvody pro pořízení e-shopu a zahájení prodeje na internetu jsou jednoduché. Vezměme si například obchodníka, který provozuje kammený obchod už několik let a prodává v něm zboží v dobré kvalitě. Pravděpodobně má skupinku věrných zákazníků, spoléhá se na tradiční formy prodeje, reklamy a propagace, ale nové zákazníky nejspíš získává nejspíš jen velice složitě (s velkými náklady na reklamu) a pomalu. Kvůli tomu, že nemá internetový obchod je geografická oblast jeho působnosti malá a tak se připravuje o množství zákazníků, kteří se logicky uchylují ke konkurencei.

Rozhodnutí vstoupit na internetový trh a místo další kamenné pobočky v nepříliš atraktivní lokalitě raději otevřít dobrý e-shop se několikanásobně vyplatí. Internetový obchod je totiž dostupný prakticky pro kohokoli, a není tudíž limitován ani geograficky, ani oborem podnikání. Na druhou stranu je ovšem nutné vzít v potaz nejen zákonitosti a pravidla internetového prodeje, ale i odlišnosti od kamenného obchodu, s nimiž bezprostředně souvisejí výhody i nevýhody e-shopu, a to jak pro provozovatele, tak pro zákazníky.

Kamenná prodejna versus e-shop

Polemika mezi kamennými a internetovými obchody ohledně toho, kdo komu krade zákazníky, má ambice přerůst v „never ending story“.

Prodejci v kamenné prodejně si stěžují, že si k nim zákazníci přijdou prohlédnout, „osahat“, případně i vyzkoušet zboží a získat klíčové informace, ale pak si produkt koupí levněji přes internet. Internetoví obchodníci tvrdí v podstatě totéž, jen v poněkud jiném pořadí. Pro některé lidi je nakupování koníčkem, relaxací, ne-li drogou, a pro takové zákazníky vždy bude hrát významnou roli například i lidský faktor v osobě prodavače, u něhož lze zaplatit hotově a který poskytne okamžitou radu, informaci či navigaci k určitému produktu, dále možnost bezprostředního „fyzického“ posouzení výrobku a okamžitého odvozu nákupu domů. Kromě toho zákazníci zamíří do kamenné prodejny cíleně za aktuálním akčním zbožím, přesto však zpravidla nakonec projdou obchod celý, tudíž často koupí i to, co původně neměli v úmyslu. A v neposlední řadě je prodavač může správnou argumentací přimět ke koupi kvalitnějšího, třebaže dražšího produktu.

E-shop naproti tomu disponuje neomezenou otevírací dobou, umožňuje objednávat zboží ze všech koutů světa v pohodlí domova, snadno porovnat ceny konkurenčních produktů a nakupovat i zboží, které není momentálně skladem. Pro jeho zřizovatele znamená e-shop zpravidla nízké pořizovací a provozní náklady, snadnou aktualizaci produktů, rozsáhlejší i levnější možnosti marketingu (na internetu), měřitelnost zdrojů návštěvnosti a relativně snazší získávání návštěvníků.

 

Zdá se tedy, že v onom zmiňovaném věčném souboji mohou mít pravdu vlastně obě strany, a i proto se „kamennému“ prodejci téměř vždy vyplatí zřídit si také e-shop a mít tak k dispozici vlastně dva vzájemně se podporující prodejní kanály, prostřednictvím nichž může zákazníky získávat i je cíleně ovlivňovat.

Čím je dána úspěšnost e-shopu a jak ji podpořit

V současné době lze jen stěží předpokládat, že by se nějaký druh zboží na internetu dosud neprodával, proto musí podnikatel vytvořit pro své zákazníky lepší, nápaditější či komfortnější e-shop než konkurence a přijít pokud možno s nějakou přidanou hodnotou. Ostatně vyplatí se nezapomínat, že uživatelé od internetu očekávají kromě informací především zábavu a rozptýlení, což jim lze prostřednictvím e-shopu nabídnout např. v podobě diskusí, soutěží či anket.

Každý zákazník očekává od e-shopu především kvalitní a přehledný katalog produktů nebo služeb s množstvím užitečných informací, pohodlnou objednávku (pokud možno bez registrace), záruky solidnosti a jistoty (transparentní údaje o firmě), standardní platební nástroje (dobírkou, platební kartou, bankovním převodem), rychlé, spolehlivé a levné dodání (časová dostupnost), konkurenceschopnou celkovou cenu včetně všech nákladů (zejména dopravy) a neustálou kontrolu nad objednávkou.

Prognózy a budoucnost e-shopů

Zájem o e-komerci ve světě stále stoupá a do budoucna lze v této oblasti předpokládat ještě významnější rozvoj. Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK), vidí budoucnost e-shopů velmi optimisticky: „Pro maloobchodníka představuje internet další možný prodejní kanál. Za rok 2011 v ČR na internetu nakoupilo téměř 6 milionů zákazníků, takže se nejedná o zanedbatelný prodejní kanál. Samozřejmě každá komodita má svá specifika a některé zboží je přes internet velmi prodejné, jiné se naopak prodává málo. Pro koncového zákazníka je výhoda především v pohodlí, v časové úspoře, v dostupnosti bez ohledu na lokalitu provozoven obchodníka. Často je také výraznou výhodou levnější cena, protože při prodeji přes internet má maloobchodník menší náklady s prodejem, a když toto ušetření promítne do ceny zboží, může zákazníka oslovit zajímavou slevou.“

Závěr je jednoznačný, při dnešních nízkých nákladech na pořízení a provoz e-shopu, dobrým výhledem internetového prodeje do budoucna je zřízení kvalitního internetového obchodu i pro drobného podnikatele obecně dobrou investici a vyplatí se.

Zdroj: Strategie.e15.cz – redakčně upraveno.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.