Tipy pro podnikání: v jakých oborech založit e-shop?

Česká republika je na e-commerce mapě Evropy zvláštní úkaz. S 37 000 aktivními e-shopy patříme do stejné ligy jako například Velká Británie s více než 64 miliony obyvatel. Znamená to, že u nás již nemá smysl přemýšlet o vlastním podnikání na internetu? Určitě ne, příležitosti stále existující a Jan Penkala z Acomware se s vámi rád podělí o tipy.

Pojďme si nejdříve říci, jak to s těmi 37 000 aktivními e-shopy skutečně je. Podle mnoha odhadů (mého nevyjímaje) se skutečně seriózně svým podnikáním zabývají pouhé tisíce prodejců. Jejich počet se navíc za poslední rok v podstatě ustálil a na trhu dochází jednak ke konsolidaci především středně velkých e-shopů, druhak k růstu v oblasti specializovaných obchodů.

Specializace je základ

Právě specializace se stala magickým slovem, které charakterizuje příběh nejzajímavějších značek e-commerce současnosti. Největší prodejci na internetu samozřejmě obchodují se zbožím, které bylo v minulosti synonymem pro online nákupy (knihy, IT, elektronika, ale také parfémy apod.), jejich trh je ale velmi silně nasycený a bez velkých investic nebo zahraničního kapitálu v něm bude těžké uspět. Růst ale hlásí i prodejci výrazně zaměření na jeden druh komodity – hudební nástroje (Kytary.cz), dětské zboží (Feedo.cz) nebo třeba tolik zmiňované potraviny (Rohlík.cz).

Společným znakem těchto obchodů je vedle sázky na úzký sortiment zboží také vysoká orientace na odbornost. Feedo.cz se úspěšně snaží naučit maminky, že i kojenecké rychloobrátkové zboží si lze bez obav objednat z internetu – nabízí služby srovnatelné nebo i lepší než kamenní prodejci. Kytary.cz se zase snaží zaujmout nejen obrovskou šíří sortimentu, ale také schopností odborně poradit při výběru hudebního nástroje. Skvělý je také jimi vytvářený obsah, ať už jde o textové popisy zboží nebo videa, na nichž si poslechnete, jak daný nástroj zní.

Kde je ukrytá příležitost?

Pokud uvažujete o podnikání v e-commerce, váš e-shop by měl v ideálním případě pokrývat aktuálně se tvořící poptávku po zboží a ideálně ji umět také spoluvytvářet. Zajímavé je také zvážit, jaké zboží chybí na internetu samotným zákazníkům. Podle výzkumu společnosti ACOMWARE je na prvním místě drogerie, kterou ale zatím online neprodává žádný z největších českých řetězců, jako je drogerie Teta nebo D&M. Naopak velcí hráči se houfně chystají na online prodej oděvů a obuvi (svůj e-shop aktuálně spustil H&M, brzy Reserved), masivně se investuje i do e-shopů s potravinami, kam zatím stále vstoupilo pouze Tesco.

 

Pokračování článku se zajímavými tipy najdete ZDARMA v e-magu Starting Up

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.