Najděte své konkurenční výhody při podnikání na internetu

Konkurenční výhoda je klíč, který vám otevírá dveře k zákazníkům. Je tím, co vás odlišuje od podobně zaměřených firem na trhu, a pokud je dostatečně silná, může vám dát rozhodující náskok. V tomto článku si povíme, jak se ke hledání a stanovování vlastní konkurenční výhody postavit, a uvedeme si hrstku příkladů.

Konkurenční výhody při podnikání online

Jak konkurenční výhodu hledat

V lepším případě nemusíte konkurenční výhodu hledat vůbec. To se vám poštěstí, pokud nabízíte unikátní produkt, nemáte žádnou konkurenci (jste například výhradním distributorem) nebo se pyšníte vedoucí pozicí na trhu. Do této ideální situace se ale dostane málokdo, a proto se pravděpodobně budete muset vydat složitější cestou.

Na tu je vhodné vykročit ještě před tím, než se do podnikání na internetu pustíte, obecně lze ale konstatovat, že lépe později než-li vůbec.

Při hledání konkurenční výhody vás bude zajímat

  • Kdo je moje konkurence? Kdo přímá a kdo nepřímá a v jakých částech trhu?
  • Čím se odlišuji od konkurence?
  • V čem jsem lepší a kde naopak zaostávám?
  • Kdo jsou moji zákazníci? Kdo chci, aby byli moji zákazníci?
  • Proč si mají zákazníci vybrat právě můj obchod?
  • Mám nižší nebo vyšší ceny než konkurence? Pokud vyšší, tak proč tomu tak je a čím přesvědčím zákazníky, aby mi platili víc než jiné firmě?
  • Jakou má moje firma tradici? Jaké jsou moje zkušenosti v podnikání? Obsahuje můj obchodní model nějaký příběh? 
  • Co mě na zvoleném oboru zajímá? Proč jsem si vybral právě tento obor?
  • Jaké mám plány do budoucna? Jaká je moje vize? Kam chci dovést svou firmu?

Doporučujeme, abyste si odpovědi neprocházeli jen ve své hlavě, ale skutečně si je sepsali na papír nebo do počítače. Jednak se tím donutíte vlastní myšlenky přesně zformulovat a navíc se k nim budete moci kdykoliv v budoucnu vrátit.

Ze zkušenosti víme, že už pouze výše uvedený výčet vám při hledání konkurenčních výhod významně pomůže. Uvědomíte si, jaká je vaše pozice na trhu, na které zákazníky cílíte a proč by měli jít zrovna k vám a nikoliv ke konkurenci. Větší firmy mají v těchto otázkách obvykle jasno, ale přesto často nejsou schopné své unikátní vlastnosti vhodně popsat a na internetu prezentovat potenciálním zákazníkům.

 

Příklady konkurenčních výhod

Abychom vám pátrání po vlastních výhodách usnadnili, připravili jsme seznam těch nejčastějších

  • Nižší ceny – folklór mezi konkurenčními výhodami, je to ale cesta do pekla (představovaného nízkou marží).
  • Unikátní zboží či výrobek s jedinečnými vlastnostmi – např. Jablotron nebo iPhone.
  • Odbornost, specializace a schopnost kvalifikovaně poradit.
  • Nadstandardní možnosti dodání (časové či místní), doprava zdarma.
  • Speciální garance – např. „do 24 hodin nebo zdarma,“ záruka vrácení peněz při nespokojenosti, garance nejnižší ceny.
  • Rychlost vyřízení objednávky, okamžitá reakce.
  • Nadstandardní kontaktní možnosti – zelená linka, ICQ, Skype apod.
  • Dlouhá tradice a silná pozice na trhu.
  • Dárky, nadstandardní záruky a služby v ceně a jiné nástroje podpory prodeje.
  • Věrnostní program a výhody pramenící z loajality.
  • Individuální přístup – řešení na míru s širší možností individualizace, než nabízí konkurence.
  • Nadstandardní reference, ohlasy zákazníků a získaná ocenění.
  • Dodržování standardů, certifikace (např. ISO) a členství v organizacích.
  • Lepší rozhraní – kvalitnější internetové stránky, na kterých se snáze nakupuje, jednodušší objednávkový proces apod.
  • Vlastní sklad, větší množství výrobků skladem a ihned k dodání.

Nezapomínejte, že zajímavou odlišnost či výhodu můžete najít téměř všude. Některým firmám stačí k úspěchu v homogenním prostředí i dobře zapamatovatelný název nebo poznávací znak. Své by o tom mohla vyprávět fialová kráva Milka. A čím jste výjimeční vy?

Zdroj: H1.cz, s.r.o.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.