Mějte pod palcem 5 věcí, které rozhodují o zisku vašeho e-shopu

Mnoho firem se snaží využít všemožné marketingové aktivity k tomu, aby zvýšily výkonnost svého e-shopu. Pod výkonností si často představují zvýšení návštěvnosti webu, zlepšení optimalizace webu pro vyhledávače (SEO) a tím i zvýšení pozic ve vyhledávačích na obecná klíčová slova. Často však po několikaměsíčním snažení přicházejí na to, že pouze slepé řešení SEO bez hlubší marketingové strategie nevede ke slibnému výsledku a zvýšení prodejů, či si začínají uvědomovat problémy dosavadního řešení.

5 faktorů pro zvýšení výkonnosti e-shopu

Připravte si marketingovou strategii zaměřenou na významnější faktory, které ovlivňují návštěvníka přímo ve vašem e-shopu. Je důležité pracovat na kvalitě webu tak, aby hlavním motivem vašeho snažení nebyly pouze přední pozice ve výsledcích vyhledávání, ale uskutečněné objednávky. Proto se doporučuje nezaměřovat se pouze na roboty (vyhledávače), ale přímo na reálné návštěvníky.

1 Emoce

Nejdůležitějším faktorem jsou emoce. Emoce každého návštěvníka způsobují utvoření si prvotního dojmu o vaší firmě. Nezapomeňte na to, že kvalitní a účinný web musí návštěvníka webu zaujmout do 3 vteřin. Pokud v tomto krátkém časovém rozmezí návštěvníka váš web nezaujme, pak webovou stránku opouští, což se projeví i v analytických číslech, která můžete sledovat pomocí kvalitního analytického nástroje od Google. Nezapomínejte, že váš web tvoříte pro lidi, kteří hledají nějaké řešení jejich problému, a vy jim musíte nabídnout vyřešení jejich problému.

Pár tipů, jak zapůsobit na emoce návštěvníka:

  • Jsou-li nemocní, napište, jak se po vašem léčivém produktu budou cítit zdravě a skvěle.
  • Shánějí-li navigaci GPS, napište jim, že vaše navigace jim najde nejbližší památky, hotely, restaurace a že se s ní neztratí ani v hlavním městě.
  • Hledají-li nějaký pěkný dárek pro svou přítelkyni, sdělte jim, jak se právě díky tomuto dárku bude cítit jejich přítelkyně, jak ji velmi potěší estetičnost a praktičnost dárku apod.

2 Důvěryhodnost a pravdivost

Důvěryhodnost je spjatá s emočním dojmem. Web je důvěryhodný, když jsou na něm veškeré náležitosti, které návštěvník očekává, že na webu mají být. Důvěryhodnost velkou mírou ovlivňuje rozhodnutí návštěvníka, zda nakoupí právě u vás, či nikoliv.

Web by v ideálním případě neměl být řešen formou „krabicového řešení“ (univerzálního vzhledu, standardizovaného menu a neměl by být graficky identický, či podobný na jiné weby). Proto „krabicové řešení“ nebývá obvykle tím nejlepším řešením, protože web zapadne mezi další desítky, či stovky jiných graficky podobných webů.

Často svým klientům metaforicky říkám, že správný dojem poskytne takový web, který na první pohled pochopí i slabozraká babička, či dědeček. Proto utvářejte design webu tak, aby bylo na první pohled jasné, co prodáváte.

 

Důvěryhodnost webu ovlivňují také další faktory, především to, zda na sebe uvádíte telefonický, e-mailový, či jiný kontakt. U kontaktních informací by měla být uvedena osoba, která dané požadavky vyřizuje. Návštěvníci webu chtějí vědět, že za webem stojí skutečná osoba, a že to není jen „virtuální bezkontaktní prostředí“ a chtějí vědět, že o ně bude postaráno.

Nelžete na webu, uvádějte pravdivé údaje, nezamlžujte informace. Zákazníci si potrpí na pravdivé informace, proto své texty nezkrášlujte o slova, která vypadají atraktivně a přitom je evidentní, že nelze 100% garantovat to, co slibujete. Neslibujte nejnižší cenu, pokud ji nejste schopni nabídnout, neříkejte, že jste nejlepší, pokud opravdu nejste a nemáte na to nějaký certifikát apod. Zákazníci to často poznají.

3 Přehlednost

Velký vliv na zvýšení výkonnosti webu má také přehlednost. Návštěvníci webu nemají rádi nepřehledné texty, opakující se klíčová slova v textech psaných pro vyhledávače a rozsáhlé informace v extra dlouhých odstavcích u popisu produktu.

Pište texty pro lidi a ne pro vyhledávače. Dělejte mnoho odstavců a zvýrazňujte klíčová slova, která jsou důležitá pro návštěvníky webu a která je přesvědčí k nákupu a o výhodnosti vašeho produktu. Text musí mít užitnou hodnotu a nesmí obsahovat nic neříkající marketingové fráze, které vás ničím neodliší od konkurence.

Rozvrhněte si přehledné a jednoduché menu, vytvořte atraktivní popisky, přehledné a přitom velmi hodnotné informace, které nabídnou návštěvníkovi webu řešení a uspokojení jeho potřeby. Srovnávejte, pište technické parametry v odrážkách a zaujměte návštěvníka.

4 Dostupnost

Častým problémem e-shopů bývají nepravdivé informace o dostupnosti zboží. Nedělá to rozhodně dobrý dojem o e-shopu a často se stává, že se nespokojený zákazník podělí o svoji negativní zkušenost i na jiných serverech a tím vám sníží pomyslný kredit o vašem e-shopu a kvalitě služeb, které poskytujete. Dostupnost zboží bývá jedním z nejvýznamnějších faktorů, který ovlivňuje uskutečnění nákupu.

Vzpomeňte na své reakce a chování na internetu. Často, když něco potřebujete, tak to chcete hned, nejlépe okamžitě k vyzvednutí na pobočce a nechcete čekat ani jeden den.

Obvykle zjišťujete, kde všude je zboží ihned k vyzvednutí a stává se, že cena zboží nebývá tím rozhodujícím faktorem nákupu, ale právě rychlost dodání a možnost osobního vyzvednutí na nejbližší pobočce, či prodejně se stává tím rozhodujícím, co rozhodne o místě nákupu.

Právě takto reaguje většina potencionálních zákazníků, kteří řeší akutní problém a nechtějí čekat. Zdůrazněte proto, že u vás čekat nemusí a že většina zboží je u vás skladem a ihned k odběru. Je to významná konkurenční výhoda a má velký vliv na výkonnost vašeho e-shopu.

5Cena

Říká se, že cena je nejdůležitějším faktorem v rozhodování potencionálního zákazníka, zda nakoupí, či nikoliv. Není to však zcela pravda, protože v mnoha situacích není impulsem k nákupu cena, ale právě výše zmíněné necenové faktory.

Cena je prvotním měřitelným ukazatelem toho, jakou hodnotu má uváděný produkt, či služba v číselném vyjádření, ale pamatujte na to, že se rozhodujete z větší části na základě emocí. Všichni jsme každodenně potencionální zákazníci a rozhodujeme se v míře užitku, jaký nám přinese investovaná částka.

Existují však další velmi individuální a hůře měřitelné faktory v rozhodování každého z nás, zda si objednáme produkt, či službu právě u konkrétního e-shopu.

Mnohokrát jste jistě nakoupili u e-shopů, nebo v prodejnách, kde na vás dobře působily další faktory a přidané hodnoty. Například příjemný design, důvěryhodnost e-shopu, telefonický kontakt, dostupnost, pravdivost informací, doprava zdarma, servis zdarma, atd. Ne vždy je nejnižší cena tím nejdůležitějším faktorem, který rozhoduje o výkonu e-shopu.

U srovnávačů cen je vysoký tlak na nízkou cenu, ale obvykle na úkor jiných hodnot. Pokud nemáte zrovna nízké ceny, hledejte marketingovou strategii na základě výše uvedených faktorů. Jestliže chcete bojovat cenou ve srovnávačích cen, musíte zisk tvořit z doprovodných služeb, které nabídnete navíc k poskytovanému produktu za vyšší příplatek. Nezapomeňte, že se jedná o přidanou hodnotu, kterou zákazníci ocení. Poskytovaný doprovodný servis za přiměřenou cenu je vždy pozitivně vnímán u potencionálních zákazníků a zvyšuje důvěryhodnost a pocit zájmu o zákazníka.

Autor článku: Bc. Zbyněk Hyrák, specialista na internetové podnikání a výkonnostní internetový marketing, podnikatelský, ekonomický a marketingový konzultant, lektor. www.optimalizovany-web.cz

Tento materiál vznikl za podpory Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

logolink opvk

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.