Má ještě smysl zakládat nový e-shop? Nahlédněte do budoucnosti podnikání na internetu

Uvažujete o založení e-shopu ale obáváte se, že v době řádící ekonomické recese nemáte na úspěch šanci?  Nahlédněte s námi do budoucnosti podnikání na internetu. Nemusí být až tak černá.

Budoucnost internetových obchodů v a po roce 2013

E-shopy krizí neprocházejí

V současné době se obchodováním na internetu zabývá více jak 27 tis. e-shopů. Po úspěšném loňském roce i letos české e-shopy očekávají nárůst obratu. Společnost Acomware provedla začátkem letošního roku výzkum mezi 410 e-shopy, který ukázal velký nárůst zájmu českých zákazníků o nakupování na internetu. Růst nebo přinejmenším stagnaci uvedlo 86 % dotázaných e-shopů, přičemž 21 % dotázaných internetových obchodů zaznamenalo více než 30% nárůst obratu. Podle odborníků letos celý segment internetových obchodů čeká další růst o 10-15 %.

„Naše studie ukázala, že čeští zákazníci ve stále větší míře nakupují na internetu a loňský rok byl pro e-shopy navzdory celkově komplikované ekonomické situaci v maloobchodu úspěšný, celý internetový trh rostl asi o 15 %. V elektronickém nakupování se už vyrovnáme vyspělým evropským státům,“ uvedl Jan Penkala, e-Commerce Strategy Director ve společnosti Acomware. „Růst maloobchodních prodejů přes e-shopy letos odhaduji na 12-15 %. Růst by mohl být výrazně silnější, pokud by se do online prodeje opřeli i další velcí retailoví hráči, hlavně v oblasti zboží každodenní potřeby a oblečení,“ doplnil Penkala.

Malé vs. velké e-shopy

Podle odborníků se také letos budou stále více rozevírat nůžky mezi velkými hráči na trhu a menšími e-shopy. „Stále větší podíl na celkových obratech budou mít nejvýznamnější české internetové obchody, jako je Alza.cz, Mall.cz či Kasa.cz. Obchody střední velikosti v současnosti lehce ustupují do pozadí,“ sdělil Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Své místo na trhu si ale podle expertů uhájí i menší úzce specializované e-shopy a je zde stále prostor pro růst nových e-shopů, pakliže budou dávat důraz na kvalitní služby a péči o zákazníky. 

A jak na budoucí vývoj nahlížejí ti, kteří už si své místo pod internetovým sluncem našli?

Jiří Hlavenka, zakladatel Vltava.cz, publicista, investor

„Domnívám se, že e-shopy čeká ještě několik let dvouciferného růstu. Tempo růstu může kolísat v závislosti na tom, zda nenastane něco dnes nečekaného – například výraznější výkyv celé ekonomiky a tím pádem celého maloobchodu, případně zda na pole e-komerce s velkou parádou nevstoupí některý z význačných řetězců. Tlak na ceny se letos samozřejmě nezmění. Pomáhá sice k odlivu zákazníků od dražších kamenných obchodů k levnějším internetovým, současně je ale pro e-shopy někdy velmi obtížné prosperovat.“

 

Jan Penkala, e-Commerce Strategy Director, Acomware

„Největší slabiny českých e-shopů vidím v obchodu jako takovém – v produkto- a cenotvorbě. Občas chybí i smysluplná obchodní strategie a definované konkurenční výhody, díky kterým může e-shop uspět. Střední i velké e-shopy trápí slabá nebo chybějící datová i webová analytika a nekvalitní práce se získaným zákazníkem. Poměrně rozvinuti jsme však v multichannel marketingu. Je to dáno hlavně oblíbeností osobních odběrů a postupným vstupem retailerů, kteří využívají pobočky jako výdejní místa.“

Václav Liška, CEO Aukro.cz

„Díky přesunu tradičních velkých retailových hráčů do e-commerce segmentu zesílí na internetu konkurence. S tím, jak bude narůstat podíl e-commerce na celkovém objemu maloobchodu nejspíš také poroste snaha toto odvětví více regulovat, a to jak na lokální úrovni, tak ze strany EU.“

Tomáš Hájek, ředitel Asociace direkt-marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu

„Na jedné straně se budou otevírat nové e-shopy, na straně druhé se budou zvyšovat rozdíly mezi úspěšnými a méně úspěšnými. Přijdou nové akvizice. Přibudou e-shopy kamenných obchodníků a výrobců. Budou více prorůstat obchodní sítě s online prodejem. Trh e-shopů zkrátka postupně prodělá to, co jsme viděli v devadesátých letech u klasického maloobchodu, tedy určitou kultivaci spojenou s koncentrací trhu a internacionalizací.“

Jitka Součková, marketingová a PR manažerka Kasa.cz

„E-shopy se budou muset vyrovnat se stále pokračujícím přibližováním klasického kamenného prodeje a prodeje po internetu. Rozdíl se bude pomalu stírat. Již nyní mají všichni velcí kamenní hráči své e-shopy. Také ceny se časem více méně srovnají.“

10 let e-commerce v Česku

Jak vypadalo posledních 10 let internetového obchodování v Česku, se podívejte na infografice od spol. Acomware.

10 let e-commerce v ČR

 Zdroj:  Společnost Acomware – redakčně upraveno.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.