Expanze do zahraničí může být pro e-shop cestou k růstu

Přestože česká e-commerce stále roste vysokým tempem, majitelé e-shopů neustále hledají prostor pro svůj růst a zkvalitnění služeb. Řada úspěšných českých e-shopů už expandovala do zahraničí a odstranění bariér na společném evropském trhu je také jednou z priorit Evropské komise. Může být expanze řešením také pro vás?

Expanze do zahraničí přitom bývá plná nejen nečekaných možností, ale také výzev. Z pravidla přichází na řadu tehdy, když e-shop vyčerpal možnosti na českém trhu – je jedničkou ve svém oboru a nedokáže již dosahovat podobného růstu jako v minulosti.

Noví zákazníci i zkušenosti

Expanze může být v tomto případě cestou k rozšíření zákaznické základy. Chce však svůj čas – v prvních týdnech po otevření e-shopu lze očekávat spíše desítky objednávek a skutečný růst přichází často později. Otevření zahraniční pobočky však přináší také další výhody – e-shopy, které své zboží prodávají v několika zemích EU, jsou z principu méně ovlivněny děním na jednom z trhů (změny legislativní, posílení konkurence, jiné). Dokážou se také lépe vyrovnat s určitou sezónností či dalšími specifiky jednotlivých trhů.

Zahraniční trhy mohou posloužit k získání inspirace pro marketingové aktivity nebo zkvalitnění vaší zákaznické péče. Jsou také často vhodným prostředím pro experimentování – umožňují vám volit odlišnou cenovou (či slevovou) politiku, marketingové kampaně či kreativu. V řadě případů pak lze získané zkušenosti uplatnit také v tuzemsku.

Pozor na rozdílné požadavky zákazníků

Přestože nás od sebe často dělí jen desítky kilometrů, nákupní chování zákazníků v ČR, Německu nebo Polsku se od sebe významně liší. V západní Evropě můžete očekávat větší tlak na kvalitu zákaznických služeb a pozitivní přístup k zákazníkovi, u řady potencionálních trhů se zase setkáte s bariérami, které se u nás podařilo odstranit. Například v Rumunsku stále trvá vysoká nedůvěra v e-shopy jako takové nebo platbu kartou, dobírka proto tvoří 92 % všech transakcí na internetu.

Z vlastní zkušenosti víme, že české e-shopy často podceňují problematiku odlišné legislativy a požadavků na e-commerce prodej v daných zemích. Přestože je díky existenci EU řada pravidel v rámci jednotlivých států sjednocena, je vhodné si dopředu ujasnit podmínky pro podnikání v daných zemích a zejména zdejší pravidla pro ochranu spotřebitele. S tím pak souvisí také otázka poskytovaných služeb a případně také logistika – přestože řada českých e-shopů zvládá obsluhu okolních trhů z České republiky, v některých zemích se bez vlastního skladu a řešení dopravy neobejdete.

Jak začít?

Rozhodnutí, zda a na kterém ze zahraničních trhů otevřít pobočku, by mělo předcházet několik základních kroků. Tím prvním je logicky analýza trhu. Každý e-shop by si měl zjistit, jak významnou roli hraje e-commerce v jeho sortimentu a zda je o daný sortiment zájem ze strany zákazníků. Podobné je to s otázkou cenové konkurenceschopnosti nebo rozdílů v oblasti logistiky, způsobů plateb nebo potřebných zákaznických služeb.

Důležitý je také pohled na konkurenci, kde by mělo být vaším cílem získat maximum informací o lokálních hráčích pohybujících se ve stejném segmentu. Využít můžete nejen různé nástroje pomáhající při expanzi (většina pochází z dílny Google jako Market Finder nebo Trends), ale najděte si čas také na mystery shopping a otestování zákaznických služeb (vrácení zboží, reklamace).

Máte zákazníkům co nabídnout?

Kvalitní analýza vás vždy postaví před jednoduchou otázku: dokážeme zákazníkům na trhu nabídnout dostatečnou konkurenční výhodu? Je to cena, kvalita služeb, rychlost dodání či jiný aspekt? Tyto konkurenční výhody by se měly stát součástí vašeho obchodního plánu, který bude důkladně zahrnovat i další rizika, jako jsou vratky či reklamace zboží, platební schopnost zákazníků či náklady na provoz a zákaznický servis.

Nejen pro e-shopy je při expanzi klíčová také marketingová podpora. Zde zní naše doporučení jasně – připravte si strategie pro všechny typy kampaní, do nichž chcete po vstupu na trh investovat. Např. v případě PPC kampaní analyzujte současný stav trhu a ve vlastní strategii reflektujte požadavky na cílové CPA. Zvažte také, zda a do jakých dalších marketingových kanálů (např. média, RTB, srovnávače zboží) budete investovat již od prvního dne či později.

 

Vyhodnocujte a vyhodnocujte

Co dělat po spuštění e-shopu, je jasné – vyhodnocujte prodejní i marketingová data, sbírejte feedback, sledujte konkurenci a její reakci po vašem vstupu na trhu. Data skutečně rozhodují. 

o autorovi gric
Kamil Gric

Kamil začal psát ve svých 14 letech, kdy vydal první příručku o mobilních telefonech. Následujících 8 let působil v médiích a za tuto dobu byl šéfredaktorem řady tištěných i webových médií (například Computer, Doupě, Oficiální Xbox 360 magazín). Spolu s dalšími společníky založil a později prodal osvětové magazíny Nazeleno.cz a Cenyenergie.cz, které se jako první u nás věnovaly problematice úspor energií a energetiky. Od roku 2014 poskytuje své služby také firmám. Loni založil contentovou agenturu Narrative Media, mezi jejíž klienty patří například energetická společnost E.ON nebo konzultanti z ACOMWARE.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.