Dropshipping – cizí slovo, které v sobě skrývá příležitost pro internetové prodejce

I když je to s podivem, e-shopy v Česku ještě i v roce 2012 přibývají v řádech stovek měsíčně. Pokud také zvažujete pořízení internetového obchodu anebo nebo už jeden máte a jste v kontaktu s dodavateli zboží, potýkáte se pravděpodobně s otázkou kam a jaké množství zboží naskladnit, jak nacenit poštovné a balné a co dělat v případě reklamací. Odpovědí by i pro vás mohl být takzvaný dropshipping.

Dropshipping

Co je to dropshipping

Dropshipping je v podstatě forma velkoobchodní spolupráce, která spočívá v prvním kroku v tom, že obchodník vystaví zboží výrobce či velkoobchodníka, aniž by ho fyzicky naskladnil.

K vystavení může využít webových stránek, katalogu anebo kamenného showroomu. Zákazník si vybrané zboží objedná od obchodníka, aniž by nutně věděl, že obchodník nemá dané zboží skladem a že ho teprve musí objednat od svého dodavatele. Obchodník pak provede objednávku u svého dodavatele, který pošle zboží přímo zákazníkovi. To je ve zkratce princip dropshippingu.

Jak prakticky funguje dropshipping

Jednotlivé části procesu spolupráce formou dropshippingu ale mají několik možných variant. Začneme u vystavení zboží.

Vystavení zboží k prodeji

Velká výhoda e-shopů je možnost použití systému, který automaticky propojí e-shop s daty dodavatele (tzv. XML feedy). Zákazník tak vidí aktuální sortiment, ceny, kódy, fotografie, parametry či dostupnost zboží, aniž by musel obchodník tyto údaje každý den aktualizovat a vyžadovat podklady od dodavatele.

Objednávka

Objednávka zákazníka také může putovat různě. V případě automatického propojení e-shopu s daty dodavatele je často objednávka automaticky přeposílána na dodavatele. Pracnější variantu pak představuje ruční přeposílání obchodníkem.

Platba za zboží

Taktéž postupy platby za zboží se různí. Zákazník může zaplatit prodejci, který pošle dodavateli jeho část ceny, přičemž prodejci  zůstává klasická marže (jeho cena mínus cena dodavatele). Alternativou je platba zákazníka přímo dodavateli, který obchodníkovi měsíčně vyplácí provize z uskutečněných prodejů. Ty se u českých dropshipperů standardně pohybují kolem 15 %.

Odeslání

Po zaplacení objednaného zboží dodavatel vyexpeduje zboží přímo zákazníkovi. Dodavatelé často nabízejí svým obchodníkům i služby, v rámci kterých na zásilku nalepí štítky se jménem či logem obchodníka, jeho adresou a vystaví fakturu na jeho jméno anebo přibalí do zásilky jeho reklamní předměty (tzv. private label shipping). Zákazník tedy může plně zůstat ve vědomí, že zboží odeslal obchodník. Za tyto balící a tiskové služby samozřejmě dodavatel naúčtuje obchodníkovi poplatky, čímž mu sníží marži nebo provizi.

 

Reklamace

Rešení reklamací také záleží na typu spolupráce obchodníka s dodavatelem. Je-li na faktuře psán dodavatel a obchodníkův e-shop je spíše pasivním reklamním místem dodavatele (automatické propojení dat, obchodník dostáva provizi), řeší obyčejně reklamace dodavatel.

Je-li faktura vystavena obchodníkem, zodpovídá za celé dvouleté reklamační období on, přičemž v případě reklamace přijme obchodník zboží od zákazníka a to pak doručí za účelem provedení reklamace k dodavateli. Obchodník v tomto případě vzniká riziko pro případ, že by dodavatel například zkrachoval, protože by se musel sám dovolávat reklamace po výrobci nebo poškozené zboží zákazníkovi zpětně uhradit. V obou případech ale musí být vše definováno ve smlouvě.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.