Open space – milované i nenáviděné uspořádání kanceláře

Uvažujete o novém prostoru pro kancelář a chtěli byste mít své zaměstnance hezky pohromadě na jednom místě? Ideálně v několika velkých místnostech, jelikož tak je lze lépe kontrolovat a řídit? Pak vězte, že můžete při zařizování open space kanceláře u svých zaměstnanců narazit a jejich výkon půjde dolů.

Open space – otevřené pracovní prostory

Podle studie European Workplace Trends z roku 2008 totiž Češi velké otevřené pracovní prostory (anglicky open-space) na rozdíl od svých šéfů nemilují, ač obrovitých kanceláří přibývá.

Nevýhody open space

Pracovníci si stěžují na několik skutečností. Sice sedí v krásné moderní budově, kde mají nejmodernější techniku, ale nemají klid na práci a jsou rušeni hlučnými kolegy. Vás to jako manažera sice nemusí moc zajímat, jelikož vás zajímá efektivita vašich podřízených, ale pokud se zaměstnanec nemůže soustředit a vy na něj tlačíte s velkým objemem práce, může mít psychické problémy a zvažovat odchod z firmy. Navíc v otevřených kancelářích lze jen velmi obtížně nastavit individuálně vyhovující pracovní podmínky, ať se to týká klidu či ideální teploty (klimatizace). 

Výhodou open space kanceláře je rychlost a komunikace

Open space však nabízí řadu výhod – pokud jsou základním faktorem pro správný výkon práce mezilidské vztahy, pak je otevřená kancelář pro tento typ podnikání skutečně ideální. V takovém prostředí mají pracovníci dostatek prostoru na komunikaci se svými kolegy a na vytváření si lepších osobních vazeb. Obrovský přínos v open-space kancelářích lze spatřit v rychlém šíření informací - zaměstnanci se přiučí leccos od kolegů, snadno se zeptají, když potřebují poradit. Zejména noví pracovníci se mnohem rychleji začlení do firmy, nebudou se cítit odstrčeni a budou vědět, na koho se obrátit. Navíc v otevřeném prostoru je obtížnější trávit pracovní čas soukromým smskováním, chatováním či telefonováním. 

 

Provozní náklady otevřené kanceláře

Je zřejmé, že pro majitele firem jsou klady velkoprostorových pracovišť zajímavé.

Open space přináší nižší pořizovací i provozní náklady, lepší kontrolu, ale při zavádění systému do praxe je nutno zvážit výhody i nevýhody obou možností a jít například „svojí cestou“, tj. open-space v kombinaci s dostatkem prostor, kam se lze uchýlit při práci vyžadující větší soustředění, například při vyřizování některých telefonátů.

Shrnutí o open space na závěr

  • Open space je vhodný pro IT firmy, servisní a call centra, marketingové společnosti, obchodní firmy, kde jsou zaměstnanci část pracovní doby na cestách.
  • Otevřený prostor by neměl být aplikován u právnických kanceláří, kde se vyžaduje intimita při práci, uzavřeným kancelářím dávají přednost i finanční a farmaceutické firmy.>
  • Při zavádění open space do praxe připravte zaměstnancům vysvětlení a manuál, proč jste se rozhodli pro velké pracoviště a jak by se měli vzájemně v pracovním prostoru chovat (například omezení hlučnosti, přinášení jídel na pracoviště, ohleduplné chování k dalším kolegům).

Zdroj: Lobby.cz

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.