Koučování jako styl personálního řízení

Pojem koučování se v souvislosti s řízením lidí objevuje velmi často. O co se jedná a jak by mělo správné koučování vypadat?

Koučování

Koučování se nejčastěji spojuje s řízením manažerů na různých pozicích, ale užitečná je tato dovednost pro všechny, kdo řídí nebo vyučují. Koučování přispívá ke zvýšení schopnosti sebereflexe, rychlému rozvoji pracovních schopností a dovedností, rozvoji sebeorganizace, využívání vlastních možností a osobní spokojenosti.

Co je koučing

Pojem koučování známe všichni ze sportu, kdy kouč udílí rady a příkazy sportovcům jak vyhrát. Manažerské koučování je pojato trochu jinak. Rozhodně nevyužívá příkazů a rad, koučing je postavený na otevřených otázkách. Správným pokládáním otevřených otázek pomáhá kouč klientovi nalézt sám vhodné řešení.

Smyslem koučování je vést člověka tak, aby si uvědomil své osobní cíle, potřeby a silné stránky. Důležité je poznat, čeho chceme dosáhnout, jaké jsou možnosti, proč vznikly problémy a jak jim příště předejít. O tom všem dokáže klient díky koučování přemýšlet a sám objeví řešení vhodné právě pro něho.

 

Výhody koučování

Koučování se velmi rozšiřuje a jeho výsledky jsou vždy efektivní.

K základním výhodám koučingu patří

  • rychlost a účinnost,
  • respektuje koučované osoby,
  • cílený – řeší konkrétní úkoly, situace, problémy,
  • propojený s praxí a potřebami koučovaných osob,
  • výsledky jsou měřitelné.

Pro koho se koučování hodí

Koučing může používat každý. Hodí se pro manažery, podnikatele, řadové zaměstnance i pracovní týmy. Je to ideální metoda především v případech, kdy cítíme prostot pro zlepšení, ale nejsme schopni definovat, v čem je problém nebo proč nevíme, jak na to.

Jak koučování probíhá

Kouč a klient spolu jednají sami zhruba na šesti až deseti sezeních, které trvají hodinu až dvě. Na prvním koučovacím sezení je sjednán kontrakt a stanoví se požadované cíle.

Další schůzky probíhají formou rozhovoru, kdy kouč klade klientovi otevřené otázky, a ten si na jejich základě stanovuje nejlepší způsoby vedoucí ke stanovenému cíli.

Důležitá je také zpětná vazba. Tu získá klient společným ohledem na dosažené výsledky, které jsou hodnoceny od 1 do 10 bodů podle spokojenosti. Změřením svých výsledků jednoduše zjistíte, jak jste se daleko posunuly a ihned vidíte efekt vašeho snažení.

Jak vybrat kouče

Koučování probíhá na základě otevřené komunikace. Kouč i klient jsou zde na stejné úrovni, tedy jako partneři. Proto musí klientovi kouč vyhovovat jako člověk, musí si s ním rozumět, naprosto mu důvěřovat a také se s ním musí cítit bezpečně. Doporučuje se tedy, aby si koučovaný vybral svého protějška sám a to z více kandidátů. Pouze pokud si zvolíte kouče, se kterým se cítíte dobře, může být efekt stoprocentní.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.