„Nemám na nic čas, musím řešit problémy!“

Schválně: zní tato nebo obdobná věta z vašich úst často? V podnikání bývají problémy, to ano, ale pro vás je životně důležité se soustředit na jiné věci, než jen neustále hasit nějaké požáry. Proč a jak, na to, ví Irma Bohoňková.

„Jsem na tom hrozně špatně s časem“, řekl mi nedávno můj klient – manažer. „Nic nestíhám. Hrnu to před sebou. Spoustu důležitých věcí pořád odkládám, protože na ně nemám čas“. „Co tedy děláte celý den v práci?“, zeptala jsem se ho. „Pořád řeším nějaké problémy“, zněla odpověď.

Co je opravdu důležité?

Je mnoho manažerů a podnikatelů, kteří mají podobný pocit. Většinu svého času věnují řešení každodenních, operativních problémů a na skutečně důležité věci jim nezbývá čas. Co jsou to vlastně ty skutečně důležité věci, kterými by se měl manažer zabývat? Například:

  • strategické úvahy o budoucnosti svého útvaru či firmy,
  • nastavování cílů sobě i podřízeným,
  • poskytování zpětné vazby podřízeným a jejich průběžné hodnocení,
  • získávání zpětné vazby od externích či interních klientů,
  • koučování podřízených,
  • rozvoj podřízených,
  • svůj vlastní rozvoj.

 

Těmto věcem by měl dobrý manažer věnovat minimálně 80 % svého času. Pokud i vy sedíte na manažerské židli, zkuste si odhadnout, jak jste na tom vy. Kolik času těmto věcem skutečně věnujete? A jakým jiným věcem věnujete svůj čas a proč?

Návod k řešení: delegování

Jedním z důvodů, proč mnoho manažerů bojuje s časem a jsou přetíženi operativou, je nedostatečná dovednost delegovat. Nebo často spíše neochota delegovat, obava z delegování.

Proč se tolik manažerů delegování brání? Obvyklé výhrady jsou například:

  • Vysvětlit někomu, jak to má dělat, mi dá víc práce, než když si to udělám sám.
  • Ta práce nebude odvedená tak kvalitně, jako když si to udělám sám.
  • Ten úkol je složitý a podřízený si nebude vědět rady, když nastanou nějaké komplikace.
  • Když dám lidem příliš velké pravomoci, ztratím nad nimi kontrolu.
  • Nebudu mít přehled, jak to s plněním úkolu zrovna vypadá a když se mě zeptá můj nadřízený nebo klient, nebudu mu schopen odpovědět.

Ve skutečnosti jsou pravými příčinami odporu k delegování spíše:

  • Náš pocit nenahraditelnosti („Já jsem odborník. Já to umím nejlépe“).
  • Naše ego, pocit osobního významu a důležitosti („Musím o všem vědět a mít všechno pod kontrolou“).
  • Nechuť opustit něco, co umíme dobře nebo co nás baví.
  • Nedůvěra ve schopnosti pracovníků („Oni to nezvládnou“).

Chcete se o delegování dozvědět více?
Přečtěte si zbytek článku
v listopadovém čísle e-magu Starting Up

 

O autorovi

Portrét Irma BohoňkováIrma Bohoňková

Profesionální kouč, supervizor, lektor a konzultant. Učí chytat ryby. Jejím mottem totiž je: “Chytíš-li člověku rybu, nasytíš ho na jeden večer. Naučíš-li ho chytat ryby, nasytíš ho na celý život”. Více o Irmě se dozvíte na www.cesta-k-uspechu.cz.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.