Jak překonat prvotní obavy a strach z podnikání

Ve své praxi se velice často setkávám s lidmi, kteří řeší pracovní stránku svého života. Čím dál tím častěji se opakuje téma, zda opustit spoutané vody zaměstnanecké a vydat se na vlastní pěst do bezbřehých oceánů podnikatelské činnosti. Rozhodnutí jsou to bezesporu nemalá a zásadní a proto je nesmírně důležité zvážit je ze všech stran.

„Nevím, jestli mě to uživí. Mám udělat takovou investici? Co když se to lidem nebude líbit? Co když nebude zájem?“

Realita: Kdo nic nezkusí, nic nezkazí. Dokud to nevyzkoušíte, nikdy nebudete znát odpověď. Možná vám nerealizování nápadu zachrání peněženku, možná přijdete o svůj dokonalý podnikatelský nápad, protože ho zrealizuje někdo jiný. Ale… Ať uvažujete o čemkoliv, zamyslete se nad veškerými prvotními náklady, které vás to bude stát, a věřte, že jich bude ještě mnohem více, než vás v tuto chvíli napadne. Pak si představte, že už „to“ funguje a zkuste si spočítat, jaké měsíční náklady budete mít na provoz, personál a náklady na jeden výrobek (službu), kterou budete prodávat.  Za kolik výrobek/službu prodáte? Kolik jich musíte prodat, abyste zaplatili vše potřebné? Kolik jich musíte prodat, abyste uspokojili své mzdové požadavky? Odborníci vždy doporučují udělat si podrobný podnikatelský plán. Ano, v případě rozsáhlých projektů s tím souhlasím. Opět je tu ale jedno „ale“. Plán je plán a realita bývá většinou hodně odlišná. Jak můžete nyní vědět, kolik prodáte výrobku za 2 roky? Začněte tedy klasickou SWOT analýzou svého podnikatelského nápadu. Poté si udělejte prvotní kalkulaci. Použijte tužku a papír a porovnejte náklady a výnosy. A hlavně používejte „SELSKÝ ROZUM“.

Ideální je zvolna zkoušet, zda je o takové zboží/služby zájem a pak se rozhodnout. Jen pozor na nejbližší okolí. Často se jim nápady líbí a jsou nadšeni, ale pouze do okamžiku než mají vyndat peněženku. Pokud se s tímto setkáte, zbystřete a zkuste zanalyzovat důvod. Nezavírejte před tím oči. Každý člověk je potencionální zákazník.

„Mám do toho jít sám/a? S Pepou nebo Karlem? Oba jsou dobří kamarádi. Tak to zkusme společně. Nezničí to naše přátelství?“

Realita: Partnera do podnikání vybírejte opravdu důkladně. Drtivá většina přátel, kteří spolu začali podnikat, se dříve nebo později rozkmotří. Kamarády obvykle známe z úplně jiného úhlu než z pracovního a ten je naprosto odlišný. Vždy je důležité si primárně uvědomit, co kdo může vnést do projektu. Stěžejní je, aby každý uměl něco jiného a aby se partneři vzájemně doplňovali. Stejně důležité je od samého počátku vše správně právně nastavit a vyjasnit si způsob dělení zisku. Zkuste si oba nezávisle sepsat, co od svého podnikatelského partnera vlastně očekáváte a požadujete? Sedněte si spolu a sdělte si výsledky. Shodují se vaše představy?

Stále máte ještě strach a pochybnosti? Je to normální a vždycky nějaké budou. Přečtěte si ještě 4 typy na závěr a pak se konečně rozhodněte J:

1) Zvažte všechna pro a proti a dopady na vaše okolí.

2) Zvažte, co budete konkrétně vy dělat ve vašem projektu. Je to to, co si přejete? Je reálné, že to doopravdy budete dělat?

3) Počítejte s tím, že práce bude (alespoň v prvním roce) mnohem, mnohem více než dosud. Jste na to vy a vaše rodina připraveni?

4) Pořád to zní realisticky? Tak co tedy uděláte pro své podnikání jako první? Kdy to uděláte? 

o autorce

sterbovaIvana Štěrbová, kouč a kariérní poradce

Poskytuje individuální koučinkové konzultace a kariérní poradenství.

Témata: podnikání, rozhodnutí, životí změny, vztahy a postoje, redukce stresu, atd.

www.ivanasterbova.cz

Článek byl zveřejněn v lednovém e-magu Starting Up

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.