Cesta start-upu. Křivolaká.

Rozhovor s mentorem Robertem Slovákem se stočil k mnoha tématům, na první pohled možná nesouvisejícím, v každém
případě ale těm, které mají start-upisti zařazeny v šuplíku „must know“. Tak ukojte svou touhu po informacích.

Co je první myšlenka, která vás napadne, když řeknu: “Rada pro start-upisty”?

První mi přijde na mysl nutnost rozhodnout se, v jaké oblasti chci působit – jaké oblasti jsem ochotný dedikovat následujících 2, 3, 5 či 10 let svého života a učit se? Na čem chci pracovat? Mělo by to být něco, s čím jste schopni spojit své osobní poslání a to, co chcete za svého života dosáhnout.

S tím se neoddělitelně pojí potřeba udělat si průzkum trhu – kdo v dané oblasti působí a čím jsem já výjimečný, originální, jedinečný? Co nového přináším? Co je na mém přístupu či poskytovaném řešení jedinečné? V čem je má hodnota a přínos oproti konkurenci?

To, že dělám něco, co konkurence není špatně – spíše to ukazuje, že je v dané oblasti dostatek obchodních příležitostí. Jedná se spíše o schopnost komunikovat své služby / produkty tak, aby v nich zákazních viděl přínos a odlišili jsme se od konkurence.

Doporučuji najít si mentora – bez mentora, bez někoho zkušenějšího, kdo má výsledky a zkušenost v oblasti, kde chcete působit, si zadělávate na zbytečně více problémů. S mentorem je cesta snadnější, protože je vás schopen nasměřovat správným směrem, dát vám odpovědi na otázky, je schopen předpovídat, sdílet s vámi kontakty a urychlí váš postup. Bez mentora je to vždy metoda pokus omyl a střelba do tmy a stojí to mnohem více času a peněz dosáhnout úspěchu.

 

Hodně se zabýváte osobním rozvojem… Mohl byste našim čtenářům, kteří se třeba o osobní růst primárně nezajímají, vysvětlit, co spojuje osobní růst a podnikání?

Podnikání roste tak rychle, jak roste člověk, který jej vede a stojí za ním – tedy bavíme se o tom, jak rychle roste člověk vnitřně. Týká se to jednak znalostí, ale také dovedností a postojů daného podnikatele.

Úspěšní lidé / podnikatelé prostě myslí odlišným způsobem, než průměrná většina a jestliže chcete mít výsledky jako úspěšní, potřebujete začít myslet takovým způsobem, jako myslí ti, co jsou dnes úspěšní. Protože naše myšlení vede k odlišné aktivitě a ta vede k odlišným výsledkům.

Dnes prostě nestačí jen vychodit školy. Je potřeba kontinuálně se vzdělávat a rozvíjet v průběhu celého života – každý den určitý čas věnovat svému osobnímu rozvoji – číst knihy, poslouchat CD, projít nějaký vzdělávacím programem; dát tomu v úhrnu 30 -60 min denně.

Myslíte si, že pokud se člověk dlouhodobě věnuje svému osobnímu růstu, je pro něj práce v zaměstnaneckém poměru jakousi brzdou?

Myslím, že to více záleží na tom, co člověk hledá a očekává. Jestliže mu zaměstnanecký poměr vyhovuje, jistě najde dost příležitostí, kde může sama sebe rozvíjet a věnuje-li tomu celý život a je ambiciózní a schopný, tak se prostě dostane na vrchol zaměstnanecké pyramidy. Problém je v tom, že 95% lidí na vrcholu zaměstnanecké pyramidy nenajde skutečnou svobodu a život bez hranic. Prostě najdou více peněz, ještě více odpovědnosti a nutnost stále „točit kolečko“, ale žádnou svobodu.

Podnikání má rizika, často lidé začínají a nemají dost zkušeností, ale na druhou stranu, pokud mají mentora, tak jsou schopni dosáhnout výsledku, kterým je životní styl – mít peníze, zároveň mít dost času na sebe a svou rodinu a žít podle svých představ.

Všimla jsem si, že vaše stránky www.robertslovak.cz máte i v anglické verzi www.robertslovak.com. Zastáváte názor, že česká republika je malý trh a pokud chce člověk něčeho dosáhnout, měl by se soustředit i na zahraničí?

Anglický trh je rozhodně několikanásobně větší. Nicméně já osobně jsem anglickou verzi stránek zakládal proto, že jsem se chtěl zlepšit v angličtině a navíc žiji v zahraničí mimo ČR a je to jedna z cest, jak se osobně rozvíjet a přijít k novým kontaktům.

Myslím ale, že i na českém trhu člověk může najít úspěch, který hledá, pakliže najde dostatečně odlišnou pozici pro svou marketingovou zprávu pro své podnikání a prostě komunikuje odlišně od většiny konkurence.

Jak si vedou vaše anglické stránky v porovnání s těmi českými? Zaznamenal jste nějaké odlišné charakteristiky v chování vašich zahraničních příznivců oproti těm českým?

Jednoznačně zatím nejsou tak úspěšné, jako ty české J. Nicméně fungují teprve něco přes rok a neměl jsem tolik času je rozvíjet, takže zatím spíše hledám svou pozici na trhu. Jejich přínos je pro mě nyní více v rozvoji mé angličtiny a získání zkušenosti, jak se anglický trh chová.

Pokračování rozhovoru najdete ZDARMA v e-magu Starting Up

Mou životní misí je pomoci lidem vydělávat více peněz, získat svobodu a žít život, jaký skutečně chtějí – život bez hranic – prostřednictvím koučinku, mentoringu a network marketingu. Připravil jsem pro Vás několik e-booků a vzdělávacích emailových programů, které naleznete zde. Více info o mně.

Fotografie „Mentor Marsh Nature Preserve“ od „Erik Drost“ licencována pod CC BY 2.0

Autor: Petra Tabarová

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.