Povídání o startupistovi a značce

Říkali jsme si, že by se vám určitě hodil návod na to, jak nastavit značku tak, aby byla neprůstřelná a naopak nebyla snadno okopírovatelná či zaměnitelná. Oslovili jsme proto dva pány, kteří v tom umí chodit a značky milují – Mateze Jindru z Lovebrand a Davida Bůžka z LoveUnlimited Ltd. Vzešly z toho dva rozhovory, kde se každý z nich nezávisle na sobě podělil o své názory na věc.

1. Čím má start-upista začít, když se rozhodne, že začne pracovat na budování značky?

Především e-commerce start-upy budou mít nejtěžší úkol hned na začátku podnikání. Budete muset najít svůj název a to s volnou doménou. Pokud máte zahraniční ambice a nedej bože budete chtít mít dokonce .com doménu, bude to práce na několik nocí.

Při hledání nového názvu a rovnou i volné domény můžete použít nástroje jako www.naminum.com, www.wordoid.com nebo www.panabee.com

Pak tedy začnete podnikat. A jakmile si ověříte svůj byznys model, můžete se začít věnovat své značce systematicky. Nemá totiž smysl strávit dva měsíce pilováním dokonalé strategie značky, aniž byste se nesetkali se svými zákazníky a nevěděli, jak reagují na vaši službu nebo produkt.

2. Tím to ale určitě nekončí… Co dál je pro značku potřeba udělat? přeformulovat

Takže jakmile víte, kterým směrem se bude vaše podnikání ubírat, co na vás lidi oceňují a budete vědět, jak jste na tom ve srovnání s konkurencí, můžete se pustit do pořádné strategie značky. Ta vám totiž pomůže udržet směr, řekne vám, co dělat v marketingu a udělá dojem na investory.

V prvé řadě si připravte poslání vaší firmy (proč jste ji založili, čím chcete zlepšit společnost, jakou přinášíte inovaci) a zpracujte ho ve formě vize, mise a poslání v jedné větě. Dále byste měli poznat své zákazníky a na základě kvalitativního výzkumu nadefinovat cílové segmenty, u kterých budete zkoumat různé motivace a bariéry k vaší službě.

Pak se konečně můžete vrhnout na značku. My v Lovebrandu ji definujeme na základě tzv. pilířů, ideálních asociací a emočně-symbolického významu. Vystavíme si tedy takový ideální stav značky a v průběhu let se k němu snažíme dostat. Až po tom všem přijde na řadu vizuální styl, logo, maskot a další věci (s tím, že pokud jste start-up, který si musel nejprve ověřit svůj záměr, logo už jste museli mít hotové dřív – teď je tedy čas na případný facelift a obsáhlý logo manuál). Taky si nastavte, jakou tonalitou bude vaše značka komunikovat a jak budete měřit to, jak roste, a kde všude ji budete monitorovat.

 

3. Dejme tomu, že toto všechno udělám. Jak pak dostanu značku „mezi lidi“, když na nějaké velké promo nemám rozpočet?

Pokud už jste zaběhnutá firma, udělejte si tzv. analýzu kontaktních míst, abyste se podívali, zda ve všech místech kontaktu se zákazníkem komunikuje značka tak, jak jste si nově nadefinovali. Pak to chce alespoň malou kampaň třeba v sociálních médiích. Důležité je nezapomenout na šuškandu. Můžete to být klidně vaše okolí a první věrní zákazníci, kteří pomohou šířit vaší značku mezi své okruhy.

4. Dalo by se v pár bodech shrnout co udělat, aby si značku zákazníci doslova zamilovali? Čím si jednoznačně vysloužím věrnost zákazníků?

Základem je mít kvalitní produkt nebo službu, tedy takovou věc, kterou si v klidu koupíte i vy sami. K tomu přidejte ještě prozákaznický přístup, čili mindset, ve kterém víte, že jedině díky spokojeným zákazníkům můžete být úspěšní. Pak pracujte na značce...

Je potřeba mít srozumitelné a zajímavé poslání firmy. Úspěšné lovebrandy ho většinou mají a sami lidi ho dokáží sypat z rukávu. Air bank chce být jiná banka než všechny ostatní a chce, abyste ji měli rádi. Zoot vám chce dělat radost ve všech situacích a Tesla chce, abychom mohli jezdit elektromobily ještě pohodlněji než ve standardních autech.

Buďte konzistentní v tom, co budete o své značce říkat a v jaké formě to budete říkat. Lidé většinou potřebují slyšet tu vaši základní myšlenku (poslání) hodně dlouho, aby ji vstřebali a přijali za svou.
Své kampaně a marketing stavte na insightech, tedy na poznání vašich zákazníků.

5. Jaké chyby začínající podnikatelé nejčastěji při nastavování své značky dělají? Co byste určitě při budování značky nedoporučovali dělat?

Nejčastějším problémem jsou názvy. Především ty popisné, které řeknou přesně to, co děláte. Dejme tomu například Trenýrkárna.cz, Student Agency nebo Čarovné marmelády. Hrozně vás omezí v rozletu a v budoucím rozšíření nabídky. Navíc na ně jen těžko získáte slovní ochrannou známku, protože váš název není nijak rozlišující, jen říkáte, co děláte. Takže přijde konkurence a klidně bude na vašem názvu parazitovat. Raději volte více fantazijní názvy.

Pokračování najdete v listopadovém čísle e-magu Starting Up

 

O autorovi

 MatezMatez Jindra, Lovebrand

Matez spoluzaložil konzultantskou firmu Lovebrand, která pomáhá malým a středním firmám stavět značku s důrazem na spokojené zákazníky. Mimoto podniká v e-commerce, vyrábí a prodává trička Bastard.cz a dupačky Skippy. Přednášel na Univerzitě Karlově, kde i vystudoval Studia nových médií, o Marketingu v sociálních médiích.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.