Zkušenosti, které se vám na veletrhu v Číně budou hodit

V Číně se konají tisíce veletrhů každý rok. Některé jsou malé, zaměřené na určité odvětví průmyslu nebo na regionální specifika, jiné jsou megalomanské, zahrnující více sektorů ekonomiky, trvající i několik týdnů a konající se v centrech jako je Kanton, Shanghai a Hong-kong.

Zkušenosti z veletrhu v Číně

Předtím, než použijete svoji kreditní kartu k platbě za letenky a ubytování na veletrhu v Číně, ujistěte se, že kladně odpovíte na následující otázky:

  • Je veletrh v Číně silně zacílený na vaše podnikání?
  • Máte hodně společného s ostatními návštěvníky veletrhu?
  • Opravdu se potřebujete osobně setkat s těmi, kdo bude na veletrhu?

Pokud vaše odpovědi nejsou jednoznačné „Ano“, pravděpodobně uvažujete o špatném veletrhu. Není potřeba zoufat. Je téměř jisté, že v Číně najdete alespoň dva nebo tři veletrhy, u kterých budou vaše odpovědi kladné. Jedním z nich bude určitě veletrh v Kantonu.

Jak získat informace o veletrhu, který chcete navštívit

Pokud budete hledat informace o konkrétním veletrhu, bude nejlepší poslat dotaz přímo organizátorům. Pokud se náhodou nezajímáte o menší, vysoce specializovaný veletrh, vždy najdete bezproblémovou podporu v anglickém jazyce, kde vám ochotně poradí.

Ptejte se, kdo tam vystavuje a chtějte konkrétní a přesné informace o tom, jaké skupiny z dodavatelsko-odběratelského řetězce se veletrhu účastní. Pokud se veletrh pořádá již tradičně, najdete i celou řadu veřejně dostupných informací v obchodních časopisech a na specializovaných internetových stránkách.

Jak co nejvíce vytěžit z návštěvy čínského veletrhu

Pokud jste na nějakém veletrhu v Číně už byli, dokážete si asi představit, jak velký může být. Pokud jste se veletrhu v Číně ještě neúčastnili, připravte se na to, že budete ohromeni. Najdete tam stovky vystavovatelů rozprostřených v obrovských halách a často v několika poschodích. A co víc, všichni budou dělat maximum pro to, aby upoutali vaši pozornost.

Vašim úkolem je najít jednoho nebo několik málo těch, kteří splňují přesně to, co potřebujete. Proto byste měli mít jasno, co tam budete dělat ještě dříve, než se na veletrh vypravíte.

Hlavním účelem veletrhu je umožnit návštěvníkům kontakt s vystavovateli a objevovat nové možnosti. Pokud se u vás toto poslání naplňuje, brzy budete mít v hlavě zmatek a budete velmi vzdáleni svému původnímu akčnímu plánu. Nicméně až projdete všechny vystavovatele, jejichž návštěvu stánku jste si již doma naplánovali, bude užitečné začít obcházet i vystavovatele náhodně vybrané. I tento způsob kontaktu vás v mnohém překvapí.

Pravděpodobně navštívíte 30 a více vystavovatelů, kteří vás více či méně zaujmou. Prostředí na veletrhu je velmi hlučné, je zde plno rušivých prvků. Je velmi těžké zapamatovat si, kdo je kdo a jaký dojem na vás udělal. Pamatujte tedy na to, že návštěva veletrhu je především akcí, která má za úkol shromažďovat informace a podle toho přizpůsobte své konání.

Minimálně se vyzbrojte blokem A4, kde pevně drží listy a sešívačkou. Po jednání najděte klidný koutek a do svého bloku vložte vizitky a letáky, sešijte je k bloku a napište si tam poznámky včetně detailů z jednání. Při zpracovávání poznámek při návratu domů budou užitečné i poznámky typu „velký nos“, nebo „plešatá hlava“. Nečekejte s poznámkami o prvních dojmech až na polední přestávku nebo na večer. První dojmy jsou velmi důležité.

Užitečné bude rovněž zavádět rozhovory s ostatními návštěvníky stánku vystavovatele. Poslouchejte jejich dotazy. Mohou to být zkušení lidé, někdy dokonce stávající zákazníci vystavovatele. Mohou vám poskytnout informace, které vám vystavovatel sdělit nechce, případně jiné zajímavé postřehy.

Jak mít realistická očekávání

To, co vidíte na veletrhu, se vám může zdát normální. Ale je potřeba si uvědomit, že veletrh je především marketing – lesk, pozlátko, půvab, humbuk, potlesk a provize. Obrovské sumy peněz se utrácejí na přípravu této velkolepé show. Přípravy zaberou mnoho měsíců.  A to, co tam lidé říkají, může být velmi vzdálené tomu, co opravdu udělají nebo mohou udělat.

Na veletrhu v Číně můžete s výhodou domlouvat kontrakty na hotové zboží, zejména pokud přijedete připraveni. Můžete získat speciální výhody, jako jsou veletržní slevy, anebo třeba výhodné termíny díky osobnímu jednání s dobře naladěným obchodníkem.

Na druhé straně, pokud chcete v Číně vyrábět nebo nakupovat složitější výrobky na zakázku, je jednání na veletrhu pouze prvním krokem na cestě ke konečnému cíli, místem, kde objevíte své možnosti a naleznete potenciál do budoucnosti.

 

Tento článek pro vás připravil: Ing. Jiří Kučera z Centra pro hospodářskou spolupráci s Čínou

Centrum pro hospodářskou spolupráci s Čínou se zaměřuje na využití potenciálu Číny pro české podniky. Mezi naše hlavní aktivity tak patří vyhledávání a prověřování čínských obchodních partnerů, kontroly zboží přímo v Číně, přeprava z Číny, uvádění výrobků ze třetích zemí na trh EU, odbyt v Číně a další služby spojené s obchodnováním v Číně.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.