Zeptali jsme se odborníka, jak se dostat na veletrh do Číny

Během uplynulých několika let se výstavnictví v Číně rozvinulo do obrovských rozměrů. Jen stěží byste hledali někoho, kdo ještě neslyšel o největším a nejznámějším veletrhu v Cantonu. Vedle toho nejfrekventovanějšího existuje celé zemi nespočet dalších veletrhů, výstav a přehlídek. Proto pokud hledáte čínského dodavatele zboží nebo výrobce pro kooperaci, je nejjednodušším řešením navštívit některý z četných veletrhů, které se v Číně konají.

Jak získat maximum z účasti na veletrhu v Číně

Jiří Kučera 

O tom, jak pro vaši firmu získat z účasti na veletrhu v Číně co nejvíce, jsme mluvili s ředitelem Centra pro hospodářskou spolupráci s Čínou, Ing. Jiřím Kučerou.

1 Jak si vybrat ten správný veletrh v Číně?

Při výběru veletrhu v Číně můžeme vzít v potaz mnoho faktorů. Nejvýznamnějším faktorem ale asi bude zvažování toho, co vám veletrh přinese. Je proto potřeba si říci, co moje firma potřebuje, jaké problémy řeší a zda tyto problémy může návštěva veletrhu vyřešit. Buďte však realističtí, nemějte přílišná očekávání. Je potřeba si uvědomit, že veletrhy jsou pouze příležitost k navazování kontaktů, obchody zpravidla přijdou až později.

Veletrhy v Číně mají různou velikost a různou kvalitu, která se pohybuje od úrovně našich „hobby burz“ až po špičkové veletrhy. Je dobré projít internet. Informace o veletrzích najdete na stránkách různých oborových asociací a na stránkách, které se specializují na veletrhy, jako je například www.ChinaExhibition.com. Informace jsou zde velmi přehledně rozděleny podle vašich potenciálních potřeb. Pokud vás tam něco zaujme, můžete se prokliknout přímo na stránky daného veletrhu.

Najdete tam zpravidla informace o plánovaném termínu veletrhu, ale zejména zprávy z minulých ročníků veletrhu, jako například velikost výstavní plochy, počet návštěvníků, vystavovatelů a nejrůznější analýzy od věkového složení návštěvníků, teritoriální strukturu až po průzkumy v jejich názorech na veletrh. Bohatá fotodokumentace a často i krátká videa jsou samozřejmostí.

2 Jak se na veletrh v Číně připravit?

Než se vydáte do Číny na veletrh, doporučuji nejdříve udělat tzv. domácí úkoly, tj. vyhledat potenciálně zajímavé dodavatele na internetu již před odjezdem. Napište jim, jestli se zúčastní veletrhu a jestli budou vystavovat. Pokud ano, domluvte si vzájemnou schůzku během veletrhu.

Pokud je to možné, domluvte si, že navštívíte vybraný podnik. Vyhnete se tak pozdějším výmluvám, že to nejde. Můžete se tak ujistit, že potenciální partner má potřebnou infrastrukturu pro výrobu a potřebné know-how. Návštěvu veletrhu vnímejte spíše jako sběr informací o trhu a o partnerech, než příležitost podepsat kontrakt. Využijte rovněž setkání s potenciálními partnery, při kterém s nimi můžete pohovořit o jejich finančním zdraví, prodejích, obratu, kvalitě, apod.

Samozřejmostí by měla být i příprava vizitek a propagačních materiálů, a to alespoň v angličtině, v lepším případě přímo v čínštině.

3 Jak si na veletrhu v Číně počínat?

V každém případě doporučuji, abyste se zbavili pro nás středoevropany typického ostychu a „nestáli v koutě“. Cílem veletrhu je vytvořit místo setkávání, proto by vám nemělo připadat hloupé zahájit konverzaci s kýmkoliv a kdekoliv na veletrhu. Současně je však na místě upozornit, že ne každý stánek a každá osoba je hodna vašeho drahocenného času na veletrhu. Buďte trpěliví a vybírejte si své příležitosti.

 

Pokud budete v Číně jednat s potenciálními partnery, buďte velmi obezřetní, abyste jim v zájmu usnadnění jednání neukázali obrázky, výkresy nebo další informace, kterými prozradíte vaše obchodní tajemství. Často k tomu dochází zcela nevědomě. Číňané umí být velmi přátelští, snadno vytvoří pocit důvěrného partnerství a Evropané často ztratí potřebnou obezřetnost při jednání. Čínským partnerům stačí málo, aby se z nich do budoucna stali vaši silní konkurenti a to nejen v Číně, ale i v Evropě.

Pokud hovoříme o chování na veletrhu v Číně, určitě bych upozornil na problematiku jazykové bariery. V posledních letech se schopnost komunikovat v angličtině v Číně velmi zlepšila. Úroveň je však velmi rozdílná. Mějte na paměti, že hodně skvělých výrobců v Číně nemá pracovníky s dobrou znalostí angličtiny, ale má know-how jak vyrábět to, co potřebujete. Podle úrovně angličtiny proto neposuzujte svého čínského partnera.

Při jednání o cenách dejte pozor na snahu vašeho partnera zvýšit cenu dopravy nebo servisu, kterými si bude chtít kompenzovat nízkou cenu zboží, kterou vám nabídnul.

Mersinis

Centrum pro hospodářskou spolupráci s Čínou se zaměřuje na využití potenciálu Číny pro české podniky. Mezi naše hlavní aktivity tak patří vyhledávání a prověřování čínských obchodních partnerů, kontroly zboží přímo v Číně, přeprava z Číny, uvádění výrobků ze třetích zemí na trh EU, odbyt v Číně a další služby spojené.

china-business.cz

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.