
Videa s e-booky
5 videí ukáže, jak při podnikání nechybovat. Přestaňte dělat chyby, kvůli kterým proděláváte!
Obchodní vyjednávání je komplikovaný proces, kdy není nikdy zcela jasné, který z účastníků jednání drží ve svých rukou trumfy. Po přečtení následujícího článku bude vyjednávací výhoda vždy na vaší straně.
Buďte si vědomi svých vlastních předností a slabin (prezentačních, odborných, komunikačních apod.).
Stěžejním bodem každého obchodního jednání musí být na prvním místě zjištění potřeb obchodního partnera. Toho lze dosáhnout:
Cílem je nenásilně přinutit partnera říci jeho názor (Např.: Co si o tom myslíte?, Proč si to myslíte?, Jaké byste to potřeboval?, Na co to potřebujete? apod.)
Vaše předpoklady nemusí být správné.
Nenabízejte parametry vašich výrobků, ale užitek, který z jejich užívání pro obchodního partnera plyne.
Neříci nic může být při obchodním vyjednávání stejně účinné jako mluvit – za předpokladu, že mlčíte správným způsobem a ve správný okamžik. Většina lidí po chvíli mlčení upadne do rozpaků.
Při složitém vyjednávání člověk snadno ztratí niť, proto se nebojte čas od času shrnout dosavadní výsledky. Použijete-li výrazy typu „dejme tomu“ nebo „jestliže“, dáte rozhovoru určitý řád a budete moci zkoumat možnosti, aniž byste se k něčemu zavázali.
Pečlivě sledujte průběh složitých vyjednávání. I když při některých formálních jednáních není vhodné psát si poznámky, musíte být dokonale v obraze. Nikdy nesmíte tápat . Budete-li si psát poznámky, nestane se vám, že si na něco nedokážete vzpomenout. Psaní poznámek a průběžné nahlížení do záznamů vám dá ještě jednu výhodu: získáváte tak čas na přemýšlení.
Při vytváření obchodní dohody pomáhají tyto věty: „To bude fungovat dobře,“ „To je dobrý návrh, uděláme to takhle.“
Při obchodním vyjednávání je stěžejní schopnost udržet si pohled, jak situaci, o které se jedná, vnímá protistrana – obchodní partner.
Nezapomínejte, že vyjednávání je v podstatě soupeřivý proces. Obě strany pro sebe chtějí to nejlepší a jedinou známkou blížící se slepé uličky je chování druhé strany. Dávejte si pozor zejména na nebezpečné věty, které často ve skutečnosti znamenají něco jiného, než co říkají.
Např.:
„To je pro nás oba mnohem spravedlivější.“ ( ve skutečnosti: „Hlavně pro mě.“)
„Vypadá to, že jsme téměř dohodnutí.“ ( ve skutečnosti: “Chci ještě něco.“)
Nezapomínejte na výhody mlčení. Využijte takto získaný čas k promýšlení dalších kroků vyjednávání. Stejným způsobem využívejte i psaní poznámek. Využívejte i jiné zdržovací taktiky – počítejte si něco na kalkulačce, vyřiďte si telefonický hovor - ale nedopusťte, aby vaše ústa byla rychlejší než váš mozek. Člověk byl obdařen dvěma ušima a jedněmi ústy, a v tomto poměru by je měl také používat.
Je-li to možné, zařiďte to tak, aby se obchodní jednání uskutečnilo na vašem území. Budete mít pocit, že máte věci pod kontrolou, budete mít nablízku podporu i všechny zdroje informací.
Čím méně lidí se účastní obchodního jednání, tím lépe. K dosažení dohody postačí kratší doba. Postarejte se především o to, aby druhá strana neměla početní převahu.
Dobré a dlouhodobé obchodní vztahy jsou založeny na oboustranně splněných slibech.
Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.
Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.
Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.
Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.
Jsme vám všude nablízku.
Diskuze k článku
Přidat komentář