Svět podnikání a ženy – specifika podnikání žen

Jste-li ženou, která by se ráda začala věnovat podnikání, mohly by pro vás být zajímavé informace o tom, jak si ženy ve světě podnikání stojí či jaká jsou specifika ženského podnikání. Pokud tomu tak je, přečtěte si následující článek.

Ženy v podnikání

Co říkají o ženském podnikání statistiky

Ženy a živostenská oprávnění

Živnostenské úřady evidují k letošnímu březnu (2011) téměř dva a čtvrt milionu vydaných živnostenských oprávnění.  Téměř třetina z nich je v rukou žen - to není pro ženy špatné skóre. Ve skutečnosti je ale žen, které vedou vlastní prosperující podnikání, mnohem méně. A ačkoli si v úspěšnosti se svými mužskými konkurenty v ničem nezadají, jejich přístup k podnikání bývá jiný. A jiné jsou často i důvody, jež je k podnikání přivedly.

Vyvozovat z počtu vydaných živnostenských oprávnění jasné závěry o množství podnikatelů a podnikatelek v Česku by bylo hodně zavádějící. Ne každý, kdo má živnostenský list, je podnikatel v pravém smyslu. V celkovém počtu podnikatelů s živnostenským oprávněním jsou zahrnuti i ti, co pracují tzv. na švarcsystém – nelegálním způsobu "zaměstnávávní, kdy jejich živnostenské oprávnění je jen klička pro zaměstnavatele, jak ušetřit na odvodech za zaměstnance. Jiní pak mají stálé zaměstnání a své podnikání mají jen jako drobný přivýdělek. 

Ženy jako majitelky velkých firem

Jiná data ze statistik ukazují, že převaha mužů nad ženami je ve světě podnikání mnohem vyšší, a to převážně ve sférách, kde nejde o nějaké drobné živnosti, ale o podnikatelské aktivity, kde se obrat začíná počítat na miliony.

Lecos lze usuzovat např. z evidence plátců DPH. Plátcem DPH se totiž povinně podle zákona o dani z přidané hodnoty stává – mimo jiné – ten podnikatel, jehož obrat za dvanáct kalendářních měsíců po sobě jdoucích dosáhl výše nejméně 1 milion korun. Podnikatelek registrovaných k platbě DPH je v porovnání s jejich mužskými prostějšky téměř pětkrát méně.

Zajímavý je také pohled do firemní sféry. Z celkového počtu 360 tisíc obchodních společností, které jsou v Česku registrovány, mají ženy alespoň nějaký majetkový podíl téměř ve třetině z nich. Ale firem, kde žena je tou osobou, jež firmu vybudovala a plně ji ovládá, je jen zlomek. Loni se organizátorům soutěže Ocenění Českých Podnikatelek (OCP), podařilo najít devět tisíc takových – to jsou pouhá dvě procenta z celkového počtu obchodních společností. Je pravda, že kritéria pro nominaci do soutěže úzký vzorek ještě více zúžila – firma musí být stoprocentně vlastněná ženou, Češkou, která má za sebou alespoň čtyři roky podnikání a ve své firmě zaměstnává více než deset lidí. Rozhodně to ale ukazuje, že s ochotou žen vrhat se do nejistého světa podnikání, je to v porovnání s muži horší.

Ženy to mají s podnikáním jinak než muži

Z průzkumů vyplývá, že stejně jako se liší zastoupení žen a mužů ve světě podnikání, liší se i důvody, které ženy k podnikání vedou. Podle zatím asi nejrozsáhlejší studie věnované podnikání žen nazvané "Životní strategie podnikatelek a podnikatelů na přelomu tisíciletí", kterou zpracoval Sociologický ústav Akademie věd České republiky, muži většinou vidí v budování vlastního podnikání hlavně novou příležitost, jak naplnit své ambice - využít nové příležitosti na trhu, chopit se šance a uspět v tvrdé konkurenci. 

Motivace žen k podnikání

Ženy oproti tomu mnohem méně často řeší podnikáním naplňování vlastních ambicí. Mnohdy v něm vidí spíš východisko ze složité životní situace – některé ženy řeší vstupem do podnikání stav existenční nouze způsobený ztrátou zaměstnání, jedním z nejčastějích motivů ke vstupu žen do podnikání je možnost lépe sladit péči o rodinu s nutností vydělat na její obživu.

Častým modelem ženy-podnikatelky je také tzv. „pravá ruka manžela“. V takovém modelu impulz ke vstupu do podnikání vychází od muže, který svou ženu přemluví ke společnému podnikání. Muž je pak také pomyslnou hlavou rodinného podniku, která jej strategicky vede, žena má na starosti obvykle oblast administrativní a organizační podpory.

Podnikatelky, které boří mýty

Když už se ale ženy do podnikání pustí, mívají úspěch. A nejen v ryze ženských oborech, jako je kosmetika, móda, služby související s hlídáním dětí apod. Tady samozřejmě najdeme většinu podnikajících žen.

Některým se ale daří úspěšně podnikat i v oborech, které jsou považovány spíše za doménu mužů. Ukazují to i výsledky soutěže Ocenění Českých Podnikatelek. V roce 2010 se mezi vítěznými podnikatelkami objevily např. Hana Eckertová, jíž patří společnost CLARKSON CZ, která se zabývá dovozem obráběcích nástrojů, Iveta Kotenová, jejíž společnost DAMA spol. s.r.o., Praha zajišťuje hutní a spojovací materiály, či Jaroslava Rosová, jejíž firma Sabbia zajišťuje rekonstrukce stavebních objektů a zateplování budov.

 

Jak ukazují předchozí řádky, svět podnikání je tedy otevřený i ženám, a ty v něm dokáží být velmi úspěšné. Přesto však nezřídka kdy ženy bojují s předsudky a do podnikání se nepouštějí anebo se věnují spíše ženským oborům podnikání.

Diskuze k článku

Přidat komentář
managerka55 Podle statistických údajů podniká žen čím dál více, užitečné rady jsou i v článku http://www.freelance-market.cz/d/nepredpovidejte-budoucnost-vytvorte-si-ji-samy.
19.9.2016 22:48 | Odpovědět

Praktické návody se vším všudy

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.