Nová krev českého podnikání, díl 4. - Kosmetika Caltha

Čím dále více lidí utíká od stereotypu všedních dnů ke svým koníčkům, kde se kreativně vyřádí. Někteří z nich ve skrytu duše touží po tom, že jednoho dne opustí své zaměstnání a budou se věnovat jen tomu, co je baví a naplňuje. Ne každý má ale kuráž se do toho pustit. Paní Michaela je jedna z těch, co to zkusili, a dnes se svému koníčku věnuje naplno, výroba mýdel a přírodní kosmetiky pod značkou Caltha ji totiž živí.

Jak dlouho jste o podnikání přemýšlela, než jste se do toho pustila? Čeho všeho se Vaše myšlenky týkaly?

Z dnešního pohledu to byla rychlá akce. Samotné rozhodnutí trvalo několik týdnů. Spíš než bych racionálně věděla, že se jedná o správný krok, tak jsem vnitřně cítila a byla přesvědčená, že se není čeho bát. Pak už to trvalo asi jen půl roku, během něhož jsem ukončila své veškeré závazky a vrhla se do víru podnikání. Ale přiznám se, že jsem toho půl roku sebe samotnou stále ujišťovala, že mé rozhodnutí jít podnikat je správné a že to zvládnu. Ale byl to velmi příjemný půlrok, byla jsem plná energie a chuti všechno změnit. Moc jsem se těšila, až budu moct věnovat svůj veškerý čas novým začátkům.

Co pro Vás podnikání znamená?

Být šťastná. Podnikání je obrovská dřina a rozhodně to není práce, která začíná v 7 a končí v 16 hodin a víkendy jsou volné. Veškerý čas, který mohu, věnuji Calthě. Dříve, dokud jsem ještě neměla dcerku, tak jsem tomu věnovala 18 hodin každý den. Ale ten obrovský rozdíl oproti zaměstnání byl v tom, že kdybychom mohla, věnovala bych tomu 24 hodin. Podnikání pro mě znamená možnost být zodpovědná za svoji práci, plnit si své sny a připadat si užitečná. Podnikání pro mě není práce, je to pro mě radost ze života, ve kterém se setkávám s podobně smýšlejícími lidmi.

Měla jste z podnikání obavy, nebo to pro Vás byla jasná volba?

Sice jsem občas přemýšlela, jaké to bude, až si budu muset na chleba vydělat sama, ale většinou jsem se nechala unášet představami o samotné realizaci. A to mě naplňovalo obrovskou energií a zároveň klidem. Věděla jsem, že to zvládnu a byla to pro mě jasná volba. A to mě drží dodnes. Ano, plánuji, dělám rozpočty a připravuji investice, prostě přemýšlím o Calthě jako o byznysu, ale primárně je pro mě Caltha srdeční záležitost.

Podpořilo Vás vaše okolí nebo vás od podnikání odrazovali?

Největší podporu jsem měla a stále mám od mého manžela. Ten mě podporoval od samotného začátku. A kdykoli se vyskytlo těžší období, byl to právě on, kdo mi dodával energii a jakýsi profesní nadhled a klid. Ze širšího okolí jsem spíše slýchávala obavy s tím, že výrobou mýdla se nedá uživit a že mám dobře našlápnutou kariéru, takže je nezodpovědné vše opustit a začít podnikat v tak nelukrativní oblasti. Já jsem to ale cítila jinak. Prostě jsem musela odejít a začít vyrábět přírodní kosmetiku. To nadšení mě neopouští do teď. A právě to si myslím, že je pro podnikání důležité, mít vnitřní motor a zapálení.

Napsala jste si na začátku podnikatelský plán anebo jste do podnikání skočila po hlavě? Pokud ano, v čem se plán lišil od reality?

Šla jsem do toho po hlavě, jsem dost intuitivní člověk a naopak plány a pravidla mě dost svazují. Dnes se již plánování nevyhnu, ale spíš cítím, co je potřeba udělat, než že by to vycházelo z přesně definovaných tabulek.

Co byl zlomový okamžik pro Vaše podnikání?

Užitečnost. Necítila jsem se užitečná a prospěšná, neviděla jsem za sebou hmatatelné výsledky, které by lidem dělaly radost a které by jim třeba i pomáhaly.

Když jsem začala vyrábět mýdla ještě jako koníček po večerech a rozdávat je svým blízkým, cítila jsem naplnění. A když ti stejní lidé přicházeli s objednávkou dalších mýdel s tím, že jim vyhovují, že jim zmizely některé zdravotní problémy, dostávalo se mi vnitřního pocitu užitečnosti. To, co dělám, je k něčemu – lidem to dělá radost a pomáhá jim to. Tento pocit je vnitřním motorem.

Téměř každý začínající podnikatel řeší finance. Jak jste na tom za začátku byla Vy? A jak je řešíte dnes?

Výrobě kosmetiky a budování jakéhosi materiálního zázemí jsem se věnovala ještě v době svého zaměstnání. Pomalu jsem nakupovala z ušetřených peněz a financovala tenkrát svůj koníček z platu. Dnes investuji všechny vydělané peníze zpět do firmy.

Sháněla jste kapitál u banky nebo jste požádala o pomoc někoho z rodiny či přátel?

Nerada si půjčuji. Podnikání jsem pojala jako byznys, který buduji pomalu krůček po krůčku. Postupně rozšiřuji jak nabídku výrobků, tak i síť obchodních partnerů. Právě s ohledem na malé finanční vstupy jsem zvolila tuto strategii. Na druhou stranu si díky ní mohu dovolit budovat osobnější vztahy se spolupracujícími partnery a také se více věnovat svým zákazníkům. S mnohými z nich jsem v kontaktu, obrací se na mě se svými zdravotními problémy a konzultujeme individuální přístup. Díky těmto vztahům získávám i přímo inspiraci pro další rozvoj Calthy, lidí mě žádají o výrobky se specifickou funkcí. Já pak několik týdnů, spíše měsíců vyvíjím nové produkty, které mi pomáhají otestovat. Mým cílem není vybudovat velkou firmu s vysokými obraty a desítky zaměstnanců, Caltha by tak ztratila to kouzlo osobního přístupu.

Bez čeho se v podnikání podle Vás nikdo neobejde a bez čeho se neobejdete Vy?

Nadšení a odhodlanost. Nevím, jestli se bez toho nikdo neobejde, ale pro mě je to asi to nejdůležitější.

Co byste poradila těm, kteří ještě neudělali první krok a podnikání stále zvažují?

Každé rozhodnutí je těžké a samotné chvíle jemu věnované jsou horší, než to, co přijde potom. Rozhodnutí je taková velká zeď, přes kterou tu svobodu a spoustu možností nevidíme. Všichni, co přemýšlí o změně pocítí obrovský pocit uklidnění až ji udělají.

Úvěr pro startup? Bez obav, pokud víte, jak na to

Prvním, co byste si měli v totmo případě zařídit, je promyšlený podnikatelský plán. V něm si spočítáte náklady a předpokládané zisky. Měli byste v něm počítat i se špatnou variantou, kdy tržby nebudou ideální. Plán pro horší vývoj vašeho podnikání by měl vycházet tak, že i když se vám nebude dařit, zaplatí vám podnikání alespoň vynaložené náklady, abyste se nedostali do potíží. Pokud budete mít takový plán propočítaný, nemusíte se ničeho bát, protože víte, že i v případě horšího scénaře zvládnete splatit své závazky.

Navíc, Česká spořitelna nabízí nový produkt Firemní úvěr Start-up, který je ušitý přímo na míru startupistům. A kromě toho s Vámi jejich poradci rádi zkonzultují podnikatelský plán, nebo pomůžou připravit Lean Canvas.

Nemusíte mít za sebou žádné podnikatelské výsledky a nepotřebujete ani hromadu daňových přiznání. Česká spořitelna chce podporovat tzv. novou krev v českém podnikatelském prostředí a proto její odborníci vymysleli úvěr, který jim pomůže v nesnadných začátcích.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

Praktické návody se vším všudy

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.