Nová krev českého podnikání,díl 1. - La Klara

V novém seriálu, který vznikl za podpory České spořitelny, se zaměříme na 10 zajímavých startupů, jenž už si vydobyly své místo na trhu. V prvním díle bychom Vám rádi představili La Klaru. Název sice zní francouzsky, a přesto pochází z Čech. Do Francie ale stejně nemá daleko – díky francouzskému šarmu její zakladatelky. O kom je řeč? O Kláře Kančiové z Ostrova, která vdechla život módní značce La Klara. Nechte se inspirovat.

Klára navrhuje a šije oblečení, které jí v obchodech chybí. Základním rysem jejích návrhů jsou jednoduché, ale efektní střihy a kvalitní materiál. Nezapomíná přitom na přírodu, protože své výrobky balí do 100% recyklovatelných obalů. Hlavní složkou všech návrhů a modelů je ale láska, kterou celý tým La Klara do své práce vkládá.

První modely prodala v roce 2013 a od té doby ušla kus cesty. Na Facebooku má přes 14 tisíc fanynek, které se o nové kousky vyložené perou. Dnes má Klára 26 let, vlastní šicí dílnu, e-shop a dodává do několika butiků. 

Jak se z tehdy 23leté studentky stala úspěšná módní návrhářka a podnikatelka v jednom? To se dozvíte v rozhovoru s Klárou Kančiovou.

Jak dlouho jste o podnikání přemýšlela, než jste se do toho pustila? Co všechno se Vám při tom honilo hlavou?

Upřímně, o podnikání, jako takovém, jsem moc nepřemýšlela, když jsem vystavila první svůj výrobek na prodejní portál fler.cz. V tu chvílí šlo spíše o koníček, který mi vyplňoval volný čas, kterého jsem při studiu měla relativně dostatek. Až mnohem později jsem si začala uvědomovat, že objednávek přibývá a že mám před sebou možná něco, co by mě mohlo nejen bavit, ale i živit. A tak jsem si založila živnostenský list. Velkou výhodou u mě bylo, že jsem nemusela udělat to zásadní rozhodnutí typu opustit stávající práci a vrhnout se do podnikání naplno a podstoupit tak relativně velké riziko. Podnikat jsem začala ve čtvrtém ročníku na vysoké škole na vedlejší činnost. A opravdu jsem to brala tak, že je to pro mě jistá forma výdělku, která mi nahradí dosavadní brigády, na které jsem chodila.

Když bych se měla rozhodnout dnes, zda jít nebo nejít podnikat, určitě bych o tom hodně přemýšlela. Udělala bych si analýzy a zmapovala si situaci na trhu. Je pravdou, že když jsem začala podnikat, tyhle otázky jsem vůbec neřešila. Což bylo možná dobře, protože bych se možná do toho vůbec nepustila a zalekla bych se hned v začátku všech překážek, které by na mě čekaly. A upřímně obdivuji všechny ty, kteří v sobě našli tu sílu odejít z práce, kde měli určitě jistoty a pustili se do podnikání. Na to musíte být opravdu silný člověk.

Co pro vás podnikání znamená?

Podnikání pro mě znamená spoustu věci. První řadě je to určitě svoboda. Nestojí nade mnou žádný šéf, který by mi zadával, co a kdy mám dělat. Sama si organizuji denní rozvrh a uzpůsobuji si ho podle potřeby. Když je například v létě krásně, můžu si odpoledne vyjet na kole a práci dodělat později večer. Dále možnost rozhodování. Sama se rozhoduji, na co se zaměříme v nové kolekci, z jakých materiálů se bude šít a co za detaily na nových věcech ušijeme. Nejsou tu žádné limity. Jen ty, které si sama nastavím.

Stejně tak je pro mě podnikání i možnost seberealizace. Je spousta věcí, ve kterých bych se ráda zdokonalila. Je stále kam se posouvat. A tak člověk zůstává stále „v pohybu“, má chuť se učit a zkoušet nové věci.

A v neposlední řadě je pro mě podnikání i možnost dát nápadům, které nosím v hlavě, reálnou podobu a následně jimi udělat radost svým zákaznicím. To je opravdu skvělé.

LaKlara1Měla jste z podnikání obavy, nebo to pro vás byla jasná volba?

Ze začátku jsem si to neuvědomovala. Neměla to být práce na plný úvazek, která mě měla živit. Neměla jsem žádný podnikatelský plán. Nevědomě jsem do toho skočila po hlavě. Když bych ovšem dnes začínala, určitě bych si ho udělala, alespoň v nějaké základní verzi.

Postupem času ale obavy přišly. Tím si podle mě projde každý. A je to normální. Obavy přicházejí i teď. Když jsem v červenci spouštěla šicí dílnu, měla jsem spoustu obav. Vše ale dobře dopadlo a dílna dnes funguje naprosto bez problémů.

Podpořilo vás vaše okolí nebo vás od podnikání odrazovali?

Řekla bych, že jsem ve svém okolí měla dvě skupiny lidí. První skupinou byli ti, kteří mě povzbuzovali a opravdu mi dávali tu tolik potřebnou energii. Později se mezi ně zařadili i některé mé zákaznice. Druhou skupinou byli naopak lidé, kteří mě vyloženě neodrazovali, ale spíše moc nechápali, proč dělám, to co dělám a zda mi to za to stojí.

Co byl zlomový okamžik pro vaše podnikání?

V mém podnikání vidím tři zlomové okamžiky. První, už relativně starý z roku 2012, bylo založení facebookové stránky. To byl skvělý krok. Následně jsem se začala zajímat o placenou reklamu, což ve výsledku přineslo skvělou fanouškovskou základnu, na které se již dalo stavět.

Druhý zlom přišel v okamžiku, kdy jsem se rozhodla, že se značkou La Klara budu osobně jezdit na markety s autorskou tvorbou. Přece jen u oblečení se spousta lidí bojí nákupu přes internet a potřebuje si věc vyzkoušet. Objíždění těchto akcí velmi pomohlo dostat značku do podvědomí a přineslo spoustu stálých zákaznic.

A třetí zlom přišel letos v červenci, kdy jsem si zrealizovala svůj sen a zřídila si vlastní šicí ateliér s prvními zaměstnanci.

Téměř každý začínající podnikatel řeší finance. Jak jste na tom za začátku byla vy? A jak je řešíte dnes?

Finance řeší začínající podnikatel, ale i ten ostřílený. Já jsem v začátcích nedisponovala velkou sumou peněz. Takové štěstí jsem neměla. Musela jsem vše rozmýšlet. Když to popíšu z praxe, tak to vypadalo asi takto: Nakoupila jsem pár metrů látky. Rozmyslela, co se ušije. Výrobek se prodal a všechny peníze včetně zisku šly zpátky do nákupu materiálu. A stále dokola. Až se to jednou zlomilo. Nejsem nikde zaúvěrovaná. Zařízení dílny pokryly vlastní zdroje.

Sháněla jste kapitál u banky nebo jste požádala o pomoc někoho z rodiny či přátel?

V počátcích mě opravdu nenapadlo jít do banky a půjčit si peníze. Osobně mám z úvěrů a dalších podobných služeb spíše obavy. Možná i proto jsem zvolila jinou cestu. Jedinou půjčku, kterou jsem si vzala, byla od mých rodičů, a to na auto. Auto jsem potřebovala k práci a měla jsem možnost požádat rodiče o pomoc.

Bez čeho se v podnikání podle vás nikdo neobejde a bez čeho se neobejdete vy?

Osobně bych se v podnikání neobešla v první řadě bez svého týmu. Švadleny Jana, Helena, Radka a Zuzka jsou nenahraditelné. Bez těch by La Klara nebyla. Dále moje pravá ruka Káťa, která mi od spousty věci ulehčila a která se stará o průběh objednávek. Přítel Michal, který mi často promlouvá do duše a říká mi, ať se tolik nestresuji.

Dále je to samozřejmě rodina a nejlepší přátelé, protože je moc dobré se někomu svěřit. Nesmím ale zapomenout i na čtyřnohou psí partačku Sáru, se kterou si čistím hlavu při dlouhých procházkách. A také nalezenou kočku Símu, která mi dělá společnost doma.

Myslím si, že základem pro to, aby podnikání fungovalo, je najít optimální rovnováhu mezi pracovním a osobním životem. A co je také důležité, je mít vedle sebe v osobním životě takového partnera, který bude mít pro vaší práci pochopení, který bude chápat, proč v ní trávíte z počátku tolik času, a bude vám oporou.

Co byste poradila těm, kteří ještě neudělali první krok a podnikání stále zvažují?

Mám moc ráda citáty, tak jeden můj oblíbený použiji, protože řekne vše za mě. „Vědomí, že brzy zemřu, je nejdůležitějším nástrojem, který mi pomáhá činit zásadní životní rozhodnutí. Protože téměř všechno - veškerá vnější očekávání, veškerá pýcha, všechen strach z trapnosti nebo neúspěchu - se tváří v tvář smrti ztratí a zůstává jen to, co je opravdu důležité. Vědomí, že zemřete, je nejlepší způsob, jaký znám, jak nespadnout do pasti přesvědčení, že máte co ztratit. Už teď jste nazí. Není důvod nejít za svým srdcem.“

Klára je ukázkou toho, že pokud člověka něco baví, má smysl do toho jít naplno. Ne každý si ale uvědomí, co ho naplňuje už při studiu a nemůže se proto spolehnout na to, že výdělek investuje do dalších nákladů. Některé projekty vyžadují hned za začátku větší investici, na kterou je i pomoc rodiny krátká. Jak postupovat pak? 

Jednou z možností je bankovní úvěr. Z něj ale mívají “podnikatelé na startovní čáře” obavu ze dvou důvodů. Tím prvním je fakt, že jim banka bez prokazatelné podnikatelské historie úvěr neposkytne. Druhým důvodem bývá obava z toho, že se zavážou k nějakému plnění povinností v době, kdy jejich podnikání ještě není jisté.

Úvěr pro startup? Bez obav, pokud víte, jak na to

Prvním, co byste si měli zařídit, je promyšlený podnikatelský plán. V něm si spočítáte náklady a předpokládané zisky. Měli byste v něm počítat i se špatnou variantou, kdy tržby nebudou ideální. Plán pro horší vývoj vašeho podnikání by měl vycházet tak, že i když se vám nebude dařit, zaplatí vám podnikání alespoň vynaložené náklady, abyste se nedostali do potíží. Pokud budete mít takový plán propočítaný, nemusíte se ničeho bát, protože víte, že i v případě horšího scénaře zvládnete splatit své závazky.

Navíc, Česká spořitelna nabízí nový produkt Firemní úvěr Start-up, který je ušitý přímo na míru startupistům. A kromě toho s Vámi jejich poradci rádi zkonzultují podnikatelský plán, nebo pomůžou připravit Lean Canvas.

Nemusíte mít za sebou žádné podnikatelské výsledky a nepotřebujete ani hromadu daňových přiznání. Česká spořitelna chce podporovat tzv. novou krev v českém podnikatelském prostředí a proto její odborníci vymysleli úvěr, který jim pomůže v nesnadných začátcích.

 

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

Praktické návody se vším všudy

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.