Jak vybrat dobrého partnera pro podnikání

Kdo z nás alespoň někdy v životě neupustil uzdu své fantazii a nesnil o rozjezdu své úspěšné podnikatelské kariéry? Jaké by to asi bylo, kdybych opustil/a svou práci a vrhl/a se na něco svého? Možná jsme ve svých představách byli úspěšnými majiteli luxusního autosalónu, nebo majiteli nádherných wellness lázní či stylové restaurace nebo kavárny. Celému tomu všemu nejspíš šéfujeme a šikovně rozdělujeme jednotlivé úkoly našim zaměstnancům. Za málo času práce vyděláváme hodně peněz. Představy máme různé. Ale zpět do reality…

Většina nápadů, plánů a představ však skončí nikdy nevysloveno. Některé se však přeci dostanou na světlo světa a většinou se tak stane s kamarády u piva či vína v oblíbené restauraci. A právě tady vznikají skvělé podnikatelské nápady a první náznaky vzniku podnikatelského partnerství. Není nad to mít s kým rozvíjet své ideje a plánovat business. Probíhá přirozený brainstorming, nové nápady se doslova hrnou a vzrušení, nadšení a láska k novému projektu roste. A přesně na tomto stejném místě většina podnikatelů začíná dělat onu zásadní chybu. Nabídne svůj nápad a vyzve svého kamaráda, aby „do toho šel s ním“.

I když se pracovat po boku nejlepšího kamaráda po celý zbytek života, jeví jako krásná idea, realita je však úplně jiná. Bohužel, často se později ukáže, že toto propojení nebylo vůbec šťastným řešením. Málokdo zná své přátelé ze všech úhlů pohledů. Jiní jsme ve volném čase, jiní jsme na poli pracovním. Samozřejmě, náš charakter se vstupem na pracoviště od základu nezmění, ale jsou jisté situace (a není jich málo), ve kterých se chováme prostě jinak než s kamarádem u piva. Rovněž je spousta situací, kdy jsme kamarádům schopni ledacos běžně odpouštět a mávnout na tím rukou. „Hlavně, že je s Karlem sranda a má super nápady.“ Můžete to být třeba nedochvilnost, časté změny termínů schůzek, nedostatečná angažovanost při plánování společných aktivit apod. Byli bychom však ochotni odpouštět jim to i na poli pracovním? Jsme si opravdu jisti, že by se to v práci nedělo?

Jak už mnozí možná víte, podnikání není jen o nepřeberném množství skvělých nápadů, které když se dají dohromady, vytvoří dokonalý celek. Ano, na začátku stojí nápad a idea. Poté ale následuje nekonečná plejáda tvrdé práce, vyžadující obrovskou motivaci a tah na branku. Dodržování termínů, trpělivost, vytrvalost, dobrá organizace a dotahování věcí do konce, to je základ, bez kterého se žádný úspěšný projekt nerozjede do vytoužené podoby. Jedině s těmito vlastnostmi se nám podaří naše nápady skutečně zrealizovat a dojít k vysněnému cíli.

Než tedy nabídneme kamarádovi (nebo komukoliv jinému) nabídku partnerství, nebo kývneme na nabídku partnerství my,  promyslete si věci, které je potřeba si ujasnit a na které si dát pozor.

1Stanovte si cíl

Čeho chcete ve svém podnikání dosáhnout? Jak asi by měl vypadat výsledek? O jak velkém projektu je řeč? Kdy by se to mělo uskutečnit? Chci se tomu věnovat od začátku na plný úvazek, nebo to chci rozjíždět pomalu po kouscích?

2Ujasněte si oboustranně vzájemné očekávání

Jaké všechny role bude potřeba v projektu zastat?

Jaké role chci a dokáži zastávat já? Jak bych se v té roli chtěl/a nazvat?

Jakou roli by měl mít můj partner? Jak bych ho chtěl/a nazvat?

Ujasnění rolí zabere nejvíce času a doporučuji jej provést opravdu důkladně. Ideální je přizvat si na pomoc někoho zvenčí, kdo vám bude pokládat vhodné otázky a ukáže „problém“ z jiné perspektivy. Při práci se svými klienty používám koučovací pyramidu, kdy si klient krůček po krůčku vyjasní jednotlivé úrovně, které vedou až na samý vrchol pyramidy (tj. jeho role). Výborné je, když si touto cestou projdou obě strany a poté si společně sednou a zhodnotí, zda jsou jejich představy kompatibilní a zda se shodují a doplňují.

 

Není vhodné a ani výhodné propojení dvou, stejně orientovaných lidí. Je důležité, aby role každého zúčastněného byla něčím výjimečná a jedinečná. Jeden může být v roli vizionáře a obchodníka a druhý např. v roli realizátora, posunovače a dotahovače a třetí např. v roli investora.

3Plácnout si nebo hledat jinde?

Máte-li nyní jasno, že tento konkrétní člověk je ten správný pro váš business, můžete si plácnout a přejít k bodu 4.

Pokud se ale vaše představy neshodují a vaše schopnosti a dovednosti se příliš překrývají (nikoliv vhodně doplňují), jděte od toho. Dobrý přítel jistě pochopí, když mu to otevřeně vysvětlíte.Vždy je lepší vyjasnit si to zrovna, než zničit pevné přátelství kvůli práci. Věřte, že dříve či později by nastal problém.

Kde hledat dál? Výborné na hledání jsou nejrůznější networkingová setkání a podnikatelské kluby, kterých je dnes již bezpočet. Je dobré o svých plánech mluvit a sdílet je s ostatními (samozřejmě jen v přiměřené míře, aby vám nápad někdo nesebral ;-). Mějte oči otevřené a hledejte partnera takového, který vyhovuje vašemu očekávání a jehož očekávání je totožné. Nedělejte kompromisy.

4Rozdělte si role

Jakmile máte vhodného partnera, rozdělte si role. Ujasněte si, kdo bude mít jakou oblast na starosti. Je dobré být co nejvíce konkrétní. Využívejte písemnou formu komunikace – minimálně si dělejte tzv. Follow Up z jednání, kde stručně shrňte, na čem jste se domluvili.

Obě strany budou mít jasno, co je jejich úkol a kdo za co nese zodpovědnost. Předejdete tak případným nedorozuměním a zbytečným konfliktům.

5Uzavřete smlouvu

I když se znáte 20 let, veškeré obchodní, finanční a právní záležitosti ohledně společného podnikání mějte mezi sebou VŽDY smluvně ošetřené. Pořádek dělá přátele. Nejsou ojedinělé případy, kdy  „Jak jde o peníze, člověk nezná přítele.“.

6Buďte transparentní a mluvte spolu

Jako ve všech vztazích, tak i v obchodních vztazích je otevřená a upřímná komunikace na prvním místě. Máte na situaci jiný názor? Nastal problém? To je normální a stává se to všem. Nezavírejte před problémem oči a nesnažte se za každou cenu vyhnout konfliktu. Problém je potřeba co nejdříve řešit. Jedině tak se vyhnete dlouhodobým konfliktům a jasná vzájemná pravidla nastavíte hned od samého začátku.

Pořád máte chuť mávnout nad výběrem partnera rukou a prostě to s „Karlem“ zkusit? Ještě než to uděláte, zeptejte se zkušenějších lidí kolem na jejich zkušenosti. Možná budete překvapeni, co se dozvíte a své rozhodnutí ještě zvážíte.  Držím vám palce ať je vaše volba ta pravá. 

o autorce

sterbovaIvana Štěrbová, kouč a kariérní poradce

Poskytuje individuální koučinkové konzultace a kariérní poradenství.

Témata: podnikání, rozhodnutí, životí změny, vztahy a postoje, redukce stresu, atd.

www.ivanasterbova.cz

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

Praktické návody se vším všudy

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.