Etika v podnikání – má ještě vůbec své místo pod sluncem?

Pokud plánujete začít podnikat, je dobré se připravit na to, že se s etickými otázkami ve svém podniku budete setkávat dennodenně. Co vlastně znamená podnikatelská etika, čím je formována či jak na tom dnes podnikatelé s morálními hodnotami jsou? To se dozvíte v následujícím článku.

Podnikatelská etika

Etika není nahodilou vědou, která by vznikla nedávno. Má kořeny už ve starověké antice a zabývali se jí známí filozofové jako Aristoteles, Epikuros nebo Demokritos. Etika, jako věda o morálce, je velmi široké téma, které prostupuje nejen obyčejný život člověka, ale v rámci mezilidské interakce zasahuje také do profesní (podnikatelské) sféry a prolíná se tak veškerou lidskou činností. Proto se s etickými otázkami setká i každý podnikatel.

V čem tkví podnikatelská etika

V podnikatelské sféře se v souvislosti s etikou mluví o  podnikatelské kultuře, prosazování a dodržování etického chování a rozhodování, které by mělo ústit v sociální, morální a ekologickou odpovědnost.

Etika však není matematika, neexistuje v ní jediný správný výklad a tak mohou být značné rozdíly v chápání etiky, resp. v chápání toho, co je morální a co už ne. V souvislosti s podnikáním lze etiku chápat jako zásady slušného jednání s obchodními partnery, jako vztahy s konkurencí či poctivé chování k zákazníkům.

Jako příklad eticky korektního podnikatele bývá často uváděn Tomáš Baťa. Rodina Tomáše Bati se po dlouhé roky přikláněla k názoru, že dobrý podnikatel vyrábí pro zákazníky a slouží společnosti. Tomáš Baťa tuto teorii obohatil o kvalitní péči o své zaměstnance a jeho firma se svého času stala největší obuvnickou společností ve světě. To všechno jako důsledek Baťova etiského chování k jeho zaměstnancům a jejich kvalitní práce podložené výbornými pracovními podmínkami.

 

Dnešní doba morálce v podnikání nepřeje

Na dobu továrníků, kteří byly váženými osobami s velkými přednostmi, se dnes už jen vzpomíná. Při pohledu do bližší - porevoluční - historie, kdy morální zásady či společenská odpovědnost nebyly nejdůležitějšími atributy pro podnikání, si začínají podnikatelé uvědomovat, že osvojení si etických pravidel v podnikání jim bude přinášet nesporné výhody. Neetické chování, podvádění státu nebo šizení zákazníků se prostě nevyplatí a to ne jen ve smyslu, že by neplatiče daní či podvodníky dostihly „boží mlýny“.

Když například podnikatel neplatí své účty, může se rychle zadlužit a pokud ignoruje opakované výzvy zaplacení pohledávek, penále a další soudní kroky ho mohou přijít na velmi vysoké výdaje, nehledě na ušlé zisky způsobené ztrátou důvěry u zákazníků či obchodních partnerů. V konečném důsledku pro podnikatele může být velmi nepříjemná situace.

Za co může konkurence

Hybnou silou, která může etiku v podnikání utlačovat do pozadí anebo její důležitost naopak vyzdvihovat, je konkurenční boj. Pokud vaše konkurence k získání většího podílu na trhu používá praktiky, které jsou nemorální, táhne tak s sebou všechny ostatní firmy, protože se asi jen stěží dokážete na trhu udržet, aniž byste nesáhli po podobných technikách. Není ani třeba po nich dlouze pátrat, stačí si jen pustit televizi – klamavých reklam se v ní vysílá nespočet.

Firmy často omlouvají své neetické chování (například na již zmíněném poli reklamy) ekonomickou krizí, snahou udržet se na trhu, ovšem je třeba si uvědomit, že skutečně morální firmy se eticky chovají před krizí, v době krize i po ní. Etika v podnikání není něčím, co je dobé jen v době prosperity, když si to může firma dovolit.

Stejně tak jako destruktivní, může být konkurenční boj pro etiku živnou půdou. V posledních letech se stále více začínají prosazovat zásady společenské odpovědnosti firem, která má především ekologické rozměry, ale aplikuje morální hodnoty také do vztahu podnikatel – společnost. Dobrou zprávou je, že už i spotřebitelé začali etiku v podnikání od firem, u kterých nakupují, vyžadovat.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

Praktické návody se vším všudy

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.