Vladimír Svatoš: Váš úspěch závisí na osobní značce

Od mládí hodně sportuji. Hrál jsem basket, závodil na kole a na běžkách, ale nejvíc času jsem strávil na skalách a v horách. Teď už jsem častěji divákem a prožívám florballové zápasy svého syna. Sport je fajn, je tvrdý, ale spravedlivý. Všichni startují na stejné čáře, zápasy začínají pro oba týmy od nuly a na horolezeckých cestách jsou pro všechny stejné stupy a chyty. V životě ani v podnikání to tak ale není. Tady se prostě neměří stejným metrem.

Včera jsem například na stránkách nějakého bulváru zahlédl zprávu, že v připravovaném muzikálu Přízrak Londýna má dostat roli těhotné kurtizány Ivana Gottová. Mně je to úplně jedno, na muzikály nechodím a Gottová je mi lhostejná. Ale ten křik od zpěvaček z muzikálové branže. Cítí se podvedené: „vždyť neumí zpívat, my jsme lepší“. A smutné je, že nejspíš mají pravdu. Ale na to se v šoubyznysu nehraje. Gottová na plakátech přitáhne větší pozornost než jakýkoliv skvěle zpívající „no name“. Může vás to štvát, můžete na to nadávat, ale situaci vám to rozhodně nezlepší. Co vám ale bez pochyby do budoucna pomůže, je vaše vlastní dobrá osobní značka. Což je přesně to, čím se Ivana Gottová liší od řady ostatních. Byť ne vlastním přičiněním, je totiž známou značkou.

Právě osobní značka totiž určuje, jak se k vám lidé chovají, kdy a s čím si na vás vzpomenou, zda vám vyhoví, či nikoliv. A nesporně má i podstatný vliv na to, jak dobrou pracovní pozici získáte nebo jaké zakázky se vám jako podnikatelům podaří získat. Dobrá osobní značka vám dává už na startu před pelotonem náskok. A ta špatná způsobí, že vyrážíte o 3 minuty později.

Co to vlastně je osobní značka?

Nic méně a nic více než obraz, jak jste vnímáni okolím. Zda vás vůbec lidé znají a co si o vás myslí. Jaké kvality vám přisuzují. Jaké průšvihy si s vámi spojují. Je to vaše pověst, kterou si budujete celý život. Nádhernou metaforou to na úvod rozvojového programu pro mladé manažery významné finanční skupiny vyjádřila její personální ředitelka: „Kamkoliv šlápnete, zanecháváte za sebou stopu. A ty stopy vás záhy předejdou a budou ovlivňovat vaši úspěšnost. Dejte si na nich záležet, ať vám spíše pomáhají, než aby vás brzdily.“
Jsou lidé, kteří o své značce nepřemýšlejí. Jdou prostě životem, nějak se chovají, něco říkají, jak je jim příjemné, se oblékají, a zřejmě i za nimi zůstávají nějaké výsledky. Anebo taky ne. Podoba jejich obrazu vzniká spontánně, aniž by se vědomě snažili jej „editovat“. Nejspíš si ani neuvědomují, jaký jejich obraz je a neposuzují ani, zda je pro ně akcelerátorem či brzdou. A už vůbec neuvažují, co by mohli se svoji značkou udělat, aby byli v životě úspěšnější.

Když si ale uvědomíte, jak zásadní význam pro vztahy s ostatními lidmi a tedy pro váš úspěch v životě osobní značka má, možná začnete přemýšlet, jak se s ní dá aktivně pracovat. Pokusím se vás na tuto cestu nasměrovat.
Nejprve si uvědomme, co všechno osobní značku vytváří. Především jsou to vaše činy a jejich výsledky. Ale zdaleka ne jen ty. Pověst ovlivní i to, jak vypadáte (postava, styl oblékání), s kým se stýkáte, co a jakým jazykem říkáte, co se ví o vaší rodině nebo jak trávíte volný čas. A hlavně, co se o vás říká, případně píše.

 

Většina z nás má svoji značku vybudovanou lokálně – mezi přáteli, v komunitě, kde žijeme, ve firmě, v branži. Někteří lidé mají ale značky s globálním dopadem, a to zejména díky médiím. Umělci, sportovci, politici, velcí podnikatelé.

Uvedu další aktuální příklad. V minulém týdnu byl jmenován ministrem dopravy bývalý ředitel české pobočky švédské stavební společnosti SKANSKA, Dan Ťok. Proč napadl Babiše právě on? Dan Ťok je distinguovaný muž v nejlepších letech. Odborná veřejnost jej vnímá jako špičkového vrcholového manažera. V pozici generálního ředitele vedl několik významných společností, vždy úspěšně. V současnosti se pohybuje ve stavebnictví, rozumí dopravnímu stavitelství, jehož problematika tvoří podstatnou část resortu dopravy. Je nestraník a z minulosti není známo jeho spojení s žádnou politickou stranou. Jako reprezentant SKANSKY, která si zakládá na férovém businessu, je znám svoji snahou o zprůhlednění státních zakázek. Dovedete si představit lepší značku pro ministra jmenovaného hnutím, které má v úmyslu „řídit zemi jako firmu“?
Chceme-li aktivně usilovat o kvalitní osobní značku, je dobré si říci, jak obecně dobrá značka vypadá. Jaké podmínky splňuje.
Dobrá značka vás především musí odlišovat od „zbytku světa“, tedy být jedinečná, nezaměnitelná. Lidé by měli vědět, co je vaší konkurenční výhodou, proč „po vás mají sáhnout“. Chcete-li například dosáhnout postupu v korporátní kariéře, měla by vaše značka být příslibem pro nadřízené, že do nové pozice přinesete to, co od jiných čekat nemohou (např. špičkovou odbornost, schopnost vyjít s širokým spektrem lidí, tvrdost a rozhodnost v době krizového řízení). A pokud si představujete úspěch v podnikání, musíte mít jasno, s čím vstupujete na trh a jaká je vaše konkurenční výhoda proti srovnatelným firmám. To něco, čím se odlišíte, nejčastěji vychází z vašich jedinečných schopností nebo originálního nápadu.
Ať je to cokoliv, musí to ale být pro vaši cílovou skupinu přitažlivé. Co ocení lidé u člověka v šoubyznysu, nemusí přinést úspěch v korporátní kariéře nebo v podnikání. Zvažujte tedy přiměřenost projevů výlučnosti s ohledem na vaše cíle a publikum.

Na jedinečnost a přitažlivost osobní značky navazuje třetí požadavek – srozumitelnost. Měli byste být schopni nejrůznějším lidem stručně představit, kdo jste, co děláte a čím můžete být danému člověku prospěšní. Rozhodně není potřeba mít naučený text a jedním dechem ho na lidi vysypat. Ale zamyslet se nad hlavními body sdělení určitě stojí za to. A nezapomeňte, že ne každý je ve vašem oboru zorientovaný stejně jako vy. Přizpůsobte svoji představenku spíše laické veřejnosti.

Pokračování článku o budování osobní značky čtěte ZDARMA v e-magu Starting Up:

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.