Váš příběh je vaše značka

Jednoduchý pohled na budování osobní značky už existuje. Prosazuje ho Tomáš Lukavec.

Řekněte mi, Tomáši, jak se mám odlišit od konkurence? Jak si mám vymyslet vlastní značku? Co mám dělat, abych byl zajímavý/zajímavá?

Tak přesně tyto otázky jsou ty, které dostávám téměř od každého a téměř vždy, když někomu značku konzultuji. Na všechny odpovídám jedním slovem: Lépe se zeptejte. Tyto otázky jsou ty poslední, které by vás měly zajímat, když začínáte svou značku budovat. Ať už na internetu nebo mimo on-line svět.

Když mi bylo 5 let, dostal jsem pod stromeček 3 kloubové panáčky z plastu. Automechanika, hasiče a mořskou pannu – z té jsem byl nejmíň nadšený. Naštěstí jsem za 10minut přišel na to, že jsem si prohodil balíček s mou sestřenicí, která kousek ode mě vybalila z krabičky bojovníka s rudým šátkem na hlavě. Panáčky jsme si prohodili a já byl spokojený. Celé dětství jsem strávil tím, že jsem jim vymýšlel příběhy. Nebylo na tom nic neobvyklého, ale já s příběhy nikdy nepřestal. A na tenhle moment jsem si vzpomněl, když jsem seděl v knihovně pro sociálně slabé v New Yorku a došlo mi, že musím začít zase do začátku – už popáté! Do Ameriky jsem totiž odletěl za poslední peníze, které mi zbyly, po krachu jazykové školy.

Seděl jsem tam, koukal na bezdomovce a lidi, kterých se obyčejně bojíme, když je v noci potkáme na ulici a přemýšlel jsem o tom, na čem vlastně stojí úspěch v podnikání. Do té doby jsem přečetl spoustu knížek, zaplatil si řadu drahých seminářů, ale žádný z nich mi nedal takové poznání jako ta knihovna. Došlo mi, že mezi těmi lidmi, kteří tam sedí, a mnou není moc velký rozdíl a tam jsem pochopil, že každý máme svůj osobní příběh, který stojí za to vyprávět. Je to totiž to, co nám zbude, když už nemáme nic.

 

Seděl jsem tam, koukal na bezdomovce a lidi, kterých se obyčejně bojíme, když je v noci potkáme na ulici a přemýšlel jsem o tom, na čem vlastně stojí úspěch v podnikání. Do té doby jsem přečetl spoustu knížek, zaplatil si řadu drahých seminářů, ale žádný z nich mi nedal takové poznání jako ta knihovna. Došlo mi, že mezi těmi lidmi, kteří tam sedí, a mnou není moc velký rozdíl a tam jsem pochopil, že každý máme svůj osobní příběh, který stojí za to vyprávět. Je to totiž to, co nám zbude, když už nemáme nic.

Vrátil jsem se domů a v Česku se tehdy o budování značek moc nevědělo. Vládlo tu přesvědčení, že je to záležitost pro velké firmy a korporáty. Tak jsem začal konzultovat značky svým spolužákům. Strašně mě to bavilo a postupně jsem se dostal k firmám a velkým osobnostem. Sám jsem sepsal svůj příběh do e-booku a ten jsem dal na internet. Během jednoho měsíce si ho stáhlo přes 30 000 lidí a bylo jasné, že příběh a budování značky lidi zajímá. Chtěl jsem tím na svém příkladu ukázat, že to funguje. S 1000 klienty jsem pokračoval dál a provedl je kompletně systémem budování značky, který jsem vytvořil. Proto bych chtěl podpořit všechny začínající podnikatele v jedné věci: nepřemýšlejte nad tím, jak se odlišit od konkurence, jak být nejlepší, jak udělat správně leták, ale když s podnikáním začínáte, vycházejte z toho, co už máte a v čem jste si jistí – váš dosavadní životní příběh a zkušenosti.

Mám pro vás 3 tipy, které vás ze začátku postaví na nohy.

1Kdo jsem a co dělám?

Pracuji jako taxikář.
Jsem učitelka.
Živím se jako manažer.

Tyhle věty jsou jako ze slabikáře. Neřeknou nic vašemu zákazníkovi o tom, co přesně od vás může očekávat a s čím konkrétně mu pomůžete. Když se označíte jako právník/učitel/řemeslník, nikdo na první pohled neví, jestli mu pomůžete s angličtinou, matematikou nebo zda děláte elektriku nebo mozaiky do koupelny. Už z popisu vaší profese musí být na první pohled jasné, KDO JSTE A CO PŘESNĚ DĚLÁTE. Lidé si vás s tím musí spojit. Když se jim rozbije pračka, hned je napadne, že zavolají Karlovi Machovi, který oživí každou pračku, protože je expertem na pračky.

Nedávno jsem konzultoval manažera nadnárodní společnosti, která se zabývá distribucí parfémů. Přišel ke mně a povídá: “Jsem manažer, chci se odlišit a být jedinečný. Poraďte mi, pane Lukavče, jak to mám udělat.” Podíval jsem se na něj a říkám: „Fajn a nakolik trváte na titulu „manažer”?“ No, nebudu to protahovat, řekl, že hodně a že je to jediná možnost, jak se může jeho profese nazývat.

Tím vás nechci nabádat k tomu, abyste název své profese lámali přes koleno. Manažerka mého týmu je jednoduše “manažerka značkového týmu”, manažerka jí zůstala a hned každý ví, že je z firmy, kde děláme značky. Proto si s názvem své profese nebojte trochu pohrát.

Jak na to?

Sedněte si do klidu, vezměte si tužku a papír a napište si aspoň 10 činností, které děláte, a vydělávají vám peníze. Až to budete mít, seznam si procházejte a skládejte k sobě různě činnosti, které děláte. Uvidíte, že vám vznikne originální kombinace, která vystihne přímo vás. BUĎTE MAXIMÁLNĚ KONKÉTNÍ – nebojte se zaměřit se opravdu velmi úzce a popsat lidem konkrétně s čím jim můžete pomoci.

 

Pokračování článku, kde se dozvíte další 2 tipy od Tomáše, si přečtěte ZDARMA v e-magu Starting Up:

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.